SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEKHÚSVÉT

Vásároljunk tudatosan!

Kókai Kata [cikkei] - 2006-10-17
Mi nők szinte minden nap megfordulunk valamelyik boltban: legyen szó egy bódítóan parfümillatú drogériáról, vagy csupán a mindennapi bevásárláshoz nélkülözhetetlen élelmiszerboltról. A reklámkészítők ezt kihasználva egyre több reklámmal, felhívással próbálnak minket meggyőzni arról, hogy termékük számunkra nélkülözhetetlen.

A mosogatószerek, melyekből egy csepp is elég a legmakacsabb kosz eltávolításához, a csodamosóporok, amelyek minden foltot kimosnak, a ránctalanítók, melyek hatása százalékban mérhető vagy a fogainkat vakítóan fehérré varázsoló fogkrémek valóban megkönnyítik mindennapi életünket, vagy ezek csupán hangzatos reklámszlogenek?

A reklámok többsége túloz, és egyetlen célja, hogy minket, vásárlókat befolyásoljon, arra késztessen, hogy mindenképpen megvásároljuk az általa kínált terméket.

Hogyan kerülünk a reklámok bűvkörébe?

Amikor belépünk egy boltba, vagy az esti film felénél vetített reklámokat nézzük, nem is gondolnánk milyen mértékben a befolyása alá kerülünk. Nem véletlen, hogy a nagyobb boltokban az olcsóbb, minden nap szükséges termékek (tej, kenyér) hátrébb kerülnek, mint a kevésbé hasznos, ám mutatós árucikkek. Ahhoz, hogy a vevő megtalálja a legszükségesebb holmikat, kénytelen végigmenni a számára szükségtelen termékeket kínáló sorokon, így szinte biztos, hogy legalább egy olyan terméket megvásárol, amelyre valójában nincs is szüksége. Ugyanilyen technika a hipermarketek heti átrendezése, melynek célja a célirányos, tudatos vásárlás akadályozása, s az áruk elhelyezése a polcokon, hiszen felmérések alapján az emberek 90 %-a a szemmegasságban lévő termékek közül választ.
Ehhez hasonlóan hatnak ránk az akciók is. Egy szinte fél áron kínált terméket rögtön megvásárolunk, hiszen "később még jól jöhet". Természetesen élelmiszerek esetében a legtöbb akciós termék lejárati ideje rövid, ezért elromlik, mielőtt valóban felhasználnánk. Az ügyes reklám trükkök és marketing fogások, mintegy agymosásként hatnak ránk. Befolyásolják saját igényeinket, s igyekszenek helyettünk eldönteni, mire is vágyunk valójában. Arról nem is beszélvén, hogy bár sokak erre nem is gondolnak, de a hatalmas árú reklámidőket, óriásplakátokat, reklámkampányokat valójában mi, a fogyasztók fizetjük, mikor megvásároljuk az adott cég termékét.

Vásároljunk tudatosan!

A tudatos vásárlás fogalma szorosan összekapcsolódik a fogyasztóvédelemmel. S hogy kit nevezhetünk tudatos vásárlónak? A kérdés megválaszolása nem egyszerű feladat. Tudatos vásárló az, aki tisztában van a termék megvásárlásával kapcsolatos jogaival (garancia igénylés, rossz termék cseréje), tájékozott a termékek minőségével kapcsolatban, és ismeretei alapján, nem pedig a reklámok hatására választja ki a számára szükség árucikkeket.
A termékek árfekvése mellett nem elhanyagolható a minőség sem. Lehet, hogy egy nagyobb üzletlánc saját márkás termékei olcsóbbak, de összetevőik miatt károsak lehetnek a környezetre, vagy magára az emberi szervezetre. Csak akkor tudjuk kiválasztani a legjobb ajánlatot, ha tisztában vagyunk annak előnyeivel és hátrányaival egyaránt.
Mivel a gazdaság alapvető mozgatórugója lett a termelés és fogyasztás, már egyetlen termék megvásárlásával is nagy felelősséget vállalunk magunkra. Ha folyamatosan megvásároljuk az állatkísérletekkel tesztelt kozmetikumokat, a gyárak folytatják tevékenységüket, és az állatvédők küzdelme hiábavaló lesz. Ha nem tiltakozunk a bőrre káros anyagokat tartalmazó testápolók és krémek ellen, a gyártók továbbra is ezt az adalékanyagot használják. Ha azonban tudatosan kerüljük a hasonló árucikkeket, a gyártók -igényeinkhez alkalmazkodva- egészségesebb, valóban jó minőségű termékek forgalmazására térnek át.

