|
Kérdezz-felelek
Amennyiben az oktatás terén szeretnének támogatást,mentességet igénybe venni, akkor az iskolának kell az illetékes járási Pedagógiai Szakszolgálathoz szakértői vizsgálati kérelmet benyújtani. Ezen a szinten állapítják meg a tanulási nehézséget, illetve küldik tovább a kislányt, ha diszlexiat vagy egyéb sajátos nevelési igényt valószínűsítenek. Ha az iskolai tanulmányokhoz plusz segítséget nem szeretnének igénybe venni, akkor a magánszférában tudnak kérni pedagógiai vizsgálatot, azonban ekkor diagnózis nem kerül felállításra, de a fejlesztéseket meg tudják valósítani és javul az iskolai eljesítmény. Javaslom, hogy mozgásállapotfelmérésre, Részképességek, valamint beszédészlelés és beszédértés vizsgálatára mindenképp kerüljön sor. Egészzségügyi oldalról látásvizsgálat - polateszt és coloriteteszt felvétele, valamint diagnosztikus értékű arcüreg UH, hallásvizsgálat az, ami jó információval fog szolgálni a probléma felkutatásában.
A kisfia életkorában még nem beszélhetünk megkésett beszédfejlődésről. A három nyelv egyidejű elsajátítása vonhat maga után ilyen jellegű problémát, így fontos lenne, hogy az anyanyelv ( elsődleges nyelv) meg tudjon erősödni. A hipotón izomzat inkább az artikuláció és a hangképzés terén jelenthet hátrányt. Amit leír, abból még semmi súlyos probléma nem következik. Amennyiben azt tapasztalják, hogy jól hall a kisfiú és érti a kommunikációt, akkor nem érdemes túlzottan aggódni 24 hónapos koráig. A többnyelvű gyerekeknél késni szokott a beszéd.
Üdvözlettel: Szabó Mónika
Iker fiaim 5 évesek.
Számolnak 20-ig felsorolás jelleggel, ezáltal megszámolni is tudnak dolgokat, de nem értik pl, hogy 3 vagy 5 a több.
Ha összeadást végeznek (egyszerűbb pl 2+3) tudják, hogy az ujjaik használatával vagy tárgyakkal is lehet mégis random számokat mondanak. Oviban azt mondták ez nem probléma, de engem aggaszt.
Üdvözlettel:
Veronika
Ne aggódjon, ki fog alakulni a mennyiségállandóság és a relációk megértése is. Iskolába lépés előtt, 6 éves korra, elvárás ez a matemetikai gondolkodáshoz tartozó készség. Javaslom, hogy otthoni, spontán és nagyon bátorító, barátságos közegben egyre többször kerüljön be a szóhasználatba a kissebb, nagyobb, több, kevesebb, egyenlő... fogalmak. Szituációként gondolok például közös sütés, palántázás, gyümölcs, - zöldség szüret, zokni párosítás... közben.:)
Igen, az oldal megszűnt. Jelenleg a http://www.szamoca-gyermekcentrum.hu oldalon talál információkat.
14 éves lány vagyok, közeleg a felvételi időszak, és rettenetesen félek már most. Féel, hogy elrontom, hogy nem vesznek majd fel és még szeptemberben nyelvvizsgám is lesz.Attól is félek, hogy a félelem miatt rontom majd el. Volt már ilyesmire példa.Hogyan tudnám ezt legyőzni?
Előre is köszönöm!
Ne aggódj ennyire! Amit érzel természetes. Mindannyiunkban van ilyen egészséges félelem, amikor fontos dolgok előtt állunk. Ha úgy érzed ezek a félelmek blokkolnak, és nem tudsz majd teljesíteni, beszélj róluk szüleidnek, barátaidnak. Talán az ő gondolataik, tapasztalataik megnyugtatnak. Ha úgy érzed több támogatásra van szükséged, keress fel egy pszichológust, vagy pszichopedagógust, aki segít ebben a feszült időszakban, hogy a legjobbat hozd ki magadból.
Sok sikert kívánok!
UI: Szerintem jó úton vagy, a fiatalok ebben az életkori szakaszban még ritkán ismerik ennyire magukat, mint Te, még ritkább, hogy felvállalják félelmeiket és maguk kezdenek keresgéli a megoldást.:)
Lányom 7 éves másodikos. Problémái vannak az írással betűket hagy ki a szavakból vagy egybeírja a szavakat, akár az egész mondat neki egy szó. Sokszor azt veszem észre otthoni gyakorlásnál, hogy a szája előbbre jár mint a keze. Viszont nem téveszt betűket. Az elmúlt tanévben az olvasással voltak problémái mivel sokszor visszafele olvasott, ezt sok-sok gyakorlással korrigáltuk. Nyílt napon azt vettem észre, hogy órákon nem figyel. Az iskola családsegítőbe irányított mondván biztos diszgráfiás. A papírt az iskolával kitöltöttük és elküldtük. Azóta hónapok teltek el és még semmi. Mivel tudnék neki addig is segíteni, hogy a kitartását ne veszítse el.
köszönettel:Zsuzsa
A vàlaszom előtt szeretnèk elnèzèst kèrni a hosszú vàlaszadàsi időèrt. Sajnos elkeveredett a fiókomban a levele, ès most kaptam meg ismètelten.
Remèlem a Nevtanban azóta törtèntek előre lèpèsek.
Kèrdèse a tanulàsi motivàció megtartàsàra vonatkozott. Az egyik legfontosabb, hogy a kötelező leckeíràs nem azonos a tanulàssal. Próbàlja meg a legkisebb, sikerèlmènyt adó egysègre bontani a lecke anyagàt, ès azt mindennapi közös tevèkenysègükbe beleszőni. Pl.: receptes füzet màsolàsa, a kedvenc sütik elkèszítèsèvel együtt.:), bevàsàrló lista, rövid levelek, üzenetek íràsa akàr chat, viber... formàjàban.
Az íràskèp, pontosabban a helyesíràst emelte ki problèmakènt, de ezek a tünetek összetett hàttèrből alakulnak ki, így a megsegìtès is több rètegű. Gondolok itt anyanyelvi, - ès komplex mozgàsfejlesztèsre, tanulàsmódszertanra, pszichès megerősítèsre, szülői hatèkonysàg tàmogatàsàra. A legjobb, ha a szakemberek kapcsolatban àllnak egymàssal, ès mentorkènt segítik Önöket az iskolai èvek alatt.
Üdvözlettel:
Kedves Mónika!
Nagyon köszönöm válaszát. Ön azt írta nem vagyok köteles elvinni a gyereket Szakértői Bizottság el(?) Ezt nem tudtam. A nevtanba nem írtam alá ilyen jellegű pappírt. Viszont mikor felhívtam a Szakértói Bizottság központját,hogy nem megyünk az adminisztrátor jegyzővel fenyegetett,hogy azon keresztül érvényesítik a behívást és szankciókat von maga után ha nem megyünk be.Akkor ezek szerint nem kel mennünk ha nem akarunk?
Üdvözlettel:
Sarolta
Kedves Sarolta,
A vègső eljàràsrend valòban ez. Vannak Önöknek is jogaik, ès lehet olyan megoldàsi utat talàlni, ami mindenki szàmàra elfogadhatò.
