Távmunka a gyakorlatban 33- A csapatmunka
Régen úgy gondolták, a gépek helyettesíthetik az embert. Ma már minden vezető tudja: nincs jobb egy kreatív, hozzáértő munkatársnál. Ugyanakkor kevés olyan hagyományos- és távmunkahely létezik, ahol az alkalmazott- vagy megbízott munkatárs magányosan, csak magára hagyatkozva végezheti el munkáját. A jól szervezett munkahelyen az alkalmazottak több, egymás mellet elhelyezkedő rétegben kapnak helyet.
Minden réteg más részfeladatokat végez, ugyanakkor a részfeladatok szorosan kapcsolódnak egymáshoz. Minden réteg egy-egy csapatot alkot (Pl. egy boltban: kasszások, raktárosok, vezetők). Évtizedek óta emberek ezrei dolgoznak csapatmunkában: hol sikeresen, hol veszteségesen. De miért is jó a csapatmunka? Egy szervezett csoportban sokkal könnyebb ellátni a kiadott feladatokat- ha valaki lemarad, a többiek segítséget nyújtanak.
Nincs ez másként a távmunkában sem. Igaz, a kevesebb személy kontaktus miatt könnyebben elkerülhető a munkatársak között kialakuló konfliktus, ugyanakkor csorbát szenvednek az azonnal elvégzendő feladatok, ha nincs kifejlett munkahelyi terv. Itt jelenik meg először az a hiányosság, amit a távmunka terén jellemző tapasztalathiány okoz.
A munkáltatók többsége a hagyományos kommunikációt preferálja: a telefont és a postát. Ezek a félmegoldások lassabbak és gyakran jóval drágábbak, mint a modern Internetes kommunikációs programok. Persze egy informatikában kevésbé jártas felettest nehezebb lehet meggyőzni ennek előnyéről, pedig a csapatmunkában elengedhetetlen a könnyű –és lehetőleg állandó- elérhetőség.
Problémák-megoldások
Csapatmunkában –főleg távmunka esetén- leginkább a felettes „oktatása” okoz problémát. Anélkül kell vele megértetni újabb technikákat, lehetőségeket, hogy ezt személyes sértésnek venné. Sokszor kérik a felettesek olyan munkák forrásanyagát, melyről egyáltalán semmit nem tudnak. Ilyenkor jobb esetben csendes hallgatásba burkolódzva nem említik a témát, rosszabb esetben az alkalmazottól várják el, hogy megértessen olyasvalamit, amit általában hosszú évekig kell tanulni.
Kollégák esetében általában nagy a megértés, hiszen munkákkal egybekötve anélkül, hogy otthonunkból kimozdulnánk, új embereket ismerhetünk meg. Mégis, a csapat összetartása, és a konfliktusok elkerülése érdekében kerüljük a sugdolózást, a másik háta mögötti pletykát. Ez ugyanis bármily meglepő: az Interneten ugyanolyan sebességgel terjed, mint a hagyományos körülmények között dolgozók körében.
Fontos továbbá a csapat összetartása. Általában egy bizonyos idő elteltével már csak néhány ember maradhat a csapatban; azok, akik igyekeznek tudásuk legjavát adni, és képesek együtt dolgozni. Persze mindig akad egy ember, aki hanyagsága, vagy egyszerű rosszindulata miatt rontja a teljesítményt. Hogy összetartsunk egy jól működő csapatot, elengedhetetlen, hogy kisegítsük a munkában a csapattársat, ha lemarad.
Sajnos az olyan versenyt futó munkahelyeken, mint az értékesítéssel foglalkozó vállalatoké, gyakran ennek az ellenkezője fordul elő: a végén csak a legerősebb maradhat, a gyengébbeket ösztönösen kitaszítják.
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
Közösségi hozzászólások: