Milyen tüneteket kell megosztanunk azzal a személlyel, aki felveszi a telefont? Honnan tudhatjuk, mennyire sürgős vizsgálatra van szükségünk? Dr. Sztancsik Ilona, a KardioKözpont kardiológusa, aneszteziológus, intenzív terapeuta segít a kérdések megválaszolásában.
A bejelentkezéskor sok minden eldől
A magánintézményekben az időpontkéréskor minden esetben alapinformációkat fognak kérni, vagyis nevet, telefonszámot. Ez utóbbit is igen fontos megadni, hiszen ha bármilyen változás adódik például a rendelés idejében, el kell tudni érni az illető pácienst, hogy egyeztethető legyen a változás. Mivel a komolyabb intézményekben a bejelentkezéseket intéző szakemberek is jól képzettek, nagy valószínűséggel segíteni tudnak abban is, milyen szakrendelésekre, vizsgálatokra ajánlott bejelentkezni.
Olyan általános tüneteknél, mint például hasfájás, szédülés, vérnyomásprobléma, az egészségügyi asszisztens (sok esetben ők fogadják a bejelentkezéseket) el tudja dönteni, milyen irányban érdemes elkezdeni a vizsgálódást. Hasfájásnál például lehet az első lépés a hasi ultrahang, szédülés, vérnyomásgondok esetén ajánlatos felkeresni egy kardiológust. Minél jobban le tudja írni a tüneteit a páciens, annál könnyebb eldönteni, hová kell küldeni, ezért érdemes átgondolni, pontosan mik is a panaszok. Érdemes a korábbi leleteket is előkészíteni, egyrészt hogy például meg tudjuk válaszolni a kérdést, hogy mikor voltunk legutóbb laborvizsgálaton, másrészt mert az orvoshoz is szükséges elvinni azokat.
Az orvos és az asszisztens előtt sem kell zavarban lenni
Szakterületenként változó a problémák jellege. Természetesen például a bőrgyógyászatnál, nőgyógyászatnál előfordulhatnak kellemetlenebb témák, de ha a telefonban úgy érezzük, hogy az, akivel beszélünk, hozzáértő és megbízható személy, teljes bizalommal fordulhatunk felé. Azért kell elmondani az esetleg kínosabb tüneteket is, mert egy szakképzett egészségügyi asszisztens meg tudja mondani, milyen vizsgálatra vagy szakterületre lehet szükség.
Adott esetben nem szükséges elmondani a problémákat, ha teljesen biztosak vagyunk benne, hogy például kardiológushoz kell fordulnunk, elég, ha csak az időpontról egyeztetünk. Akkor sem kell aggódni, ha később, a vizit során kiderül, hogy további, műszeres, esetleg más szakorvoshoz tartozó vizsgálatra is szükség van, a magánrendelések nagy részében erre a helyszínen is lehetőség van, illetve gyorsan lehet időpontot egyeztetni.
Akut tünetekkel kórházi ellátásra van szükség
- Amennyiben valaki súlyos, esetleg akut tünetekkel jelentkezik be egy magánorvosi rendelőbe, feltétlenül tájékoztatni kell az állapota súlyosságáról és arról, hogy adott esetben kórházba kellene mennie. Egy súlyos mellkasi fájdalommal, nehézlégzéssel, verejtékezéssel, esetleg bal karba sugárzó fájdalommal természetesen nem időpontot kell kérni, hanem mentőt kell hívni – hangsúlyozza dr. Sztancsik Ilona, a KardioKözpont kardiológusa, aneszteziológus, intenzív terapeuta. – Ugyanakkor, ha a mellkasi fájdalom csak időnként jelentkezik, majd elmúlik, vagy ha csak múló rosszullétek, gyengeség ad okot gyanakvásra, esetleg a szíve vagy a vérnyomása "rendetlenkedik" egy páciensnek, a megbízható kivizsgálás érdekében érdemes lehet bejelentkezni egy magánorvosi központba. A magánrendelőkre tehát elsősorban szakorvosi rendelőként kell gondolni, és kihasználni a gyors, várakozási idő nélküli, igényes ellátás előnyeit.
Forrás: KardioKözpont
Indexkép: flickr - austinevan
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)