Diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia. Iskolásoknál egyre sűrűbben találkozunk a jelenséggel, mely az olvasás, írás, számolás zavarait foglalja magába. Következő felsorolásunk álljon itt figyelemfelkeltőnek minden óvodás (és iskolás) szülőnek, hogy felismerjék gyermekük veszélyeztetettségét, és időben lépni tudjanak a zavarok megszüntetése érdekében.
Beszéd területe
egyenetlen beszédfejlődés
sivár szókincs
tőmondatokban beszél
agrammatizmus, nyelvtani hibák következetes elkövetése
hang, szótagcserék, szótorzítások
elhúzódó pöszeség
zöngétlen beszéd
nehezen tanul verset
nem érdekli a mese
relációs szavakat hibásan vagy nem is használja
beszédmegértés zavara (már ötször elmondtam, de hatodszor is megkérdezi
A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Akusztikus terület
gyakran visszakérdez
hangokat rosszul definiál
zöngés-zöngétlen hangok tévesztése
rövid, hosszú magánhangzókat nem tudja megkülönböztetni
hangok egymásutániságát nem észleli
hangok kihallása a szavakból hibás (pl. hurkapálca helyett furkapálca, létra helyett rétra)
Vizuális terület
szemlencse akkomodációja (egy pontra fixálás)
formák egymásutániságának hibás észlelése
forma megkülönböztetés hibás észlelése
formák irányának hibás észlelése
formák egymáshoz való viszonyának hibás észlelése
vizuális emlékezete rossz
Mozgás területe
Nagymozgások:
motoros ügyetlenség, bizonytalan mozgás ügyetlen
lépcsőnjárás ügyetlen
egyenes vonal melletti haladás ügyetlen
célirányos mozgások (labda dobás, elkapás) ügyetlen
önálló öltözködés (gombolás, cipőkötés, kacsaláb) fejletlensége
Finommozgások:
beszédszervek ügyetlensége
grafomotoros készség gyengesége (helytelen, görcsös ceruzafogás, gyenge rajzkészség)
Kialakulatlan dominancia (keresztezett dominancia)
téri tájékozódás zavara
testséma zavara
iránytévesztés zavara: tükörírás, soralkotási zavar
Általános tünetek:
figyelem koncentráció zavara
nehezen motiválható
kialakulatlan feladattudat
Fotó: klimkin / pixabay
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)