SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Hogy is van ez az EU-ban? - óvodák, bölcsődék a tagállamokban

Török Monika [cikkei] - 2004-06-09
A kerítés kolbászból van, ez csak természetes. De vajon hova vihetjük a gyerekeinket megőrzésre, ha valamelyik európai országban telepszünk le?
Hogy is van ez az EU-ban? - óvodák, bölcsődék a tagállamokban

Belgium

Az iskola előtti nevelés az oktatási rendszer szerves részét képezi. Mivel ez fakultatív és ingyenes, a szülők 2 és féltől 6 éves korig írathatják be a gyermekeiket. Az iskola előtti nevelés általában az alapfokú (alsó tagozatos)iskolák helyiségeiben zajlik. A legtöbb esetben és az iskola méretét figyelembe véve, a foglalkozások koronkénti csoportokban vagy osztályokban folynak. A látogatottság aránya igen magas. Az 1991/92-es tanévben a 3 éves gyerekek 95,5%-a, a 4 évesek 98,7%-a és az 5 évesek 99,5%-a járt valamilyen iskola előtti nevelési intézménybe a francia és a német ajkú Közösségekben. A flamand közösségben a látogatottság aránya ugyanebben az időszakban kicsit másként alakult: a 3 éves gyerekek 92%-a, a 4 évesek 94%-a és az 5 évesek 96%-a járt óvodába. Az iskola előtti nevelés feladata, hogy hozzászoktassa a gyermekeket a társadalomban való éléshez, hangsúlyt fektessen a gyermekek értelmi és testi kiegyensúlyozottságára, és megtanítsa őket arra, hogy helyesen fejezzék ki magukat és részt vegyenek a zenés és más művészeti foglalkozásokban. Az igénybe vehető oktatási tevékenységeket az óvodák a gyermekek érdeklődésének figyelembe vételével, korosztályonként szervezik meg.

Dánia

A dán iskola előtti nevelés rendszer többféle intézményt foglal magába. Megkülönböztetik egyrészt a Szociális Ügyek Minisztériumának hatáskörébe tartozó bölcsődéket (vuggestuer: a 0-3 éves korosztály számára) és óvodákat (bornehaver: 3-7 évesek számára) másrészt az Oktatásügyi Minisztérium által felügyelt Folkeskole óvodai osztályait (bornehaveclasser: 5-7

A látogatottság aránya a bölcsődékben és az óvodákban 35%, a Folkeskole óvodai osztályaiban (5-7 éves korig) pedig 70% körül alakul. Ez utóbbi intézménytípusban a 6 évesek aránya 96%.

A bölcsődei és óvodai foglalkozások a családi nevelést egészítik ki oly módon, hogy a gyermekeket személyiségüket és kreativitásukat fejlesztő tevékenységekbe vonják be. Az óvodai osztályok sokkal inkább az iskolai rutinra készítik fel a gyerekeket úgy, hogy a társaikkal való együttműködésre késztetik őket. A gyerekeknek naponta 3-4 foglalkozásuk van, heti 5 alkalommal. Az óvodai osztályokban tanuló gyerekek a Folkeskole két legalsóbb osztályának megfelelő oktatásban részesülhetnek.

Németország

A 3 évnél fiatalabb gyermekek járhatnak bölcsődébe (Krippen), napközis központokba, vagy magán úton szerződtetett alkalmazott vigyázhat rájuk.

Az iskola előtti nevelés különböző intézményekben zajlik: a 3-6 évesek számára létrehozott óvodákban (Kindergärten) és az iskolaköteles korú, de még nem iskolaérett gyermekekkel működő óvoda-szerű iskolákban (Schulkindergärten). Egyes tartományokban és azokban is csak korlátozott számú iskolában (Hamburg, Berlin, Hesse, Alsó-Szászország) működnek az ún. Vorklassenek, amelyek az alapfokú iskolákhoz kapcsolódva fogadják az 5 éves gyerekeket. Ezek az osztályok az adott tartomány Oktatásügyi Minisztériumától függnek. Az óvodák (Kindergärten) a tartományok szociális ügyekért felelős minisztériumának hatáskörébe tartoznak. Kivétel ez alól Bajorország és Alsó-Szászország, ahol a helyi Oktatásügyi Minisztérium a felelős szerv.

