Márkusné Vörös Ibolya
Óvodapedagógus
Elérhetőségeim:
Telefon: 06-70/427-6457
E-mail: ibolyagreen@gmail.com
Óvodapedagógus
Elérhetőségeim:
Telefon: 06-70/427-6457
E-mail: ibolyagreen@gmail.com
Témakörök ►
összes téma
beszéd fejlesztés
étvágytalanság
évvesztés
félénkség
gyermek étvágytalanság
iskolaérettség
külföldön óvodában
nyári óvodába járás
óvatosság
oviba menés
óvodában alvás
óvodai beiratkozás
óvodai beszoktatás
problémák az óvodába járással
segítség
szabadidõ eltöltése
szájpadhasadék
szobatisztaság
szorongás
testvér születése
Kérdezz-felelek
Kérdezni a gomb megnyomásával tudsz, amennyiben a napi kérdések száma még nem haladta meg a napi limitet.
Kötelezõ-e az iskolai elõkészítõ?
Tisztelt Márkusné Vörös Ibolya! Az lenne a kérdésem,hogy nagycsoportba kötelező-e részt venni az iskolai előkészítő foglalkozáson és a ha gyerek azt mondja,hogy nem akkor nem és ezt nem is nagyon erőltetik az óvónők? Nyilván Nekik is könnyebb. Nem értem,hogy miért kell/enne/ a nevét,anyja,apja nevét és foglalkozását, lakcímét tudnia és elmondania,ugyanis elég nagy a bűnözés Mo.-n és így tudják ki és mikor nincs otthon lehet betörni. Én a 6 éves unokámnak mindig is azt mondom,hogy nehogy elmondja bárkinek és szerintem egyébként nem is kellene tudnia. A ovisok nagyon barátságosak és minden elmondanak, szerintem ez nagy hiba. Mi a követelmény amit tudnia kell egy gyereknek nagycsoportba? Én megvettem az elsős olvasókönyvet és írásfüzetet tanítjuk is mivel elsőbe nagyon nagy a követelmény és könnyebb legyen az élete.
Kedves Nagymama!
Az óvodában az iskolai életmódra készítjük fel a gyermekeket, ami nem iskola előkészítő foglalkozás. Az egész nap folyamán érik olyan ingerek, amelyek segítik őt abban, hogy megtalálja a helyét majd az iskolában.Az iskolai életmódra való alkalmasság összetett kérdés, a javaslatot tevő szakembereknek számos szempontot kell figyelembe venniük.
Az iskola rendje mindenkire érvényes szabályokon alapul. Olyan szabályokon, amelyeknek betartását korábban soha senki nem várta el a gyermektől. Az új helyzethez való alkalmazkodás készsége számos összetevőből áll, mindenekelőtt a megváltozott helyzet megértéséből.
Az iskolában nem csupán mindennapi tevékenységét és viselkedését határozzák meg, de fordulatot hoznak beállítottságaiban is. Feladatainak ellátása során egyfajta kötelességtudat fejlődik ki a gyermekben, tetteit mindinkább saját kitűzött immáron távolabbi céljai is motiválják. Nő a gyermek önuralma, az óvodás korra jellemző hirtelen ötlettől vezérelt cselekvéseket felváltja a "mindennek megvan a maga ideje" elv vezérelte viselkedés. A gyermek motivációi között egyre hangsúlyosabbá válik a teljesítmény: új dolgokat megtanulni, készségeket elsajátítani, valami újat létrehozni.
A gyermek fejlődési folyamata során a hetedik életév körül fordulat következik be. A változásnak mind testi, mind pszichés jelei ismertek. 5 és fél 7 éves korban következik be az első nagy alakváltozás, ennek során a test korábbi arányai megváltoznak, a gyerekek sokkal nyúlánkabbá válnak, megjelenik a kisfiús-kislányos alkat.
A pszichés vonatkozások közül kiemelendő, hogy csökken gondolataik emocionális/ érzelmi/ tartalma, vágyaik azonnali teljesedésének igénye már nem nyom el minden mást, képesek várni, amellett, hogy a környezet elvárásai is egyre erősebben jelennek meg indítékaik alapjaként. Társas kapcsolataikban is fordulópont következik be: a család biztonságot jelentő arcai felől egyre inkább fordulnak a kortársaik felé, kötnek barátságokat szinte hétről hétre.
