Téli gumi
[cikkei] - 2004-01-31
Habár az elmúlt napok, hetek időjárása a tavaszt idézte, azért minden bizonnyal idén sem „marad ki” a tél az időjárások sorából. A tél pedig együtt jár a hideggel, a hóval, a sáros, latyakos utakkal. Nemcsak gyalogosként vagyunk kitéve télen a csúszásveszélynek, hanem bizony autóval közlekedve is fokozott óvatossággal kell vezetnünk.
Már évek óta hangoztatják a szakemberek, hogy a téli gumi sokszor életet menthet. Hazánkban azonban sokan – főleg anyagi megfontolásból – átvészelik a telet nyári gumival. Köztudomású ugyanakkor, hogy egyes külföldi országokba be sem hajthatunk a megfelelő abroncs nélkül.
A téli gumit már 7 Celsius-fok alatt érdemes felszerelni. Ugyanis a hideg hatására a nyári gumi felülete megkeményedik, rideggé válik, elveszti rugalmasságát és tapadóképességét. Ezzel szemben a téli abroncsok megőrzik rugalmasságukat, köszönhetően a gumi alapanyagában található speciális szilikátnak, valamint annak, hogy a futófelületet korom- és kovasavadalékokkal látják el. Ennek hatására a téli gumival a fékút akár a felére csökkenhet a havas úton. A másik szembetűnő különbség a nyári és a téli abroncs között a barázdák mélysége. A téli gumik csatornamélységének minimum 4 milliméter nagyságúnak kell lennie. Ezek az árkok két célt szolgálnak. Egyrészt menet közben elvezetik a kerekek alól a havas latyakos vizet, megakadályozva ezzel az úgynevezett aqua-planning, vagyis a „vízen futás” jelenség kialakulását. Másrészt a mély barázdák biztosítják, hogy a havas úton könnyebben lehessen megkapaszkodni elinduláskor, illetve haladáskor. Az árkok a havas úton deformáció hatására öntisztulnak.
A gumi márkájától, valamint a kocsi típusától függően a téli gumiabroncsok ára hétezer és harmincezer forint közötti skálán mozog. Téli gumit vásárolhatunk gumiszervizekben, illetve hiper- és szupermarketekben. A kerékcserét magunk is elvégezhetjük, de némi felárért cserébe a szervizekben ezt elvégzik helyettünk a szakemberek. A lecserélt nyári gumikat érdemes megtisztítani a szennyeződésektől, ajánlatos továbbá glicerinnel is bekenni. A gumikat felfüggesztve, illetve – felnire szerelve – fektetve tárolhatjuk. A felfüggesztett kerekeken havonta fordítsunk egy kicsit, különben a bennük lévő fémszálak megnyúlhatnak.

A tévhittel ellentétben a téli gumiabroncsba 0,2-0,3 barral magasabb nyomás szükséges, mint a nyáriba. Az alacsony nyomás miatt ugyanis a kerék elveszítheti a fentebb említett öntisztuló képességét. A kerekek és a pótkerekek nyomását is ajánlatos folyamatosan ellenőrizni.

A téli gumik mellett további biztonságot nyújthat, ha hóláncot szerelünk fel kocsinkra. Csak havas úton használjunk hóláncot, száraz úton sérülhet a gumi és a hólánc is. Nem szabad elfelejteni, hogy hóláncot használva a megengedett legnagyobb sebesség 50 km/h. Ha nem önfeszülős típust vásárolunk, időnként ellenőrizni kell a lánc feszességét. A hólánc használatakor megváltozhatnak az autó alul- és túlkormányzottságra vonatkozó menettulajdonságai, ezért ezeket érdemes forgalomtól mentes helyen kitapasztalni. A hatásos kapaszkodás miatt a kipörgésgátlót induláskor, emelkedőn kapcsoljuk ki. A hólánc fel- és leszerelését érdemes gyakorolni, hogy azt a forgalomban minél gyorsabban végre tudjuk hajtani.
Végezetül egy dolgot feltétlen ki kell emelni: a téli gumi és a hólánc használata biztonságosabbá teheti a közlekedést télen, ám mit sem ér, ha felelőtlenül, a sebességhatárokat nem betartva közlekedünk a havas, jeges, csúszós úton!
Családinet hozzászólások:
Előző hír
Viccek a vicclap.hu-ról
Következő hír
Csökkenő árak
LEGOLVASOTTABB
A ferde testhelyzetben való alvás előnyei
A ferde testhelyzetben való alvás egy enyhén döntött fekvőfelület révén hasznosítja a gravitációt. Az ötlet nem újkeletű: bizonyos állatfajok és már az ókori egyiptomiak is felismerték, hogy a fej kissé megemelt helyzete sokszor előnyösebb. A modern tudomány pedig megerősíti, hogy a 3,5-5 fokos szöggel megemelt ágy segítheti a jobb alvást, a regenerációt és a méreganyagok eltávolítását.
Fiatal édesanya tragédiája: agyvérzés következtében hunyt el a szülés után
Megdöbbentő tragédia rázta meg a nyíregyházi közösséget: egy 22 éves kismama életét vesztette nem sokkal gyermeke születése után. Az eset körülményeit jelenleg is vizsgálják a hatóságok és az egészségügyi szakemberek.
Életmentés-Elsősegély Egészségügyi vészhelyzetben
Az elsősegélynyújtás és az életmentő beavatkozások kapcsán gyakran felmerül a kérdés, hogy "Miért kellene ezt tudnom? Nem vagyok egészségügyi szakember!" Erre a válasz egyszerű: a váratlan események nem válogatnak szakmai háttér vagy felkészültségi szint szerint.
Évente 5 ezren halnak meg itthon vastagbélrákban, pedig szűréssel megelőzhető lenne a betegség (VIDEÓVAL)
Ugrásszerű növekedést mutat az utóbbi évtizedekben a vastag- és végbéldaganatok száma: Magyarországon mintegy kilencezer új vastagbéldaganatot diagnosztizálnak évente, és ez a második leggyakoribb halált okozó daganatos betegség, amely évente mintegy ötezer ember életét követeli. A már kialakult daganat felismerése mellett a betegség meg is előzhető az időben elvégzett vastagbéltükrözéssel (kolonoszkópia), és a daganatos elfajulásra hajlamos polipok eltávolításával. A Semmelweis Egyetem legújabb oktatóvideója azt mutatja be, hogyan kell a vizsgálatra felkészülni, mi történik a vastagbéltükrözés során, és mire kell számítani azt követően.
Szakrendeléseket szüneteltetnek több vidéki kórházban
Több vidéki és fővárosi egészségügyi intézményben is szünetelnek bizonyos szakrendelések, amelyek különösen a nőket és családokat érintik. A változások hátterében humánerőforrás-hiány és szakmai feltételek hiánya áll.
Közösségi hozzászólások: