A TSMT a gyerekkori mozgásos és pszichés problémák széles skáláját hivatott kezelni. A foglalkozások során a gyerekek különböző eszközökkel (labda, gördeszka, trambulin stb.) sokféle nagymozgást végeznek, amely segít nekik a lemaradásaik kezelésében.
A foglalkozás célja, hogy iskoláskorra mindenfajta nagy- és finommozgás automatikussá váljon, így a gyermeknek ne kelljen energiát fordítania ezekre, és jobban tudjon koncentrálni a tanulásra. A nagymozgások megelőzik a finommozgásokat, ez utóbbiak a mozgásfejlődés utolsó állomásának is tekinthetőek. Ebből következik, hogy akinek a nagymozgásokkal gondjai vannak, a ceruzát sem lesz képes helyesen tartani, ez pedig behozhatatlan hátrányba hozza őt az oktatás során.
Mint minden fejlesztésre, a TSMT-re is igaz, hogy minél korábban kezdik meg, annál több eredményt lehet várni tőle. Már a csecsemő életének első fél évében is lehetnek olyan árulkodó jelek, amelyek szakember felkeresését tehetik indokolttá. Ilyen, ha:
- a baba nem tanulja meg tartani a fejét,
- ha nyelési nehézségei vannak,
- vagy ha nagyon nehezen megnyugtatható.
A későbbi években a torna leginkább:
- a megkésett mozgás- vagy beszédfejlődés,
- a magatartásproblémák,
- hiperaktivitás,
- és az autizmus kezelése során alapvető,
de teljesen egészséges fejlődésű gyerekek is profitálhatnak belőle. Van olyan óvoda, ahol heti szinten része a programnak a TSMT, és mindenki részt vesz rajta.
Mikor van szükség TSMT terápiára?
A következő tünetek jelentkezésekor nem árt gyanakodni:
7-12 hónapos korban:
- asszimetrikus tartás
- ökölbe szorított kéz
- túl lassú/túl gyors mozgásfejlődés
- lassú reakcióidő
- érzelmek felfogásának és kifejezésének hiánya
12-18 hónapos korban:
- egyensúlyzavar
- beszédértési nehézségek
- kötődési zavar
18 hónapos - 3 éves korban:
- ügyetlen mozgás
- alvászavar
- túlzott dührohamok
3-6 éves korban:
- megkésett beszédfejlődés
- hiperaktivitás/túlzott passzivitás
- túlzott félénkség/vakmerőség
- víztől való félelem
- ha a gyerek nem szeret rajzolni
- még az óvodáskor végén sem tud biciklizni
- lassan alakul a szobatisztaság
- szabálykövetési nehézségek
Az éves védőnői státuszvizsgálaton érdemes őszintének lenni, a szakember ugyanis jól tudja, hogy melyik életkorban nagyjából milyen fejlettségi szinten kellene lennie a gyermeknek. Gyanú esetén Pedagógiai Szakszolgálathoz (régen ez volt a Nevelési Tanácsadó), neurológushoz vagy neuropszichológushoz irányít, aki felméri a gyermek állapotát, és szükség esetén előírja a terápiát.
A TSMT foglalkozások menete
A TSMT-foglalkozások alapvetően kétféle szervezésben történhetnek. Az egyéni terápia a fiatalabb gyermekeknek való, illetve azoknak, akik nem igazán képesek az együttműködésre. Ebben az esetben a szülő kap egy személyre szabott feladatsort, amelyet naponta el kell végeznie a gyermekkel. Ezek a feladatok játékosak, főleg pörgésből-forgásból, mászásból, gurulásból állnak, és sokszor kérik, hogy a gyakorlatokat mindig ugyanaz a mondóka kísérje.
Egy idő után a legtöbb gyermek alkalmassá válik a csoportos foglalkozásra, melyre hetente egy-három alkalommal kerül sor. Az otthoni gyakorlásra ebben az esetben is szükség van.
A TSMT-ben nincs semmi ördöngösség. Csupa olyan mozgásformát vesz át a gyerekekkel, amelyek a fejlődésükhöz alapvetően szükségesek, és amelyeket természetes körülmények között maguk is elvégeznének, de modern, városias környezetünk egyre kevesebb lehetőséget ad rájuk. Az elmaradások időben történő felismerése és fejlesztése azonban rengeteget segít a későbbi iskolás évek során.
Fotó: Counselling / pixabay
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértőnk, vagy ha egyszerűen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)