Az egykori tartományok területén működő óvodák 70%-át önálló szervezetek ( pl. templomok vagy önkéntes jótékonysági szervek), 30%-át pedig a helyi hatóságok működtetik. Az óvodák állami felügyeletét általában az ifjúsági ügyekért felelős hatóság látja el.

Görögország

Az óvodák létrehozása valamint a teljes munkakörű pedagógusok számának növelése az Oktatási és Kultuszminisztérium valamint a Pénzügyminisztérium közös döntése alapján történt. Az iskola előtti nevelés nem kötelező. Az óvodák az adott beiratkozási év októberében 3 és fél évüket betöltött gyerekeket fogadja 5 és fél éves korig. Egyes régiókban az óvodai nevelés fokozatosan kötelezővé válik, ezt miniszteri rendelet szabályozza.

Az ún. Npigagoeia (óvoda), amelyben a gyermekek létszáma 7-30-ig terjedhet, csak egy pedagógust foglalkoztat. A 31-60- as létszámmal működő óvodák neve: dithesia.

Spanyolország

Az iskola előtti nevelés (Educación infantil) a spanyol oktatási rendszer részét képezi. Nem kötelező és két szakaszra oszlik: 0-3 éves korig valamint 3-6 éves korig. Az állami intézményekben az iskola előtti nevelés ingyenes. A kormány igyekszik bővíteni az ingyenes intézmények számát a 2. szakaszban. Az alapvető célkitűzés a gyermekek személyiségének harmonikus fejlesztése.

Franciaország

A 0-3 éves korú gyermekek számára létrehozott rendszerek (közösségi bölcsődék, óvodák, családi bölcsődék, halte garderie, stb.) az önkormányzatok szociális szerveinek és a Szociális Ügyek Minisztériumának hatáskörébe tartoznak. A gyermekek 2 éves kortól írathatók be az óvodákba (école maternelle), amelyek 6 éves korig foglalkoznak nevelésükkel. Ezen intézmények általában az Oktatásügyi Minisztérium hatáskörébe tartoznak. Abban az esetben, amikor nincs lehetőség önálló óvoda létrehozására, akkor az általános iskolákhoz kapcsolódó gyermekcsoportok működnek. Az óvodai nevelés nem kötelező és az állami intézményekben ingyenes.

A 2 éves korosztály több mint 1/3-a, a 3 éveseknek pedig majdnem a teljes egésze (99%) jár óvodába.

Az óvodai oktatás az alapképzés első ciklusának felel meg. A gyermekeket korcsoportok szerint osztják be: kiscsoportra (2-4 éves korig), középső csoportra (4-5 éves korig) és nagy csoportra (4-5 éves korig.). A nagycsoportok bekapcsolódnak az általános iskolai tanulmányokat megalapozó első és második osztályos tanulmányokba. Annak eldöntése, hogy a gyerekek bekapcsolódjanak-e az általános iskolai alapképzésbe, a pedagógusok közös véleményétől és az egyes gyermekek képességeitől függ.

Írország

Írországban nincsenek óvodák vagy más iskola előtti nevelést biztosító oktatási intézmények. Mindazonáltal az ún. National Schools-ba már 4 éves korban beírathatók a gyerekek. Ennek az iskolatípusnak a két első ciklusát a 4-6 éves korosztály számára hozták létre: Junior Infants (4-5 éves korig) és Senior Infants (5-6 éves korig).

A National Schools- ban az oktatás ingyenes. A többi iskola előtti nevelési intézmény elsősorban jótékonysági alapon működik. A kormány ezeknek semmilyen támogatást nem nyújt, mivel ezek nem részei a hivatalos oktatási rendszernek. Ezekben az intézményekben minden költség a szülőkre hárul.

Olaszország

A 3 éven aluli gyermekeket fogadó bölcsődék a helyi hatóságok felelősségi körébe tartoznak. Az állami vagy magán óvodák 3-tól 5 éves korig fogadják a gyerekeket. Az állami óvodai oktatási intézményekért teljes mértékben az olasz Közoktatásügyi Minisztérium a felelős. Ugyanakkor az óvodák nagy részének üzemeltetése a helyi hatóságok feladata. Az óvodai oktatás nem kötelező és az állami intézményekben ingyenes.

Átlagosan a 3 évesnél idősebb gyerekek 91,4%-a ( 1991/91-es adat) vesz részt iskola előtti nevelésben.

Luxemburg

A 4-6 éves korosztály számára működő iskola előtti nevelési intézmények az Oktatásügyi Minisztérium hatáskörébe tartoznak, amely az óvodákat megszervező települések számára a felmerülő költségek 2/3-át visszatéríti. Az iskola előtti nevelés 4 éves kortól kötelező. Az intézmények nagy része az alapfokú (alsó tagozatos)iskolákhoz csatolva, de a korosztályoknak megfelelő oktatási programmal működik.

Az iskola előtti nevelés célja a gyermekek testi, szociális, érzelmi, intellektuális és erkölcsi fejlődésének elősegítése valamint az iskolai tanulmányokra való felkészítés.

Hollandia

A 4 évnél fiatalabb gyermekek számára naponta néhány órát nyitva tartó játszóházak működnek. Ezeket vagy magánszemélyek vagy a helyi hatóságok üzemeltetik. Ez utóbbiak a Társadalombiztosítási, Egészségügyi és Szociális Ügyek Minisztériumának felügyelete alá tartoznak.

Az oktatási rendszernek nincs külön iskola előtti nevelési szintje. Az alsó tagozatba 4 éves kortól írathatók a gyerekek, de ez 5 éves korig nem kötelező.

Portugália

Az iskola előtti nevelés az óvodákban (Jardin de Infancia) zajlik, amelyeket a legkülönfélébb szervezetek üzemeltethetnek. Ezek egyrészt állami intézmények ( Oktatásügyi Minisztérium, Társadalom Biztosítási és Munkaügyi Minisztérium), másrészt önálló szervezetek, karitatív szervezetek, magán illetve szövetkezeti iskolák, valamint szakszervezetek, stb.

Az állami óvodák 3 éves kortól fogadják a gyermekeket azok iskolai tanulmányaiknak megkezdéséig.

Egyesült Királyság

Az Egészségügyi Minisztérium hatáskörébe tartozó szociális szervezetek a 2 évesnél fiatalabb gyermekek részére nappali gyermekmegőrző központokat hozhatnak létre. Skóciában ezekért a központokért a Scottish Office Home and Health Department a felelős. Angliában és Walesben nincs államilag szervezett iskola előtti nevelési rendszer. Az iskola előtti nevelést vagy a helyi oktatási hatóságok (local education authorities) vagy más, önálló szervek biztosítják. A 3-5 éves gyerekeket szüleik vagy az óvodákba vagy az alapfokú (alsó tagozatos)iskolák óvodai osztályaikba (nursery classes) írathatják be. Ez az oktatási szakasz nem kötelező és végbe mehet egész napos vagy félnapos rendszerben is. Az óvodákat és játszó csoportokat a szülők vagy önkéntes illetve önálló szervek hozzák létre, ezek nagy részében nem kell tandíjat fizetni. Skóciában a 3-5 éves gyerekeket az oktatásügyi hatóságok által felügyelt gyermek megőrzők valamint önkéntes alapon szerveződő vagy önálló szervezetek által működtetett óvodák fogadják. Az oktatásnak ez a szakasza nem kötelező és egész- vagy félnapos rendszerben is folyhat. Észak-Írországban a 3-4 évesek óvodai oktatását az ún. Education and Library Boards-ok, az óvodák és az alapfokú (alsó tagozatos)iskolákban működő óvodai osztályok biztosítják. Az alapfokú oktatás 4 éves korban kezdődik.

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

Ha nem esznek csokit, hát nem esznek. Ha rendelik az ebédet, hát rendelik. Látom, hogy a mai fiatalok másképp nevelik a gyerekeiket. Egyes dolgokban szigorúbbak és más dolgokban meg engedékenyebbek, mint amilyen én voltam. Néha persze jólesne ezt megmondani nekik, hogy én mit csinálnék másképp, de megtanultam, hogy okosabb dolog, ha csendben maradok. 
Kisebb fájdalom, gyorsabb felépülés - Ilyen az egynapos sebészet

Kisebb fájdalom, gyorsabb felépülés - Ilyen az egynapos sebészet

Napjainkban számos sebészeti beavatkozás egynapos sebészeti ellátás keretén belül is elvégezhető. Ehhez hozzájárult a technikai fejlődés, a minimal invazív technika térhódítása. A korszerű eljárás számos előnnyel bír a nyitott műtéttípushoz képest.
A cukorbetegség egyik gyakori szövődménye, amiről csak kevesen tudnak - A diabétesz és a húgyúti fertőzések összefüggései

A cukorbetegség egyik gyakori szövődménye, amiről csak kevesen tudnak - A diabétesz és a húgyúti fertőzések összefüggései

- A húgyúti fertőzés a leggyakoribb bakteriális fertőzések közé tartozik, amely évente 150 millió embert érint világszerte.1 - A nők 50-60 százaléka élete során legalább egyszer találkozik a betegséggel.2 - A húgyúti fertőzés egyben a cukorbetegség egyik leggyakoribb hosszú távú szövődménye, amely súlyosabb lefolyású és rosszabb kimenetelű a 2-es típusú diabéteszben szenvedő betegek esetében.3 - A 2-es típusú cukorbetegséggel diagnosztizált emberek 9,4 százalékának volt már húgyúti fertőzése, míg a cukorbetegségben nem szenvedők esetében az előfordulási arány csak 5,7 százalék.4
Új típusú dohány- és nikotintartalmú termékek: kevésbé káros alternatíva?

Új típusú dohány- és nikotintartalmú termékek: kevésbé káros alternatíva?

Miközben az utóbbi körülbelül két évtizedben világszerte érzékelhető volt a cigarettázás visszaszorulása (2007-ben 23% volt a dohányzók aránya, míg 2021-re 17%-ra csökkent), az új típusú, füstmentesként aposztrofált hevített dohánytermékek és elektronikus cigaretták forgalma növekszik. Az elmúlt években sok dohányos szokott át ezekre a termékekre és egyre nagyobb számban az addig nem dohányzó fiatalok is beleesnek általuk a nikotinfüggőség csapdájába. Hogyan működnek ezek az új termékek, és mit tudunk jelenleg az egészségügyi hatásaikról? Tekinthetők-e kevésbé káros alternatívának, illetve a leszokás eszközének? Dr. Cselkó Zsuzsát, az Országos Korányi Pulmonológiai Intézet Országos Dohányzás Leszokást Támogató Módszertani Központjának vezetőjét kérdeztük minderről.
Semmelweis: a szaglásterápia segíthet a depressziós betegek egy csoportján

Semmelweis: a szaglásterápia segíthet a depressziós betegek egy csoportján

A szaglás és a szervezet védekező rendszerének depresszióval való kapcsolatát mutatták ki a Semmelweis Egyetem kutatói, eredményeiket nemrég a Translational Psychiatry nevű szaklapban publikálták. Évente több mint 700 ezer depressziós követ el öngyilkosságot világszerte, ezért egyre fontosabbá válik a betegség okainak feltárása. A brit UK Biobank adatait felhasználva most több mint 300 ezer, depressziós és egészséges férfi és nő profilját elemezve arra keresték a választ, mely csoportoknál lehet magasabb a depresszió kialakulásának kockázata, és ez mely génvariánsokkal hozható összefüggésbe.
A szerkesztő ajánlja