A baba mozgásfejlődésének megvan a maga jól megalkotott sorrendje. Idegrendszerünk, és az ahhoz kapcsolódó izmaink egy csodálatos és kreatív működési elvet követnek. Ennek lényege az, hogy minden mozgásforma: fej emelése, oldalra fordulás, gurulás, kúszás, mászás – egy újabb mozgásforma alapjául szolgál. A fej emelgetése pl. egyrészt edzi a tarkótáji és gerincmenti izmokat, amelyek így elég izomerővel rendelkeznek majd, hogy a forduláshoz legyen ereje a babának, másrészt beindítják azokat az idegi folyamatokat, melyek szintén kellenek majd a következő mozgásformához.
A mozgáshoz idegrendszeri kapcsolatok kellenek, az idegrendszeri kapcsolatok kialakulásához pedig a mozgás. Ezért lényeges, hogy a baba minden mozgásformát magáévá tegyen, és abban két-három hónapig fejlessze magát. Jellemző például, hogy mielőtt a mászás beindul, a kicsi négykézláb előre-hátra ringatódzik, hintázik – ilyenkor az izmait is erősíti, és egyben sajátos idegrendszeri pályákat épít ki, melyekre szüksége lesz, ha majd elindul négykézláb. Ilyen idegrendszeri háttér a mászáshoz például az egyensúlyérzet, a baba saját testének érzékelése a térben, uralma az izmai fölött. Minél magabiztosabban élheti meg a nagymozgásokban a saját testét, annál jobb alapokkal indulhat a finommozgásoknál. Olyan tanulási zavarokat előzhetünk meg ilyenkor, mint például az írás zavara, nehézsége, vagy a rajzolás éretlensége. Ha azt látjuk, hogy valamelyik mozgásnál többet időzik, piszmog – örüljünk neki, és hagyjuk őt.
Itt megint felháborodhatunk a rajzolás említése miatt. Hisz nem kell, hogy minden gyermek Picasso legyen (ha hivatkozhatok rá egyáltalán, hisz ő sem a figurális ábrázolásról híres). De ebben nem is a művészi fokú ábrázolás, és teljesítmény hajhászása a lényeg, hanem hogy a gyermek által létrehozott mozgás, - legyen az helyváltoztató nagymozgás, vagy egy finom művű kis rajz – visszahat az agyára. Másképp érzékel, és összetettebben gondolkodik az a gyermek, aki három dimenzióban rajzol, mint aki pálcikaembereket. Ezért engedjük meg neki, hogy minden mozgásformánál elegendő időt töltsön! A játszótéri versengést hagyjuk figyelmen kívül, nem az a jó út.
Miért különösen nagy jelentőségű pont a kúszás, és a mászás?
Ezeknél a mozgásformáknál varázslatos pillanatokat él meg, és hasznosít a kicsi agya. A kúszásnál és a mászásnál ugyanis mind a négy végtag egyszerre mozog, nagyon intenzív izommunka mellett a két agyféltekét is össze kell hangolnia, és harmonikusan működtetni az egész rendszert. Ezt nevezhetjük úgy is, hogy megvan a mozgásban a grácia. Az ellentétes kar-láb mozdulatok idegrendszeri pályákat indítanak be, és teszik később automatikussá a mozgást. Tehát kellő gyakorlással a mozgás már magától megy (gyári beállításként működik), és az agyi fejlődés tovább léphet a finommozgások felé. Kúszás, mászás közben a baba teste kényszerül, hogy csípőjét, gerincét stabilan tartsa, később pedig erre a stabilitásra épül majd rá az ülés és a járás. A mozgás összeszedettségének zavara viszont később részképességzavart, és következményes iskolaéretlenséget okozhat.
A keresztezett mozgásformák, mint amilyen a kúszás, olyan agyi tevékenységek kiépülését segítik, melyekben a két agyféltekének összehangoltan kell működnie. Ilyen tevékenység lesz később a beszélgetés, gondolatok megfogalmazása, vagy az olvasás. Tehát a magasabb rendű emberi tevékenységekhez a mozgáson át vezet az út.
A kúszás és mászás három hónapig szokott az uralkodó mozgásforma lenni, és szinte a legfontosabb mérföldkő a baba életében. Ezek a földközeli mozgások azért is fontosok az agyi érés szempontjából, mert a test középvonalán átnyúlnak. A testközépvonalat átlépő, keresztezett mozgás mágikus módon indítja be az agyi fejlődést, és alapozza meg az ülést, ami pedig majd kitágítja a baba számára a világot, új horizontot nyitva!
Segíteni neki azzal tudunk, ha nem siettetjük. Sőt, tegyük számára ezt az időszakot vonzóvá, játsszunk vele kúszós, és mászós játékokat, bújócskázzunk vele a földön, engedjük, hogy a maga teljességében élje meg ezt az időszakot, és használjon ki minden ebben rejlő lehetőséget.
Visszanyomni nem kell a babát, ha mégis idő előtt felállna, viszont gyógytornász, szomatopedagógus, konduktor, vagy korai fejlesztő tanácsát kikérhetjük ilyenkor. Korai fejlesztő központokban ezek a szakemberek meglelhetők.
A kúszás jelentősége annyira fontos lehet, hogy folynak kutatások a felnőttkori agyi infarktus utáni állapotban való hasznosításáról. Az agy mozgások segítségével fel tudja építeni magát, vagy segítséggel akár újraépíteni.
KISOKOS
- fejemelés hason: 1-2 hó
- hasról kitolja magát: 2-4 hó
- fordulás: 3-6 hó
- kúszás: 6-9 hó
- mászás, felülés: 7-12 hó
- felállás: 10-12 hó
- járás: 12-15 hó
- lépcsőn felmegy: 16 hó
- nagyobb tárgyakat tol és húz: 18 hó
- guggol: 22 hó
- labdába rúg: 2 év
- biciklizik: 3 év
Nyitókép: depositphotos
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértőnk, vagy ha egyszerűen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)