SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK
Márkusné Vörös Ibolya


Márkusné Vörös Ibolya
Óvodapedagógus

Elérhetőségeim:
Telefon: 06-70/427-6457
E-mail: ibolyagreen@gmail.com

Kérdezz-felelek

Kérdezni a gomb megnyomásával tudsz, amennyiben a napi kérdések száma még nem haladta meg a napi limitet.

Kötelezõ-e az iskolai elõkészítõ?

Tisztelt Márkusné Vörös Ibolya! Az lenne a kérdésem,hogy nagycsoportba kötelező-e részt venni az iskolai előkészítő foglalkozáson és a ha gyerek azt mondja,hogy nem akkor nem és ezt nem is nagyon erőltetik az óvónők? Nyilván Nekik is könnyebb. Nem értem,hogy miért kell/enne/ a nevét,anyja,apja nevét és foglalkozását, lakcímét tudnia és elmondania,ugyanis elég nagy a bűnözés Mo.-n és így tudják ki és mikor nincs otthon lehet betörni. Én a 6 éves unokámnak mindig is azt mondom,hogy nehogy elmondja bárkinek és szerintem egyébként nem is kellene tudnia. A ovisok nagyon barátságosak és minden elmondanak, szerintem ez nagy hiba. Mi a követelmény amit tudnia kell egy gyereknek nagycsoportba? Én megvettem az elsős olvasókönyvet és írásfüzetet tanítjuk is mivel elsőbe nagyon nagy a követelmény és könnyebb legyen az élete.
Kedves Nagymama!
Az óvodában az iskolai életmódra készítjük fel a gyermekeket, ami nem iskola előkészítő foglalkozás. Az egész nap folyamán érik olyan ingerek, amelyek segítik őt abban, hogy megtalálja a helyét majd az iskolában.Az iskolai életmódra való alkalmasság összetett kérdés, a javaslatot tevő szakembereknek számos szempontot kell figyelembe venniük.
Az iskola rendje mindenkire érvényes szabályokon alapul. Olyan szabályokon, amelyeknek betartását korábban soha senki nem várta el a gyermektől. Az új helyzethez való alkalmazkodás készsége számos összetevőből áll, mindenekelőtt a megváltozott helyzet megértéséből.
Az iskolában nem csupán mindennapi tevékenységét és viselkedését határozzák meg, de fordulatot hoznak beállítottságaiban is. Feladatainak ellátása során egyfajta kötelességtudat fejlődik ki a gyermekben, tetteit mindinkább saját kitűzött immáron távolabbi céljai is motiválják. Nő a gyermek önuralma, az óvodás korra jellemző hirtelen ötlettől vezérelt cselekvéseket felváltja a "mindennek megvan a maga ideje" elv vezérelte viselkedés. A gyermek motivációi között egyre hangsúlyosabbá válik a teljesítmény: új dolgokat megtanulni, készségeket elsajátítani, valami újat létrehozni.
A gyermek fejlődési folyamata során a hetedik életév körül fordulat következik be. A változásnak mind testi, mind pszichés jelei ismertek. 5 és fél 7 éves korban következik be az első nagy alakváltozás, ennek során a test korábbi arányai megváltoznak, a gyerekek sokkal nyúlánkabbá válnak, megjelenik a kisfiús-kislányos alkat.
A pszichés vonatkozások közül kiemelendő, hogy csökken gondolataik emocionális/ érzelmi/ tartalma, vágyaik azonnali teljesedésének igénye már nem nyom el minden mást, képesek várni, amellett, hogy a környezet elvárásai is egyre erősebben jelennek meg indítékaik alapjaként. Társas kapcsolataikban is fordulópont következik be: a család biztonságot jelentő arcai felől egyre inkább fordulnak a kortársaik felé, kötnek barátságokat szinte hétről hétre.
Az iskolai foglalkozásokra való alkalmatlanság nem az értelmi képességek hiányát jelenti, hanem azt, hogy a szigorú szabályokhoz való alkalmazkodás nehéz számukra. Természetesen az általános alkalmazkodási követelmények mellett az iskolába kerülő gyermekektől bizonyos értelmi képességet is elvárnak. Bármily szigorúnak is tűnnek az aggódó szülő szemében e követelmények, az ép értelmű gyerekek általában könnyedén teljesítik ezeket, sőt, a vizsgálatok azt mutatják, hogy a gyerekek értelmi fejlettségüket tekintve előbb válnak iskolaéretté, mint viselkedésükben. Többségük aránylag kevés zökkenővel beszokik az iskolába, ugyanis az iskolához szükséges képességeket nem kell külön tanítani azok a fejlődés során maguktól megjelennek. Ebben az életkorban nagyok az egyéni eltérések. Nem ritka az olyan gyerek, akinek számára a betűk felismerése már nem kihívás, mások inkább a számok világa iránt érdeklődnek, de az sem jelent semmiféle lemaradást, ha a betűkkel, számokkal még nem barátkozott meg.
Az iskolai életmódra való alkalmasság jellemzői:
Fizikai alkalmasság
• a gyermek már elért bizonyos testi fejlettséget (kb. 1l0 cm-es testmagasság, 18 kg-os testsúly)
• túl van az első ún. alakváltozáson (eltűnt a kisgyermekekre jellemző pocak, a teste megnyúlt, karcsúbb lett),
• fogváltás, az első tejfogak kihullanak, s megjelennek a maradandó fogak,általános jó erőnlét, ami a manapság meglehetősen nehéz iskolatáskák cipeléséhez és a huzamosabb egy helyben ülés miatt fontos,
• egyértelműen felismerhető a gyermek jobb, illetve balkezessége.
Pszichés alkalmasság
• a gyermek már várja az iskolát, ami bizonyos fokig a játékaiban is megjelenik,
• a rábízott feladatokat elvégezi, tevékenységeit nem hagyja félbe,
• képes kapcsolatot teremteni és fenntartani a kortársaival,
• nehézségek nélkül tud a csoportjába beilleszkedni,
• képes felnőttekkel való kapcsolat kialakítására, fenntartására.
Szükséges képességek
• képes tartósan (10-15 percig) lekötni magát rajzolással, színezéssel, feladatlap kitöltésével,
• könnyedén megtanul rövidebb versikéket, mondókákat,
• képes magát egyszerűbb összetett mondatokban kifejezni; nincs beszédhibája,
• némi gyakorlatot szerzett már finom motorikus mozgásokban, rajzol, színez, fest, gyurmázik (természetesen nem művészi szintű alkotások létrehozása cél, hanem a viszonylagos jártasság),
• legyen bizonyos szintű mennyiségfogalma (jól használja a kisebb-nagyobb, több-kevesebb fogalmát, igazodjon el az 1-10-ig terjedő számok között).
A leírtakból is kitűnik, hogy nem kell olvasni, írni tanítani őt! Lehetőséget kell biztosítani számára, hogy a fent leírtakban fejlődni tudjon!
Bízom abban, hogy tanácsom segít Önnek abban, hogy unokáját elindítsa ezen az úton,boldog iskolássá váljon!
Tisztelettel:


Márkusné Vörös Ibolya
2016-11-13 19:23:01
Olvasói értékelés: nincs még értékelés
A szerkesztő ajánlja