Ennèl pontosabb informàciòt, csak a rèszletek ismeretèben tudok mondani. Keressen meg az sz.monika@szamoca-gyermekcentrum.hu
Lányom 14 éves. Problémái tavaly kezdődtek. 5 osztályig 4-5 tanuló volt angol nyelvi versenyekre járt. 5 osztály még tartotta a színtett,de 6-a kezdet lerontani. Egyre rosszabbul teljesített. Eljutottunk arra a szintre,hogy semmivel sem tudtam rávenni,hogy tanuljon. Az iskola elküldött minket Nevelési Tanácsadóba diszkalkulia gyanúja. Ami kivonásban és az óra nem ismerésében nyilvánult meg . Az ottani vizsgálatok szerint tanulási zavar. Valamint értelmi fogyatékosság.Na erre nem tudtam mit válaszoljak. A kommunikációs készsége nagyon jó,szövegértése jó. Téveszti a jobb-bal oldalt. Nem ismeri fel a számszerűséget és téveszti az 1000 számrendszert.Az iskolai tudása megfelelt a 6 osztályos szintnek (akkor 6-s volt). Felháborodtam. A diszkalkuliát elfogadtam hisz én vetettem fel az iskolának,na de,hogy értelmi fogyatékos? Na azt már nem veszem be. Egy jó képességű,jó tanuló gyerek aki nagyon szeret olvasni,keresztrejtvényt fejteni. Már 3 évesen kívülről tudta a Himnuszt és a Nemzeti dalt. Nagyon imádja a verseket. Elég 1-szer elolvasnia egy verset (bármilyen hosszú legyen) kívülről tudja (Nem túlzok) Nagyon érdeklődő és nyitott a világ felé hirtelen értelmi fogyatékossá válik? Én ezt nem értem. Továbbküldtek minket Szakértői Biztosság elé. Nem akar menni a gyerek, de én sem. Azóta iskolát váltottunk. Ebben az iskolában nagyon szeret járni. A tanulmányi átlaga emelkedő tendenciát mutat. A tanárai szerint 6 év nem tanítást nem tud a gyerek néhány hónap alatt bepótolni. Nagyon kreatív a rajz tanára szerint. Nagyon jó a hallása az ének tanár szerint. Az előző iskolába rajzolni nem tudott a tanár szerint 2-e volt énekelni is inkább nem énekeltették mert nem tud az is 2-s volt. Ez egy közepes erősségű iskola. Az előző meg egy nagyon gyenge falusi iskola volt. Attól tartok,hogy a Bizottság egyszerűen elfogadja a Tanácsadó véleményét. Akkor viszont a gyerekemre rányomják az értelmi fogyatékos bélyeget és azt tudjuk,hogy soha az életbe nem veszik el. A tovább tanulása szempontjából nagyon nem jó. Nem fogják felvenni oda ahová szeretne menni a vegyipariba,nagyon érdekli a kémia. Abból most 4-s.A gyerek közölte nem működik együtt. Egyszerűen nem fog válaszolni a kérdésekre. Vajon mit tehetnék? Tényleg lehetséges,hogy értelmi fogyatékos? Eddig soha senki nem vette észre és most hirtelen előjött? Nem hiszem el. A rendszer nem tökéletes. Hibázhatnak. Nekik az csak egy statisztikai szám nekem a gyerekem,akinek a jövőjét teszik tönkre azzal ha tévednek. Kénytelen vagyok elvinni a gyereket a Szakértői Bizottság elé,de tudom a gyerek nem fog akarni együttműködni akkor mit tehetnek?
Válaszát előre is köszönöm
Sarolta
Nem kötelező elmenniük a Szakèrtői Bizottsàghoz. Minden esetben kell a szülői hozzàjàrulàs a vizsgàlathoz. A leìrtak alapjàn nem tudom sem az Ön, sem a Nevtan àllàspontjàt megerősìteni. Valòszìnűnek tartom, hogy hatàrèrtèken mozgott az IQ- teszt. A rèsztesztek eredmènyeiből ès azok arànyàbòl lehet làtni, hogy tanulàsi zavarròl, vagy èrtelmi fogyatèkossàgròl van - e szò. Èn mindenkèpp javaslok kontroll vizsgàlatot, ès mentori segìtsèget a tovàbbtanulàs,a mentessègek ès a megfelelő fejlesztès èrdekèben.
Kedves andrea!
14meves lány vagyok,debrecenben élek.
Azt vettem észre hogy sujos gondom van a matematikával.Nemtudom megjegyezni a szabájokat,es az egyenletek sorrendjét sem!
Törtenelem dolgozatban legalabb 56 evszamból irtunk es én 2 napig tanultam de nemtudtam megjegyezni egyet sem és 1 es lett!:(
De ez a dolgozatom tavaj ismugyancsak egyes lett.Majd magyar dolgozatban csakmugytudtam megjegyezni 12 evszamot hogy leirtam betükkel es még igyis elfelejtettem 4 et.
Matematikából egyre rosszabb vagyok,5 odikben mar 3 as voltam,6 odikban is,tavaj meg már kettes,most ev elejen van egy 2esem meg 21esem.Szeretnek jó iskolába menni,mindent megtudok jól tanulni kivéve amiben szamok vannak,ez leginkabb a matematika.És attól félek hogy a matekom miatt nemsikerul mind az amit szeretnek megvalositani.Nemrégen utana néztem hogy mi lehet ez a betegseg és azt találtam h Diszkalkulia azaz számolási nehézségek. A szorzótablát,összeadást , kivonast tudom!De még osztani is elfelejtettem(de aban sosem voltam jó).
Tudna e ajanlani nekem valakit aki ezzel foglalkozik,vagy valami hejet ahol ezt kezelik mer nagyon nem szeretnem ha emiatt rontodna el az eletem!
Eloremis koszonom:Edina
Kedves Edina,
Először is fogadd hatalmas gratulációmat! Fantasztikus dolog, hogy érzékeled a tüneteidet, hogy utána nézel, hogy segítséget keresel. Ebben az életkorban nem szokott ekkora önismerete és tudatossága lenni a kamaszoknak.:) Biztosra veszem, hogy a matematikai gyengeséged ellenére nem fogsz elkallódni.
A leveledből, a felsorolt tünetekből valóban diszfunkció tüneteit produkálod. Elsősorban valóban a diszkalkulia tűnik erősebbnek, de úgy látom, hogy a problémád anyanyelvi nehézséggel is párosul. Ezek a tünetek, a tanulási nehézségben együtt járnak. Sajnos, amíg suliba jársz nagyon megkeserítik az életed.
Mit tehetsz? Menj el nevelési tanácsadóba, kérj vizsgálatot és szakértői véleményt. Nagy valószínűséggel felmentenek az írásbeli feleletek alól, illetve több időt kell kapnod a dolgozatoknál, az érettségiben is lesz kedvezményed.
Az iskolában és a nevelési tanácsadóban is kaphatsz fejlesztő foglalkozásokat. Nem ismerem, hogy a lakóhelyeden milyen lehetőségek vannak, azonban komplex mozgásterápia, alapozó mozgásterápia,tanulásmódszertan, diszkalkulia reedukáció külön foglalkozások sokat segítenek majd neked.
Weboldalban ajánlom neked a http://www.varazsbetu.hu, delfintanulas.blogspot.hu/ oldalakat.
Pannám 6 éves, 2 hete kezdtük az iskolát, de már most látható, hogy beilleszkedési problémái vannak. Szeretném idejében feltárni az okokat, hogy a későbbiekben ne okozzon lemaradást a tanulásban számára.
Én 41 évesen szültem Pannát, első és sajnos utolsó gyermekemként. Nagyon sokáig vártunk rá és nagy nagy öröm volt a megérkezése. Talán ezért is túlságosan óvó, féltő, talán túlszerető anya lettem. Párom fiatalabb nálam, ő nagyon magába forduló, társaságot nem kedvelő. Így lányunk sem tapasztalta meg a baráti kör, ill. a "nagycsalád" örömeit. Az utóbbi időben kezdtünk el társaságba járni mi kettesben Pannával.
Sajnos már az óvodában voltak intő jelek, ezeket sajnos nem tudtam, ill. nem volt lehetőségem jól kezelni. Az első óvodai év után a csoportot szétszedték, új társak, új óvónénik. A következő évben a szeretett óvónéni is elment. Viszont született egy új "barátság" egy olyan kislánnyal, aki komoly magatartászavarral küzdött. Kislányomat lerugdosta a mászókáról, megszurkálta bottal... stb., Pannám mégis egyre inkább kötődött hozzá. Az óvoda rémálommá változott. Az óvodaváltás mellett döntöttem, de előtte kikértem a nevelési tanácsadó véleményét. Ott azt tanácsolták, beszéljek az óvodával, utána döntsek. Persze az óvodában minden ígéretet megkaptam, hát maradtunk. Néhány hét után ment minden a régi kerékvágásban. Hiába szóltam, a helyzet nem változott, telt az idő, váltásra már nem volt lehetőség. Pannám teljesen felvette a kislány viselkedését, artikulátlan üvöltés, ijesztő gesztikulációval, négykézláb mászás... rémisztő volt. Persze folyton mondogattuk Pannának, hogy ne barátkozzon vele, talán túl sokszor is.
És most ott tartunk, hogy Panna nem köszön senkinek, nem barátkozik, nem beszél csak az ismert társaival, befogja a fülét zenefoglalkozáson, nem megy ki pisilni, tornaórán leül és nem hajlandó tovább dolgozni, rágja a körmét, tudja pörgetni az "r" betűt, mégsem használja. Úszni járunk 1 éve, de az oktatónak nem fogad szót, csinálja amit ő gondol (igaz, tökéletesen megtanult úszni).
Az óvoda pszichológus mérte őket saját tesztje alapján az iskolaérettség szempontjából, 94 %-ra teljesített.
Fentiek tükrében kérem véleményét és segítségét. Mi lehet a probléma, miben tudom segíteni őt, mit változtassunk itthon, hová tudom őt vinni?
Előre is köszönöm válaszát!
Üdvözlettel
Anikó
Panna „beilleszkedési problémái” viselkedési zavar irányába mentek el, mely az életkorra jellemző szeparációs szorongással párosul. Levelét olvasva, eljutottak arra a pontra, amikor külső segítségre van szükség a probléma megoldásához. Ezt a lélektani pontot Ön nagyon jól érzékelte, és úgy látom kész segítséget elfogadni. Panna viselkedése figyelem felhívó a környezete számára, ami az alábbi kérdéseket fogalmazzák meg. Elég erősek és következetesek a szabályok, a korlátok Panna körül? Hasonló elvek mentén nevelik a családban Pannát? Elég figyelmet kap a gyermek? A környezet hogyan reagálja le a kislány viselkedését? Kialakult énkép határai vannak, vagy keresi a helyét?
Kérdezte, hogy milyen irányba érdemes elmozdulni, segítséget kérni? Szülői hatékonyságot erősítő konzultációk végi segítséget adnak a problémamegoldásában. Ha az alternatív vonal közel áll Önökhöz családállítás, kineziológia, a klasszikus vonalban pszichológiai megsegítés, vagy viselkedés terápia. A magatartási problémák kezelésekor kiegészítő kezelésként nagyon hatékonyan lehet a Bach – virágterápiát, homeopátiát használni. Javaslok olyan tanórán kívüli foglalkozásokat, melyek az önkifejezést erősítik, pl.: tánc, kézművesség, zene, drámapedagógiai foglalkozás. Pannának hasznos lehet továbbá az énképerősítő és motivációs tréning is.
Én Budapesten és Szegeden tartok foglalkozásokat, konzultációkat. Ha egymás közelében vagyunk, szívesen segítek személyesen is.
Erőt és kitartást kívánok! Lépésről lépésre haladva megoldódik minden.:)
Abban kèrnèm a segìtsègèt hogy a 9ès fèl hònapos kisfiam mèg mindig csak kùszik. A màszàs semmi jelet nem mutatja.Nem ûl fel önàllòan.Kèrdèsem meddig normàlis hogy csak kùszàs megy mikor kellene tornàra vinnem.
Köszönettel K.Nikolett
Megérzése nem hagyta cserben, és nem is "para" anyuka szindrómája van.