Az iskolai foglalkozásokra való alkalmatlanság nem az értelmi képességek hiányát jelenti, hanem azt, hogy a szigorú szabályokhoz való alkalmazkodás nehéz számukra. Természetesen az általános alkalmazkodási követelmények mellett az iskolába kerülő gyermekektől bizonyos értelmi képességet is elvárnak. Bármily szigorúnak is tűnnek az aggódó szülő szemében e követelmények, az ép értelmű gyerekek általában könnyedén teljesítik ezeket, sőt, a vizsgálatok azt mutatják, hogy a gyerekek értelmi fejlettségüket tekintve előbb válnak iskolaéretté, mint viselkedésükben. Többségük aránylag kevés zökkenővel beszokik az iskolába, ugyanis az iskolához szükséges képességeket nem kell külön tanítani azok a fejlődés során maguktól megjelennek. Ebben az életkorban nagyok az egyéni eltérések. Nem ritka az olyan gyerek, akinek számára a betűk felismerése már nem kihívás, mások inkább a számok világa iránt érdeklődnek, de az sem jelent semmiféle lemaradást, ha a betűkkel, számokkal még nem barátkozott meg.
Az iskolai életmódra való alkalmasság jellemzői:
Fizikai alkalmasság
• a gyermek már elért bizonyos testi fejlettséget (kb. 1l0 cm-es testmagasság, 18 kg-os testsúly)
• túl van az első ún. alakváltozáson (eltűnt a kisgyermekekre jellemző pocak, a teste megnyúlt, karcsúbb lett),
• fogváltás, az első tejfogak kihullanak, s megjelennek a maradandó fogak,általános jó erőnlét, ami a manapság meglehetősen nehéz iskolatáskák cipeléséhez és a huzamosabb egy helyben ülés miatt fontos,
• egyértelműen felismerhető a gyermek jobb, illetve balkezessége.
Pszichés alkalmasság
• a gyermek már várja az iskolát, ami bizonyos fokig a játékaiban is megjelenik,
• a rábízott feladatokat elvégezi, tevékenységeit nem hagyja félbe,
• képes kapcsolatot teremteni és fenntartani a kortársaival,
• nehézségek nélkül tud a csoportjába beilleszkedni,
• képes felnőttekkel való kapcsolat kialakítására, fenntartására.
Szükséges képességek
• képes tartósan (10-15 percig) lekötni magát rajzolással, színezéssel, feladatlap kitöltésével,
• könnyedén megtanul rövidebb versikéket, mondókákat,
• képes magát egyszerűbb összetett mondatokban kifejezni; nincs beszédhibája,
• némi gyakorlatot szerzett már finom motorikus mozgásokban, rajzol, színez, fest, gyurmázik (természetesen nem művészi szintű alkotások létrehozása cél, hanem a viszonylagos jártasság),
• legyen bizonyos szintű mennyiségfogalma (jól használja a kisebb-nagyobb, több-kevesebb fogalmát, igazodjon el az 1-10-ig terjedő számok között).
A leírtakból is kitűnik, hogy nem kell olvasni, írni tanítani őt! Lehetőséget kell biztosítani számára, hogy a fent leírtakban fejlődni tudjon!
Bízom abban, hogy tanácsom segít Önnek abban, hogy unokáját elindítsa ezen az úton,boldog iskolássá váljon!
Tisztelettel:
Márkusné Vörös Ibolya
2016-11-13 19:23:01
Az óvodában az iskolai életmódra készítjük fel a gyermekeket, ami nem iskola előkészítő foglalkozás. Az egész nap folyamán érik olyan ingerek, amelyek segítik őt abban, hogy megtalálja a helyét majd az iskolában.Az iskolai életmódra való alkalmasság összetett kérdés, a javaslatot tevő szakembereknek számos szempontot kell figyelembe venniük.
Az iskola rendje mindenkire érvényes szabályokon alapul. Olyan szabályokon, amelyeknek betartását korábban soha senki nem várta el a gyermektől. Az új helyzethez való alkalmazkodás készsége számos összetevőből áll, mindenekelőtt a megváltozott helyzet megértéséből.
Az iskolában nem csupán mindennapi tevékenységét és viselkedését határozzák meg, de fordulatot hoznak beállítottságaiban is. Feladatainak ellátása során egyfajta kötelességtudat fejlődik ki a gyermekben, tetteit mindinkább saját kitűzött immáron távolabbi céljai is motiválják. Nő a gyermek önuralma, az óvodás korra jellemző hirtelen ötlettől vezérelt cselekvéseket felváltja a "mindennek megvan a maga ideje" elv vezérelte viselkedés. A gyermek motivációi között egyre hangsúlyosabbá válik a teljesítmény: új dolgokat megtanulni, készségeket elsajátítani, valami újat létrehozni.
A gyermek fejlődési folyamata során a hetedik életév körül fordulat következik be. A változásnak mind testi, mind pszichés jelei ismertek. 5 és fél 7 éves korban következik be az első nagy alakváltozás, ennek során a test korábbi arányai megváltoznak, a gyerekek sokkal nyúlánkabbá válnak, megjelenik a kisfiús-kislányos alkat.
A pszichés vonatkozások közül kiemelendő, hogy csökken gondolataik emocionális/ érzelmi/ tartalma, vágyaik azonnali teljesedésének igénye már nem nyom el minden mást, képesek várni, amellett, hogy a környezet elvárásai is egyre erősebben jelennek meg indítékaik alapjaként. Társas kapcsolataikban is fordulópont következik be: a család biztonságot jelentő arcai felől egyre inkább fordulnak a kortársaik felé, kötnek barátságokat szinte hétről hétre.
Az iskolai foglalkozásokra való alkalmatlanság nem az értelmi képességek hiányát jelenti, hanem azt, hogy a szigorú szabályokhoz való alkalmazkodás nehéz számukra. Természetesen az általános alkalmazkodási követelmények mellett az iskolába kerülő gyermekektől bizonyos értelmi képességet is elvárnak. Bármily szigorúnak is tűnnek az aggódó szülő szemében e követelmények, az ép értelmű gyerekek általában könnyedén teljesítik ezeket, sőt, a vizsgálatok azt mutatják, hogy a gyerekek értelmi fejlettségüket tekintve előbb válnak iskolaéretté, mint viselkedésükben. Többségük aránylag kevés zökkenővel beszokik az iskolába, ugyanis az iskolához szükséges képességeket nem kell külön tanítani azok a fejlődés során maguktól megjelennek. Ebben az életkorban nagyok az egyéni eltérések. Nem ritka az olyan gyerek, akinek számára a betűk felismerése már nem kihívás, mások inkább a számok világa iránt érdeklődnek, de az sem jelent semmiféle lemaradást, ha a betűkkel, számokkal még nem barátkozott meg.
Az iskolai életmódra való alkalmasság jellemzői:
Fizikai alkalmasság
• a gyermek már elért bizonyos testi fejlettséget (kb. 1l0 cm-es testmagasság, 18 kg-os testsúly)
• túl van az első ún. alakváltozáson (eltűnt a kisgyermekekre jellemző pocak, a teste megnyúlt, karcsúbb lett),
• fogváltás, az első tejfogak kihullanak, s megjelennek a maradandó fogak,általános jó erőnlét, ami a manapság meglehetősen nehéz iskolatáskák cipeléséhez és a huzamosabb egy helyben ülés miatt fontos,
• egyértelműen felismerhető a gyermek jobb, illetve balkezessége.
Pszichés alkalmasság
• a gyermek már várja az iskolát, ami bizonyos fokig a játékaiban is megjelenik,
• a rábízott feladatokat elvégezi, tevékenységeit nem hagyja félbe,
• képes kapcsolatot teremteni és fenntartani a kortársaival,
• nehézségek nélkül tud a csoportjába beilleszkedni,
• képes felnőttekkel való kapcsolat kialakítására, fenntartására.
Szükséges képességek
• képes tartósan (10-15 percig) lekötni magát rajzolással, színezéssel, feladatlap kitöltésével,
• könnyedén megtanul rövidebb versikéket, mondókákat,
• képes magát egyszerűbb összetett mondatokban kifejezni; nincs beszédhibája,
• némi gyakorlatot szerzett már finom motorikus mozgásokban, rajzol, színez, fest, gyurmázik (természetesen nem művészi szintű alkotások létrehozása cél, hanem a viszonylagos jártasság),
• legyen bizonyos szintű mennyiségfogalma (jól használja a kisebb-nagyobb, több-kevesebb fogalmát, igazodjon el az 1-10-ig terjedő számok között).
A leírtakból is kitűnik, hogy nem kell olvasni, írni tanítani őt! Lehetőséget kell biztosítani számára, hogy a fent leírtakban fejlődni tudjon!
Bízom abban, hogy tanácsom segít Önnek abban, hogy unokáját elindítsa ezen az úton,boldog iskolássá váljon!
Tisztelettel:
Márkusné Vörös Ibolya
2016-11-13 19:23:01
Olvasói értékelés: nincs még értékelés