Tunyogi Erzsébet, a Tunyogi Korai Fejlesztő és Gondozó, Fejlesztő és Felkészítő Központ vezetője, a játékterápia kidolgozója munkatársaival óriási feladatot látnak el abban, hogy ezek a gyermekek teljes értékű életet élhessenek a későbbiekben.
Kedves Erzsébet, kihez szeretnél szólni most?
„Egyrészt a volt koraszülött gyermeket nevelő családok figyelmét szeretném felhívni - kezdi a szakember. Szeretnék szólni azokhoz a szülőkhöz is, akiknek csecsemőjére, gyermekére azt a bélyeget ragasztják, hogy „lusta, majd kinövi”. Lusta csecsemő nem született! Valami akadályozza az aktivitását, ezért meg kell mutatni szakavatott szakembernek. A korán elkezdett, a gyermeket segítő fejlesztés, nem azonos a sérülten született gyermekek kötelező komplex fejlesztésével. Az ép intelligenciával született koraszülött, vagy fejlődésében elmaradt gyermek szülője ne érezze megbélyegzettnek magát azzal, hogy szakember segítségét kéri a gyermek teljes körű fejlesztéséhez. A mozgás csak egyik - de nem elhanyagolható – eleme a fejlődésnek, ezzel szemben a sokoldalú fejlesztés, mint látás, hallás, tapintás fejlesztése nagymértékben megnöveli a gyermek aktivitását és a tanulási képességét is. Minden koraszülött csecsemő idegrendszeri érettsége elmarad az időben született csecsemőétől” –hallhatjuk az intézményvezetőtől.
Miben nyilvánulhat meg az idegrendszer éretlensége?
„Általában a részképességek zavara jellemzi a gyermek fejlődését. Ezek a következők lehetnek, mint a nagy mozgások megkésése (forgás, mászás, járás…), a manipuláció gyengesége (mindkét kézzel történő differenciált ujjmozgások), látás, vagy hallás figyelmi zavara, a beszéd késése, vagy feltűnően torz a gyermeki hang képzése. A magatartás zavara, figyelem tartósságának hiánya, túlzott fáradékonyság, vagy hiperaktivitás is jellemezheti a gyermeket. Csecsemőkorban kevésbé tűnnek fel az esetleges hiányosságok, a nagymozgások fejlődésében láthatók elsősorban elmaradások. A tanulási képességeket meghatározó tevékenységek hiánya csak az életkor előre haladtával válik láthatóvá. A volt koraszülöttek és a megkésett fejlődésű gyermekek szakszerű, tanulási képességét növelő fejlesztését - a szakemberek együttes véleménye alapján- 0 éves kortól 6-7 éves korig javasolják. A heti egy alkalommal történő szakemberrel való konzultáció segíti a szülőt abban, hogy otthonában gyermekével milyen módon foglalkozzon” –mondja a játékterápia kidolgozója.
Mi a legfőbb célotok tevékenységetekkel?
„Célunk, hogy minél kevesebb úgynevezett SNI- vagyis tanulásában akadályozott- gyermek kerüljön be többségi óvodába és iskolába. Az ép intelligenciával született gyermek ne küzdjön behozhatatlan hátránnyal, és ne váljanak korlátozottá az egész életére kiható élet lehetőségei. Ennek kivédésére a szülő felelőssége meghatározó és nem elhárítható.”
Hol érhetnek el Benneteket a segítségre szoruló családok?
„Weboldalunkon keresztül a leggyorsabban: www.tunyogi.hu, címünk: 1064 Budapest, Rózsa u. 46.; telefonszámunk: 06-1-321-8357; email-es elérhetőségünk: tunyogi.jatszohaz@gmail.com. Hisszük: a gyermek joga, hogy biztosítsák számára a korán elkezdett támogató fejlesztést, úgy az intézményekben, mint a családban” – fejezi be Tunyogi Erzsébet.
Fotó: Serge Bertasius Photography - FreeDigitalPhotos.net
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértőnk, vagy ha egyszerűen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)