Valóban, ha az átlagot nézzük, a kicsi fiúnak már a mászáson is túl kellene lennie. Az önálló ülés, az állás próbálgatása már ebben az életkorban jellemző szokott lenni a kisgyermekekre. Pánikra semmi ok. Számtalan dolog befolyásolja a gyerekek mozgásfejlődését. Javaslom, hogy mihamarabb keressenek fel Dévény módszerrel foglalkozó szakembert. Addig is érdemes kis jegyzetet készíteni a gyermek születésekor, és közvetlen utána történt eseményekről, fotókról visszanézni és lejegyzetelni a baba tartását, kedves pozícióit. Megfigyelni, hogy feszesebb - e valamelyik izomcsoportja pl. a vállában, a hátán. Vagy esetleg pont az ellenkezője tapasztalható? Nincs tónusa az izomzatának, folyik, mint a lekvár.
Javaslom a Babamóka könyv lapozgatását. Igazán jó ötletek vannak egy kis otthoni tornához. Ősztől járjanak el pl: Babamama tornára, jógára, úszásra.
Üdvözlettel:
Azt szeretném kérdezni kislányom 5 éves most szeptemberbe iskolába kellene mennie.
De nem tudom mit tegyek .
Voltam kislánnyomal nevelési tanácsadó nál ö pedig tegnap kiküldte a szakvéleményt.
Amibe az áll hogy gyermekem speciális ellátásra szorul .Ezt azért is írta mert nem tul jó kislányom magatartása oviban általában az van mit ö akar ha nem hiszti és durca a vége. Bár ithon is ez van de itt kordában tudom öt tartani és ha rossz büntetni de nem tul szigóruan.
Kérdésem az muszály speciális iskolába öt járattatni mert nem értelmi ,nem testi és nem is szellemi fogyatékos csak kicsit neveletlen.z ovoda azt javasolja menjen ijen iskolába a szakorvos nem engedné én pedig nem tidom.Nem akarom ilyen gyermekek közzé beteni ö nem fogyatékos egészséges és késöbb pedig ilyen iskolával hova vennék fel tán még egyetemre se.Probálok rendes iskolába beiratni de evvel a papírral lehet hogy fel se veszik rendes sulikba.Ezért kérem válaszoljon minnél hamarabb hogy ön mit tenne ha gyermeke ebbe a helyzetbe kerülne vagy csak simán szakmai szemmel.
Eltelt pár nap a szakértői levél első olvasása óta. Remélem sikerült egy kicsit megnyugodni, amennyire meg lehet nyugodni a hír hallatán.
Első jó hír: Nem kell speciális iskolába járnia gyermekének, ha nem értelmi fogyatékos.
Második jó hír: Kérheti, hogy a kislány maradjon még egy évet óvodában és egy jól átgondolt fejlesztési tervvel és kitartó munkával fel lehet készíteni őt az iskolakezdésre.
Vélhetően az SNI – sajátos nevelési igény- kategóriába került a gyermek, ami azt jelenti, hogy Tanórán kívüli foglakozások keretében egyéni fejlesztést írtak elő, illetve a tanórai munkához pedagógiai asszisztens segítségét kérhetik, valamint kis létszámú osztályban kell őt elhelyezni.
A leveléből ítélve a kislány figyelem – és magatartási zavarral küzd, ami tanulási nehézséggel társul. A hatékony fejlesztés érdekében fontos lenne, hogy további státusz és tanulási készség vizsgálatokkal feltérképezzék a jelenlegi állapotot, és elegendő információ legyen a probléma hátteréről. Számtalan ok lehet a háttérben. Ajánlom a szamocadiagnosztika.hu oldalt.
Keressenek már a nyárra is alapozó mozgásterápiával, vagy komplex mozgás - és kognitív terápiával foglalkozó szakembert, aki heti rendszerességgel tud Önökkel dolgozni. Intenzív alapozós tábor, a nyár végén iskolára felkészítő tábor sokat segítene. Otthon kapjon egyre több feladatot – terítés, viráglocsolás… -, kezeljék ügyes nagylányként. Már nem baba, nem kell mindig kiszolgálni és engedni a játszmáinak. Nem könnyű, de menni fog! Ha úgy érzik szükségük van segítségre keressenek fel egy pszichopedagógust, aki szülői hatékonyságot erősítő technikákat tud mutatni Önöknek. Ez most egy olyan feladat, amihez az egész családra szükség van.
Sok erőt, kitartást és következetességet kívánok!