Távmunka a gyakorlatban 33- A csapatmunka
Régen úgy gondolták, a gépek helyettesíthetik az embert. Ma már minden vezető tudja: nincs jobb egy kreatív, hozzáértő munkatársnál. Ugyanakkor kevés olyan hagyományos- és távmunkahely létezik, ahol az alkalmazott- vagy megbízott munkatárs magányosan, csak magára hagyatkozva végezheti el munkáját. A jól szervezett munkahelyen az alkalmazottak több, egymás mellet elhelyezkedő rétegben kapnak helyet.
Minden réteg más részfeladatokat végez, ugyanakkor a részfeladatok szorosan kapcsolódnak egymáshoz. Minden réteg egy-egy csapatot alkot (Pl. egy boltban: kasszások, raktárosok, vezetők). Évtizedek óta emberek ezrei dolgoznak csapatmunkában: hol sikeresen, hol veszteségesen. De miért is jó a csapatmunka? Egy szervezett csoportban sokkal könnyebb ellátni a kiadott feladatokat- ha valaki lemarad, a többiek segítséget nyújtanak.
Nincs ez másként a távmunkában sem. Igaz, a kevesebb személy kontaktus miatt könnyebben elkerülhető a munkatársak között kialakuló konfliktus, ugyanakkor csorbát szenvednek az azonnal elvégzendő feladatok, ha nincs kifejlett munkahelyi terv. Itt jelenik meg először az a hiányosság, amit a távmunka terén jellemző tapasztalathiány okoz.
A munkáltatók többsége a hagyományos kommunikációt preferálja: a telefont és a postát. Ezek a félmegoldások lassabbak és gyakran jóval drágábbak, mint a modern Internetes kommunikációs programok. Persze egy informatikában kevésbé jártas felettest nehezebb lehet meggyőzni ennek előnyéről, pedig a csapatmunkában elengedhetetlen a könnyű –és lehetőleg állandó- elérhetőség.
Problémák-megoldások
Csapatmunkában –főleg távmunka esetén- leginkább a felettes „oktatása” okoz problémát. Anélkül kell vele megértetni újabb technikákat, lehetőségeket, hogy ezt személyes sértésnek venné. Sokszor kérik a felettesek olyan munkák forrásanyagát, melyről egyáltalán semmit nem tudnak. Ilyenkor jobb esetben csendes hallgatásba burkolódzva nem említik a témát, rosszabb esetben az alkalmazottól várják el, hogy megértessen olyasvalamit, amit általában hosszú évekig kell tanulni.
Kollégák esetében általában nagy a megértés, hiszen munkákkal egybekötve anélkül, hogy otthonunkból kimozdulnánk, új embereket ismerhetünk meg. Mégis, a csapat összetartása, és a konfliktusok elkerülése érdekében kerüljük a sugdolózást, a másik háta mögötti pletykát. Ez ugyanis bármily meglepő: az Interneten ugyanolyan sebességgel terjed, mint a hagyományos körülmények között dolgozók körében.
Fontos továbbá a csapat összetartása. Általában egy bizonyos idő elteltével már csak néhány ember maradhat a csapatban; azok, akik igyekeznek tudásuk legjavát adni, és képesek együtt dolgozni. Persze mindig akad egy ember, aki hanyagsága, vagy egyszerű rosszindulata miatt rontja a teljesítményt. Hogy összetartsunk egy jól működő csapatot, elengedhetetlen, hogy kisegítsük a munkában a csapattársat, ha lemarad.
Sajnos az olyan versenyt futó munkahelyeken, mint az értékesítéssel foglalkozó vállalatoké, gyakran ennek az ellenkezője fordul elő: a végén csak a legerősebb maradhat, a gyengébbeket ösztönösen kitaszítják.
Közösségi hozzászólások: