Amennyiben a felhasználó nem tesz eleget fizetési kötelezettségének, úgy a földgáz-, villamosenergia- vagy víziközmű szolgáltató a szolgáltatás felfüggesztését vagy korlátozását kezdeményezheti. A kikapcsolásra vonatkozó követelmények eltérőek lehetnek abból a szempontból, hogy lakossági vagy nem lakossági felhasználóról van szó.
Lakossági felhasználó esetében akkor van lehetőség kikapcsolásra, ha a fogyasztó 60 napot meghaladó fizetési késedelemben van. A kikapcsolás további feltétele az, hogy nem vezetett eredményre a fogyasztó által kezdeményezett egyeztetés a fizetési haladékról vagy a részletfizetési lehetőségről. A szolgáltatónak a lakossági felhasználót két alkalommal kell értesítenie a tartozásról és a kikapcsolási kilátásba helyezéséről. A második értesítést a szolgáltató az átvétel igazolására is alkalmas módon küldi meg a fogyasztónak. Fontos, hogy ezeket az értesítéseket a felhasználó ne hagyja figyelmen kívül, és a szolgáltatóval együttműködve találjon megoldást a fizetési mulasztás megszüntetésére.
A fogyasztó kérése alapján a szolgáltatók mérlegelhetik a fizetési haladék, illetve a részletfizetés engedélyezését. A felhasználónak tehát lehetősége van a kikapcsolás elkerülésére, ha problémáját időben jelzi a szolgáltatónál, és a szolgáltatóval közösen keres megoldást a fizetési nehézség áthidalására. A kikapcsolás további feltételei közül kiemelendő, hogy a szolgáltató az értesítés során tájékoztatja a lakossági fogyasztót a szociálisan rászoruló fogyasztókat megillető kedvezményekről, a védendő fogyasztók nyilvántartásába történő felvétel kérelmezésének módjáról. A védendő fogyasztók a jogszabályokban foglalt fizetési könnyítésekre jogosultak.
Az egyetemes szolgáltatásra jogosult nem lakossági felhasználó ellátásának számlafizetési késedelem miatti kikapcsolására földgáz- és villamos energia szolgáltatás esetében 30 napot meghaladó késedelem fennállásakor van lehetőség, melyről a felhasználót előzetesen értesíteni szükséges. Ivóvíz-szolgáltatás esetében ez a határidő 45 nap. Az egyetemes szolgáltatásra nem jogosult nem lakossági felhasználók kikapcsolásának szabályait a szolgáltatók üzletszabályzata és a felek között kötött egyedi szerződés tartalmazza.
A kikapcsolásról szóló értesítés kézhezvételét követően célszerű a tartozás mihamarabbi rendezése, amellyel elkerülhető a szolgáltatás kikapcsolása, korlátozása. A szolgáltatás kikapcsolása során a fogyasztó köteles a szolgáltatóval együttműködni és a szolgáltató munkavégzését az értesítésben megjelölt időpontban lehetővé tenni.
Amennyiben a kikapcsolásra sor került, a fogyasztó kérheti a szolgáltatás visszakapcsolását, a korlátozás megszűntetését, amennyiben tartozását, immáron a visszakapcsolással együtt járó költségek megfizetésével együtt, teljes összegben megfizette a szolgáltatónak.
Amennyiben a fogyasztó a tartozás vagy a végrehajtott kikapcsolás, korlátozás jogszerűségét vitatja, először a szolgáltatóhoz, majd lakossági felhasználóként a lakóhelye szerinti kormányhivatalhoz, nem lakossági felhasználóként pedig a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalhoz fordulhat panasszal, vagy kérheti a megyei kereskedelmi és iparkamarák mellett működő Békéltető Testület eljárását.
További információk a ki- és visszakapcsolás szabályaival kapcsolatban a MEKH honlapján.
Nyitókép: depositphotos
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértőnk, vagy ha egyszerűen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)