Ki ellen kit és mit véd, és miképpen a betegjogi képviselő? Erről kérdeztük Baranya egyik szakemberét, dr. Szendy Erzsébetet.
– Kinek az oldalán áll?
– Elöljáróban leszögezném, a betegjogi képviselő teljesen független az egészségügyi intézményektől. Hosszú listája van annak, hogy hol panaszkodhat a beteg az ellátással kapcsolatban, a főnővértől az orvosi kamarán át a polgári bíróságig, mi egy vagyunk a sorban. A jogok érvényesítése a feladatom, s nem állok egyik oldalon sem, a beteget, az igénybe vevőket segítem. Úgy jellemezhetném a munkám, ha egy libikókán ül a beteg és az egészségügyi dolgozó, akkor én középen próbálom a hintát kiegyensúlyozni.
– Akkor ez folyamatos egyeztető tárgyalásokat jelent?
– A panaszkezelés csak egy szelet a tevékenységünkből, emellett előadásokat, fórumokat tartunk a lakosságnak és az egészségügyi dolgozóknak is a betegjogokról. Továbbá információs bankként adunk felvilágosításokat az egészségügyi szolgáltatásokról. Természetesen vélt és valós sérelmekkel is megkeresnek bennünket. Az emberi kapcsolatokban, így az egészségügyben is az én aranyszabályom az: azt tedd mással, ami neked is jól esne. Többféle felsőfokú végzettséggel is elvégezhető a munkánk, de a legfontosabb itt az empátia és a diplomáciai érzék, valamint a türelem.
– Vegyünk egy konkrét kérdést. Hogy kell egy daganatos betegség felismerését az orvosnak közölni?
– A szabály úgy szól, hogy egyéniesített formában mindenről tájékoztatni kell a beteget. Ez azt jelenti, hogy a lelkiállapotát is figyelembe kell venni, amikor a hírt tapintatosan tudatják vele. Mód van arra is, hogy előre megnevezze maga helyett a hozzátartozót, akinek az orvos beszámol a valós állapotról. A rossz hír közlésének módozatairól egyébként külön képzés zajlik az egészségügyben.
A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
– Mennyire ismert a betegjogi képviselő munkája?
– Az elmúlt évben hétszázan kerestek meg, de ebben a beutalókkal, a leszázalékolásokkal kapcsolatos érdeklődések is benne vannak.
– Hogy fogadják az egészségügyben?
– Én nem fejeket követelni járok az egészségügyi szolgáltatókhoz, hanem terheket veszek le a vállukról a megfelelő kommunikációval. Többnyire ugyanis kiderül, hogy elbeszél egymás mellett a két fél, a beteg nem érti meg, amit az orvos mondott. Éppen ezért az a tervünk, hogy ősztől betegjogi klubot működtetünk Pécsett, ahol egy asztalhoz ültetnénk a két oldalt, és ki-ki elmondaná a leggyakoribb problémákat.
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)