SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Pénzügyi nevelés - ki a felelős?

Himer Csilla [cikkei] - 2011-11-07
Manapság egyre nagyobb divat a pénzügyi neveléssel foglalkozni. Bizonyos szinten a politika is foglalkozik vele. Eddig azonban az ígéreteknél, hangzatos terveknél tovább - pártállástól függetlenül - nem jutott senki. Vajon miért nem?

A magyarázat egyetlen mondatban összefoglalható: mert a pénzügyi nevelés nem az állam dolga, nem az állam felelőssége.

Na, ennél azért kicsit jobban is árnyalnám a dolgot…

Érdekes módon nagyon sokan az államtól várják a pénzügyi jövőjük javítását - rögvest, pl. az adósság elengedésével, kedvező végtölesztés biztosításával, stb., de hosszú távon is pl. a kiszámítható törvényi feltételek biztosításával, valamint a pénzügyi intelligencia tanításával, a pénzügyi kultúra színvonalának emelésével. Az azonnali dolgokról sokan vitatkoznak most is, hogy helyes-e, ez elsősorban politikai akarat és számítás kérdése, ebbe most nem mennék bele, mert egy egész kis politológiai vitát lehetne nyitni erről a témáról - pro és kontra. A hosszú távú feltételek körül azonban már jóval több egyértelműség mutatkozik. A törvényi feltételek kialakítása, ezek alapján pedig a kiszámíthatóság, tervezhetőség biztosítása vitán felül állami feladat. De mi van a pénzügyi neveléssel?

Ezzel több bajom is van, mint pénzügyi nevelőnek:

  1. a korábbi években és most megjelent elképzelések szerint is, a döntéshozók egyenlőségjelet tesznek a pénzügyi kultúra és a pénzügyi ismeretek közé. Pedig ez messze nem így működik!

Az én képletem szerint ugyanis maguk a pénzügyi ismeretek is több részből állnak össze:

  • pénzügyi ismeretek a személyes pénzmenedzsment megalapozásához
     
  • könyvelési, vállalkozási ismeretek a vállalkozói szemlélet, ill. a kockázatkezelés megalapozásához
     
  • fogyasztóvédelmi-jogi ismeretek az (ön)tudatos pénzügyitermék-fogyasztó identitásának megalapozásához.

Talán az elsőről még volt is szó az illetékesek koncepcióiban is. Előfordul az is, hogy szakközépben tanítják a másodikat is, legalábbis magát a könyvelést.

De a SZEMLÉLETET, a GONDOLKODÁST, vagyis a PÉNZÜGYI INTELLIGENCIÁT, azt tuti nem! Márpedig anélkül egyetlen tankönyvi ismeret sem fog életre kelni a gyerek fejében.

2.    a magyar iskolarendszernek az a sajátja, hogy egyentudást kapnak a gyerekek. (Jujj, már hallom, ahogy sok pedagógus felszisszen, de azért azon ne vitatkozzunk, hogy alapvetően még most is a poroszos iskolarendszer módszerei dívnak, elég, ha csak a frontális tanítás dominanciájára gondolunk. Valahogy ezért sem tudott nálunk mély gyökeret verni a kompetenciaalapú tanítás sem, bár sok biztató kezdeményezés, mi több, helyenként komplett rendszerek is működtek.) Az önállóságot, a kreativitást nem kimondottan támogatandó viselkedésnek tartja, márpedig a pénzügyekhez éppen kreativitásból és önállóságból kell rengeteg.

3.    a pedagógus, aki egyik nap joggal tiltakozik a kevés, megélhetését nehezen biztosító fizetése ellen, mennyire lesz hiteles a gyerek szemében, mint a stabil pénzügyi életvitel megalapozója?

4.     ha valamilyen oknál fogva a lelkiismertes pedagógusok veszik is maguknak a fáradságot, és élvezetessé, tanulhatóvá is teszik a gyerekeknek a pénzügyi ismereteket, akkor is mi lesz? Ha a gyerek nem ugyanazt látja otthon, mint amit a suliban tanul, akkor max egy nagy katyvasz lesz a fejében az egészből. Ha a suliban meg is próbálják neki megtanítani, hogy a takarékosság fontos, mert így megtakarításokat épít, azokból anyagi biztonságot szerez, mert nem adósodik el, de otthon azt látja, hogy mindent meg tudnak venni, mi szem-szájnak ingere - csak hitel kell hozzá -, akkor szerinted fog a gyerek fogat összeszorítva takarékoskodni? Lemondana egy időre bármiről is, hogy majd egy kicsit később, amikor már lesz rá elég pénze, akkor vegye meg a tényleges árért, és nem négyszer annyiért, csak mert a hitellel többszörösen "veszi" meg ugyanazt?

5.   a gyerekek már kicsi koruktól kezdve érintkeznek a pénzzel, használják is azt, sőt pénzügyi döntéseket is hoznak, még ha csak kicsiben is. Tehát  van róla bizonyos tudásuk, tapasztalatuk. A javaslatok szerint azonban ezt kiművelni csak középiskolákban kezdenék a pedagógusok. KÉSŐ!!! De nagyon! Bizonyos tudást már az oviban is lehetne oktatni, de legkésőbb akkor, amikor a gyerek megkapja az első zsebpénzét - az pedig a legtöbb gyerek életében legkésőbb harmadik osztály könyékén bekövetkezik! Általánosban...

Mindebből csak egy dolog következik: a pénzügyi kultúra színvonalának emeléséhez az állam csak hozzájárulhat, de meg nem oldhatja.

Kinek a dolga akkor a pénzügyi nevelés, a pénzügyi kultúra színvonalának javítása? Lehet, hogy most megleplek, az is lehet, hogy elkeserítelek, de megmondom: ha szülő vagy, akkor a Tiéd. Senki másé.

Ha mégis úgy éreznéd, hogy egyedül nem megy, akkor valami meglepit ajánlok a figyelemdbe: a PIQ-koalíció szervezésében november 2-án tartottunk egy konferenciát. Aki erről lemaradt, azok kérésére kitaláltunk valamit: a konferencia anyagának legjavát válogattuk össze, és turbóztuk e-bookká, hogy még több és még hasznosabb infokat kaphass. Itt megkaphatsz minden olyan segítséget, ami szükséges ahhoz, hogy igazán jó alapokkal lásd el a gyerekedet a pénzügyek terén. Itt meg is nézheted:
http://piq-koalicio.hu/valogatas

Itt az ideje, hogy emeld a pénzügyi kultúra színvonalát… Kezdd a Magadéval!

Himer Csilla


Himer Csilla
Kisvállalkozások kreatív kontrollingja

Elérhetőségem:
Honlap: http://www.zsebedremegyek.hu
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

"Ez egy csoda, hogy ő itt van" - Gryllus Dorka nem számított rá és észre sem vette, hogy 47 évesen újra babát vár

Gryllus Dorka, a népszerű színésznő őszintén mesélt családi életéről és váratlan terhességéről Kadarkai Endre "Nőszintén" című műsorában. A most 52 éves színésznő elárulta, hogy 47 évesen, amikor már lemondott a gyermekvállalás lehetőségéről, hatalmas meglepetésként érte, hogy ismét babát vár.

Tragédia Győr mellett: Gyógyíthatatlan beteg volt a gyermek, akivel az anyja a vonat elé lépett

Győr közelében, Ménfőcsanak mellett egy 41 éves nő végzetes döntést hozott: péntek este karjában hároméves kisfiával egy száguldó vonat elé lépett. A környékbelieket sokkolta az eset, amelyet egyesek szerint az anya kétségbeesése váltott ki, mivel gyermeke gyógyíthatatlan betegséggel küzdött. Az asszony vélhetően tudatosan választotta ki a helyszínt, ahol a vonatok nagy sebességgel haladnak, és ahol nem maradt esély a túlélésre.

Tragédia Tatabányán: öngyilkos lett egy általános iskolás diák

A rendőrség közigazgatási eljárás keretében nyomozást indított az ügy kivizsgálása érdekében.

Mi történik? Több mint 120 iskolában van bombariadó az országban

Csütörtök reggel bombariadókat jelentettek több budapesti és később vidéki iskolából is, miután fenyegető e-maileket kaptak az intézmények. Az érintett iskolák között vannak csepeli, óbudai és újpesti intézmények, valamint a XVII. kerületi Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és Gimnázium, illetve a Zrínyi Miklós Általános Iskola is.

Családi tragédia Győr közelében: karján a kisgyermekével lépett a vonat elé egy édesanya

Tragédia történt péntek este Győr-Ménfőcsanak közelében: egy édesanya, karján a gyermekével a vonat elé lépett. Az édesanya azonnal meghalt, a gyermek életéért a gyorsan kiérkező mentők küzdöttek, de nem tudták megmenteni – írja a MÁV-csoport Facebook-oldala.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja