Frank Orsolya
Pszichológus, családi kommunikációs szakértő
Pszichológus, Gordon-instruktor
CSALÁDI KOMMUNIKÁCIÓS TANÁCSADÁS ÉS TRÉNING
Miért nem értek szót a gyerekemmel? Miként őrizhetnénk meg a családi békét és a párkapcsolatunkat? Hogyan csinálhatnám másként, mint a szüleim? És mi az a Gordon-módszer?
Egyéni tanácsadás igény szerint, felmérő beszélgetéssel.
Érdeklődjön, tájékozódjon, jelentkezzen itt:
Elérhetőségeim:
E-mail: posta@arete.hu
Honlap: http://www.szeresdjol.hu
Pszichológus, családi kommunikációs szakértő
Pszichológus, Gordon-instruktor
CSALÁDI KOMMUNIKÁCIÓS TANÁCSADÁS ÉS TRÉNING
Miért nem értek szót a gyerekemmel? Miként őrizhetnénk meg a családi békét és a párkapcsolatunkat? Hogyan csinálhatnám másként, mint a szüleim? És mi az a Gordon-módszer?
Egyéni tanácsadás igény szerint, felmérő beszélgetéssel.
Érdeklődjön, tájékozódjon, jelentkezzen itt:
Elérhetőségeim:
E-mail: posta@arete.hu
Honlap: http://www.szeresdjol.hu
Témakörök ►
összes téma
9 éves
akit aa megcsalás szele megcsapott
alkoholfüggés
anyós
autizmus
birtokló szülõk
büntetés
családi kapcsolatok
családi kommunikáció
családi rendszerek
csecsemõ
dackorszak
daganatos beteg
döntés
döntések
életvezetés
fejlõdés
felelõsségvállalás
felnõtt gyerek
férfi-nõ kommunikáció
gyerekek
gyereknevelés
gyereknyelv
gyerekvállalás
gyermekek félelmei
gyermeki fejlõdés
gyermeknevelés
halál
halálfélelem
hasfájás
házasságcsapda
iskola
iskolakezdés
kamaszkor
kapcsolati gyász
kétéves gyerekek
komfortszoptatás; digitális gyermekvédelem; altatás; testmozgás
kommunikáció
konfliktuskezelés
kötõdés
krízis
megváltozott családi helyzet
mentális egészség
mozaikcsaládok
nagyszülõhöz fûzõdõ viszony
nõi szerep
önismeret
önkielégítés
önsorsrontás
ovis gyerek
ovis kor
ovisok
ovisok gondjai
óvoda
óvodás korú gyerekek
óvodaválasztás
párkapcsolat
patchwork - családok
patchwork családok
pszichiáter
pszichológushoz fordulni
pszichoterápia
ragaszkodás
serdülés
serdülõ
serdülõk
serdülõkor
sorskönyv
stabilitás
személyiségfejlõdés
szeparációs szorongás
szerelem
szexuális fejlõdés
szexualitás
szobatisztaság
szófogadás
teljesítmény-szorongás
terápia
testvér fogadása
testvérféltékenység
titok vagy nem titok a családban
totyogó; alvás; szülõ érzései
válás
Kérdezz-felelek
Kérdezni a gomb megnyomásával tudsz, amennyiben a napi kérdések száma még nem haladta meg a napi limitet.
Sorskönyvírási folyamat
Kedves Orsolya!Két kisfiú anyukája vagyok, 5 és 7 évesek. A kisebbikkel, I-vel kapcsolatban szeretném a tanácsát kérni, akivel egyre tanácstalanabbak vagyunk. A bátyja amolyan mintagyerek, kiváltképp okosnak tartották az óvódában is, kommunikatív, nyílt kisfiú, sok a barátja. Az öccse (gondolom, épp a bátyó érdemeire reagálva) sokkal nehezebb dió. Minden problémát okoz: válogat az ételben, nem öltözik fel, ha kérjük stb. De a legnagyobb gond az, hogy meg van győződve róla, hogy buta, és hogy neki semmi sem sikerül. Próbáltunk a bátyjától elszeparált saját „szakterületet” létrehozni neki (bátyjával ellentétben nagyon jó mozgású, ügyesen focizik, nagyon jó a hallása, jól számol, gyönyörűen rajzol stb), mindeddig kevés sikerrel. Az óvodai nevelőivel sajnos nem vagyunk megelégedve, de mivel sok barátja van ott, mindeddig elkerültük az óvodaváltást. Kiégett, fásult óvónénijei vannak, az idősebb sokszor türelmetlen velük, de a jelenlétemben mézesmázos. I ezt a kiszámíthatatlanságot nehezen tolerálja, az őszi szünet utáni első napon pl. egy vicsorítással és morgással válaszolt az elénk siető néni mézesmázára. Értelmes foglalkozások, játékok, kreatív kézműveskedések az óvoda másik 3 csoportjával összehasonlítva I-ék csoportjában szinte sosincsenek. I (talán az óvónénik miatt) nagyon gyanakvó minden „foglalkozásvezető” felnőttel szemben, nem akar focizni járni (pedig minden barátja jár az ovisfocira), nem akar a táncházban odaülni a többi gyerek közé, nem akar zeneoviba járni a társaival stb. Minden helyzetet kerül, ahol veszíthetne, társasjátékozni sem lehet vele.
I nagyon-nagyon érzékeny kisgyerek egyébként, sok mindenre ráérez, amiről sosem beszéltünk neki. A barátainkkal kifejezetten közlékeny, és az általa kiválasztott felnőtekkel (szomszédokkal stb) is nagyon kedves, bújós, évődően társalgós. I sokszor beszél halálfélelemről is. Ennek előzménye lehet, hogy szeretett édesanyám 2 éve ment el, azidőben magam is sok (jórészt pszichoszociális) betegségen mentem keresztül, amin talán már túl vagyok, igaz, folyamatos önsegítés (jóga, meditáció) útján.
Hogy világos legyek: nem csodagyereket szeretnék nevelni, nem számít, hogy jár-e a fiam foglalkozásokra, de ezt egy rendszertünetnek látom, ami befolyásolhatja majd az iskolai boldogulását, és egyáltalán, azt hiszem, hogy az önbizalom a boldog, autonóm kisember alapköve.
Üdvözlettel,
Mara
Kedves Mara!
Nem azt kell megoldani, hogy az ötéves gyermek jobban teljesítsen! Az egész levele arról szól, hogy hogyan teljesít - egy ilyen korú gyereknek még azt sem kellene tudnia, mi az, hogy teljesítmény, mérce, teljesítményszorongás, azt sem kellene tudnia, hogy rajzolni lehet jól és rosszul; hogy a foci, az hasznos és egészséges dolog... Minden mozdulásával azt mondja, hogy nem is akar tudni ezekről - és hogy gyerek akar lenni, önfeledt, akit a csacsogásával kiváltott figyelem és szeretet tesz boldoggá, meg az ölbebújás... Az Ön feladata most az, hogy ez a kisgyerek tökéletesen önfeledten és teljesítménymentesen, mérce-mentesen, szorongásmentesen, felszabadultan gyerek lehessen. Ő egészen már sorskönyvet ír magának, mint a bátyja és jó lenne, ha úgy lehetne saját sorsa, hogy az nem a bátyjához viszonyítva alakul ki, hanem a maga életét élheti. Más szóval: hogy ő ne a testvérének a testvére legyen, hanem ő ő legyen, a remek, boldog, csacsogó-ragyogó kis I, akinek NINCS FELADATA. Az az érzésem, ezzel lesz még dolog - ha szükségét látja, ha úgy érzi, önerőből nem tud legalább 90 fokos fordulatot venni Ön és a család ebben a sorskönyvírási folyamatban, akkor keressenek föl: talán együtt többre megyünk!
Frank Orsolya
2013-01-03 19:50:12
Nem azt kell megoldani, hogy az ötéves gyermek jobban teljesítsen! Az egész levele arról szól, hogy hogyan teljesít - egy ilyen korú gyereknek még azt sem kellene tudnia, mi az, hogy teljesítmény, mérce, teljesítményszorongás, azt sem kellene tudnia, hogy rajzolni lehet jól és rosszul; hogy a foci, az hasznos és egészséges dolog... Minden mozdulásával azt mondja, hogy nem is akar tudni ezekről - és hogy gyerek akar lenni, önfeledt, akit a csacsogásával kiváltott figyelem és szeretet tesz boldoggá, meg az ölbebújás... Az Ön feladata most az, hogy ez a kisgyerek tökéletesen önfeledten és teljesítménymentesen, mérce-mentesen, szorongásmentesen, felszabadultan gyerek lehessen. Ő egészen már sorskönyvet ír magának, mint a bátyja és jó lenne, ha úgy lehetne saját sorsa, hogy az nem a bátyjához viszonyítva alakul ki, hanem a maga életét élheti. Más szóval: hogy ő ne a testvérének a testvére legyen, hanem ő ő legyen, a remek, boldog, csacsogó-ragyogó kis I, akinek NINCS FELADATA. Az az érzésem, ezzel lesz még dolog - ha szükségét látja, ha úgy érzi, önerőből nem tud legalább 90 fokos fordulatot venni Ön és a család ebben a sorskönyvírási folyamatban, akkor keressenek föl: talán együtt többre megyünk!
Frank Orsolya
2013-01-03 19:50:12
Olvasói értékelés: nincs még értékelés