Nem ritka, hogy a hajtás már egészen fiatalon, óvodás korban kezdődik. A kötelező foglalkozások után még táncolni, játékos nyelvi foglalkozásokra, vagy épp tornázni cipeljük a 4-5 éves gyermekeket. A folyamat természetesen az iskoláskort elérve sem lassul, ekkor a délutáni programok köre tovább bővül a tanulásban felzárkóztató, kiegészítő órákkal.
Szülőként persze mindig, mindenben a legjobbat szeretnénk nyújtani gyermekeink számára, s valljuk be, korunk igen magas követelményeivel szemben úgy érezzük, semmit sem lehet elég korán elkezdeni ahhoz, hogy gyermekünk a későbbiekben minden területen megállja helyét.
Az American Academy of Pediatrics (AAP) gyermekorvosi szervezet új kiadványában azonban épp a különböző programok, óvodai, iskolai foglalkozások során keletkező stressz levezetése és a nélkülözhetetlen napi kikapcsolódás végett hívja fel a figyelmet a gyermek számára elengedhetetlenül fontos szabadidő és játék biztosítására.
Biztosan sokat hallottunk már a játék kiemelt szerepéről a gyermek fejlődésében. Számára ugyanis ez egy biztos forrása a feszültségek levezetésének. Gyakori, hogy a mindennapi eseményeket otthon, a kedvenc babákkal, bábukkal, vagy épp autókkal újra, s újra eljátssza, s ez megkönnyebbülés hoz számára.
Nem utolsó sorban pedig szülőként a gyermek játékába bekapcsolódva, vagy megfigyelve azt lehetőségünk nyílik gyermekünk ki nem mondott gondolatainak megértésére, a benne élő félelmek, örömök megismerésére.
A ma népszerű játékok mellett azonban fontos, hogy teret engedjünk a hagyományos játékszereknek is, melyek kiválóan alkalmasak a gyermek képzelőerejének működtetésére. Ilyenek a babák, az építőkockák, az elnyűhetetlen lego. Mindenképpen fontos, hogy ezek a gyermek mindennapjaiban kiegészítsék az olyan passzív játékformákat, mint amilyenek például a számítógépes játékok.
Lehetőség szerint válasszunk a gyermek szociális és érzelmi fejlődését elősegítő játékokat.
Játékok kiválasztásánál törekedjünk azok variálhatóságára, vegyük figyelembe a gyermek nemét, egyéniségét, érdeklődési köreit is, s ne mindig az éppen aktuális legnépszerűbb darabot vásároljuk meg.
Szintén bánjunk kritikusan a játékok dobozán található jelzővel, ne dőljünk be a “szuper gyermekeket fejlesztő" játékoknak.
A lényeg, hogy törekedjünk az egészséges egyensúly kialakítására. A gyermek számára egyenlő arányban biztosítsunk időt iskolán kívüli képzésekre, s nyugodt kikapcsolódásra, játékra is.
A hír alapjául a “Doctor\'s Orders: Kids Should Play More" cikk szolgált.