Mit tehetünk mi?

Bármit is teszünk, az első és legfontosabb, hogy egy pillanatra se felejtsük el, hogy ameddig a pénz a mi kezünkben van, mi döntünk. Tehát ha tudatos vásárlóvá válunk, s önállóan, a média befolyásától függetlenül hozzuk meg racionális döntéseinket, a piacon hosszú távon csak azok a termékek maradhatnak életképesek, melyek mind minőség, mind ár, mind környezetkímélés tekintetében veresenyképesek. Ha nem vásároljuk meg a környezetre káros termékeket, a gyártók vagy csődbe mennek- vagy igényeinkhez alkalmazkodva környezetbarát termékeket forgalmaznak.

Mi, fogyasztók, tehát megóvhatjuk saját érdekeinket, egészségünket, s környezetünket, hogy unokáink egy egészségesebb, szebb világot láthassanak!

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Kegyetlen bántalmazás a csepeli technikumban: diákok kínozták meg fiatalabb társukat

Négy 19 éves diák brutális módon bántalmazta 15 éves iskolatársát a csepeli Weiss Manfréd Technikumban. Az eset során a fiút megverték, lekötözték, majd vízzel fojtogatták.

A tartós és egészséges fogyás kulcsa az életmódterápia

Az egészséges fogyáshoz a személyre szabott étrenden és a mozgáson alapuló életmódterápián át vezet az út - mondja dr. Vékony Blanka dietetikus. A Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Kar Dietetikai és Táplálkozástudományi Tanszékének tanársegédje kiemeli: az életmódterápiában nem önmagában a fogyáson, hanem a test zsír-izom arányának optimalizálásán van a hangsúly. Emellett itt fontos szempont a fokozatosság és a fenntarthatóság, szemben a divatdiétákkal, amelyek gyors sikerrel kecsegtetnek ugyan, de akár különféle hiánybetegségekhez is vezethetnek.

A rozmaring rejtett ereje: új fegyver lehet az Alzheimer-kór ellen

Egy eddig kevéssé vizsgált vegyület a népszerű fűszernövényben komoly áttörést hozhat a demencia kutatásában.

Egy anya megkéselte 11 éves fiát egy Disneyland-i kirándulás után

A szülői szeretetnek a világ legbiztonságosabb helyét kellene jelentenie egy gyermek számára. Tragikus módon azonban előfordul, hogy éppen a gondviselők okoznak fájdalmat. Nemrégiben egy anya állítólag halálra késelte 11 éves fiát egy Disneyland-i kirándulást követően.

Az emlődaganat helyi kiújulásának típusa és ideje előrejelezheti a lehetséges áttéteket

Gépi tanulás segítségével nagy pontossággal megjósolható, hogy az emlőrák elsődleges kezelése után milyen típusú helyi kiújulásra van esély, és ezután kialakulhatnak-e szervi áttétek, derül ki a Semmelweis Egyetem friss kutatásából. A szakemberek 154 beteg adatainak elemzésével egyebek mellett kimutatták, hogy minél több idő telik el az első diagnózis és a tumor visszatérése között, annál kisebb az áttétek kockázata. A kutatás eredményei fontos lépést jelenthetnek a személyre szabott terápiás stratégiák kialakításában.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja