Kisgyerek korom óta tanítónőnek készültem. Időközben - 10 évesen - elkezdtem sakkozni. Versenyeztem, komoly eredményeket is elértem. (Minősített, mesterjelölt szintű sakkozó vagyok, nők között aktív koromban az országos élvonalban is voltam.)
Így a gyerekek, a tanítás és a sakk szeretete egyszercsak hozta a lehetőséget, hogy sakkot kezdjek oktatni. Ekkor még a középiskola padját koptattam, a pedagógiához legfeljebb csak érzékem volt, tudásom és tapasztalatom nem. Lelkesedésem azonban annál több! Így évről évre egyre jobban sikerült kezelnem a csöppet sem nyugton ülő apróságokat, és tanítványaim elkezdtek sakkban is szép eredményeket elérni.
Időközben - eredeti terveimnek megfelelően - elvégeztem a tanítóképző főiskolát, és hogy megfelelő képesítésem legyen, egy kétéves sakkedzői képzésen is megfeleltem.
Immár több, mint 10 év és nem kevés tanítvány után rájöttem, hogy legjobban a legfiatalabb (3-8 év közötti) korosztályt tudom irányítani, és megfelelő módszerekkel csodás eredményeket tudok náluk elérni.
Csodás eredmények alapján nem (csak) verseny-sikereket értek:
Úgy gondolom, hogy a sakk egy nagyon izgalmas, összetett játék. Nem azért összetett, mert bonyolult a szabályrendszere, hanem azért, mert a megfelelő helytálláshoz nagyon sok különböző képességet mozgat meg.
Ha megkérdezünk bárkit, hogy miben jó egy sakkjátékos, mindenki elsőként a logikát, másodikként talán a memóriát említi meg. De ez csak a kezdet: kreativítás, problémamegoldó képesség, türelem, figyelem - koncentráció, tervalkotás - előre gondolkodás, szabálytudat, egymásra-figyelés, győzelem - vereség megfelelő kezelése, és sort még folytathatnám. Ez mind-mind olyan képesség/tulajdonság, amelyek az Életben a sikeres helytálláshoz nélkülözhetetlek. Mind-mind ott rejlenek a sakktáblán.
Kidolgoztam egy módszertant, ez a Sakktáblás Játékok. A 3-8 éves korosztály számára ezzel a módszerrel tanítom meg - most már kollégáimmal együtt - az általam alapított Sakk-Oviban (www.sakkovi.hu), a sakkjáték alapjait. Nem csak a szabályokat, hanem elméletet is, stratégiát is, de ami szerintem még fontosabb, a gondolkodást, ami sikerre vihet a sakktáblán - és véleményem szerint az Életben is. Minden egyes játékban, minden egyes órán kihasználom a sakktábla által rejtett képességfejlesztési lehetőségeket.
Ezekről a lehetőségekről, a sakkjátékról, a kicsik tanításáról, vagy akár a (sakk)versenyzésről szívesen válaszolok kérdéseitekre.
Ádám Olga
sakk-oktató
pedagógus
www.sakkovi.hu
info@sakkovi.hu
20/544-7776