
Szabóné Vékony Andrea
Okleveles gyógypedagógus - logopédus
Elérhetőségeim:
Munkahely:
Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat XXII. Kerületi Tagintézménye
1221 Budapest, Szent István tér 1.
Honlap:- Logopédiai: http://logopédia.hu
- SzóL-E? Szűrőeljárás óvodások logopédiai ellátására: http://szole.hu
Okleveles gyógypedagógus - logopédus
Elérhetőségeim:
Munkahely:
Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat XXII. Kerületi Tagintézménye
1221 Budapest, Szent István tér 1.
Honlap:
Témakörök ►
összes téma
afázia
beszédészlelés
beszédfejlõdés késése
beszédfélelem
beszédhanghiba
beszédmegértés
dadogás
diszfónia
diszgráfia
diszlexia
egyéb
félelem
hadarás
jobb bal differenciálás
kétnyelvûség
komplex vizsgálat
logopédiai szûrés
megakadás
megkésett beszédfejlõdés
mutizmus
nyelv
nyelvfejlõdés
nyelvfék
nyelvi fejlõdés
nyelvi késés
nyelvi zavar
nyelvlökéses nyelés
nyitott száj beszéd közben
orrhangzós beszéd
pöszeség
rekedtség
suttogás
szókincs
tájnyelvi ejtés
tájszólás
többnyelvûség
Kérdezz-felelek
Kérdezni a gomb megnyomásával tudsz, amennyiben a napi kérdések száma még nem haladta meg a napi limitet.
Tisztelt Doktornő!
Kislányom 4 éves múlt a nyáron. Szinte másfél éves kora óta beszél, kezdetektől fogva szépen, érthetően (persze az akkori korához viszonyítva), most már valóban nagyon szépen érthetően artikulál és beszél. 2 éves korától közösségbe jár (bölcsőde), jelenleg második évet tölti az oviban. Minden szép és jó lenne, de az R betűvel még mindig hadilábon áll. Az oviban amikor viszem-hozom, saját fülemmel hallottam többször is, hogy egy-két kis korabeli pajtása már szépen ki tudja mondani az R-t, egy kisfiú és ma egy kislányt is hallottam, aki az én lányommal egyidős és úgy pörgött a nyelve, mint a motolla. Sokszor beszélgettem a lányommal erről, (persze nem erőltetem, csak "viccesen" mondogatom neki, hogy na majd ha iskolás leszel, akkor te is ki tudod majd mondani, addig még gyakorolunk sokat) stb. De viccnek fogja fel ő is, és úgy látom nem igazán érdekli a dolog. Mindig csak azt mondja, "én még ezt nem tudom kimondani". Néha odaszólok neki: mondd hogy répa! Vigyorogva válaszol: jépa. Természetesen nem gúnyolom ki, Isten ments!!! Ilyenkor azt mondom, na nem baj, majd legközelebb. De közben fogalmam sincs, hogyan segíthetnék neki, mert ezt neki kell megtapasztalnia, neki kell rájönnie, hogyan is kell az R hangot kimondani. Ebben én nem hiszem, hogy tudnék segíteni, azon kívül hogy mutatom neki. Egyáltalán, ebben a korban kellene már tudnia? Vagy forduljak logopédushoz, kérjek segítséget? Tanácstalan vagyok. Egyébként még hozzátenném, semmi hátrány nem érte ezzel kapcsolatban, az oviban sem szólt senki, csak én gondolkodtam el, hallván a két vele egyidős gyereket, akik már szépen pörgősen ki tudják mondani és láthatóan büszkék is voltak rá. Megtisztelő válaszát előre is köszönöm. Ágnes
Kislányom 4 éves múlt a nyáron. Szinte másfél éves kora óta beszél, kezdetektől fogva szépen, érthetően (persze az akkori korához viszonyítva), most már valóban nagyon szépen érthetően artikulál és beszél. 2 éves korától közösségbe jár (bölcsőde), jelenleg második évet tölti az oviban. Minden szép és jó lenne, de az R betűvel még mindig hadilábon áll. Az oviban amikor viszem-hozom, saját fülemmel hallottam többször is, hogy egy-két kis korabeli pajtása már szépen ki tudja mondani az R-t, egy kisfiú és ma egy kislányt is hallottam, aki az én lányommal egyidős és úgy pörgött a nyelve, mint a motolla. Sokszor beszélgettem a lányommal erről, (persze nem erőltetem, csak "viccesen" mondogatom neki, hogy na majd ha iskolás leszel, akkor te is ki tudod majd mondani, addig még gyakorolunk sokat) stb. De viccnek fogja fel ő is, és úgy látom nem igazán érdekli a dolog. Mindig csak azt mondja, "én még ezt nem tudom kimondani". Néha odaszólok neki: mondd hogy répa! Vigyorogva válaszol: jépa. Természetesen nem gúnyolom ki, Isten ments!!! Ilyenkor azt mondom, na nem baj, majd legközelebb. De közben fogalmam sincs, hogyan segíthetnék neki, mert ezt neki kell megtapasztalnia, neki kell rájönnie, hogyan is kell az R hangot kimondani. Ebben én nem hiszem, hogy tudnék segíteni, azon kívül hogy mutatom neki. Egyáltalán, ebben a korban kellene már tudnia? Vagy forduljak logopédushoz, kérjek segítséget? Tanácstalan vagyok. Egyébként még hozzátenném, semmi hátrány nem érte ezzel kapcsolatban, az oviban sem szólt senki, csak én gondolkodtam el, hallván a két vele egyidős gyereket, akik már szépen pörgősen ki tudják mondani és láthatóan büszkék is voltak rá. Megtisztelő válaszát előre is köszönöm. Ágnes
Kedves Ágnes,
Tökéletesen viszonyul a nem ejtett r hanghoz! Ebben az életkorban még élettani a beszédhiba, ami a kislányánál, ezek szerint mindössze 1 hangra terjed ki. Ez azért nagyon jó! Otthon, játékosan nyelvgyakorlatokat tudnak gyakorolni. Igaza van, erőltetni nem szabad. Miután nem l, hanem j hangot ejt az r helyett a kislány, a nyelv hegye még nincs fent a megfelelő, fogmedri területen. "Emelgetheti" a gyermek úgy a nyelvét, hogy sokat énekel lalázva, valamint erősítheti csettintéssel. Emellett itt találhat még néhány gyakorlatot: raccsolas.hupont.hu/7/gyakorlatok-l
Amennyiben 5 éves korra sem alakul ki az r hang, forduljon bizalommal az óvodai logopédushoz.
Üdvözlettel,
Szabóné Vékony Andrea
2010-11-23 20:51:03
Tökéletesen viszonyul a nem ejtett r hanghoz! Ebben az életkorban még élettani a beszédhiba, ami a kislányánál, ezek szerint mindössze 1 hangra terjed ki. Ez azért nagyon jó! Otthon, játékosan nyelvgyakorlatokat tudnak gyakorolni. Igaza van, erőltetni nem szabad. Miután nem l, hanem j hangot ejt az r helyett a kislány, a nyelv hegye még nincs fent a megfelelő, fogmedri területen. "Emelgetheti" a gyermek úgy a nyelvét, hogy sokat énekel lalázva, valamint erősítheti csettintéssel. Emellett itt találhat még néhány gyakorlatot: raccsolas.hupont.hu/7/gyakorlatok-l
Amennyiben 5 éves korra sem alakul ki az r hang, forduljon bizalommal az óvodai logopédushoz.
Üdvözlettel,
Szabóné Vékony Andrea
2010-11-23 20:51:03
Olvasói értékelés: nincs még értékelés