Nagyon kell bízni egymásban
"Kötelékben a repülőgépek egymástól 1-2 méterre repülnek, de a szorosabb alakzatban a távolság olykor csupán 50 cm. Mindezt akár 250-300 km/h tempó mellett" – meséli Báló Tamás, a Szegedi Repülőtér igazgatója, aki a szeptember 9-10-11-én érkező Szeged International Airshow programigazgatója is egyben. "Ekkora sebességnél ez nagyon kockázatos és rengeteg gyakorlást igényel. Ilyenkor a pilóták sokszor nem is előre figyelnek hanem a mellettük lévő géphez igazodnak, így nagyon kell bízni egymásban" – magyarázza a szervező.
A Szeged International Airshow a világ legjobb pilótáit vonultatja fel, érkeznek majd Németországból, Hollandiából, Olaszországból, Csehországból, Ausztriából, Romániából és Lengyelországból, természetesen a hazai nagy nevek mellett. A kiváló pilóták pedig igazi gépcsodákat emelnek majd a magasba. Láthatunk majd a második világháborús időket idéző vadászgépeket, mint például egy Yak-3-ast illetve egy CAC Boomerangot. A Boomerang-ot 1942-1945 között gyártották az ausztrál légierőnek, a YAK-3 - szintén az 1940-es évekből - a szovjet légierő vadásza volt. Kuriózum lesz majd a T-28 Trojan, egy önmagában 1425 lóerős monstrum, ami 1951-es gyártású repülő, melyet kiképző gépnek tervezett az amerikai légierő és végül Franciaországban is gyártották licence alapján. "A szegedi darab megjárta a Koreai háborút." – meséli a reptér főnöke. A leggyorsabb gép pedig a Gripen lesz, ami 0.9 MACH. Ez itt a tengerszinthez közel kb. 1000 km/h körüli sebességgel ékezik majd picivel a hangsebesség alatt.
Egy eddig nem látott éjszakai show is a program része lesz Szegeden. A pilóták számára mindig kockázatos az esti repülés, tudniillik az érzékszervek közül a legfontosabb esik ki: a látás. Nem érzékelhető a magasság, sokszor még a sebesség és a függőleges elmozdulás sem. Ilyenkor a műszereikre hagyatkozva igyekeznek a pilóták a helyzetüket felmérni. Az éjszakai bemutatót különböző fény és pirotechnikai elemek teszik még látványosabbá. Lesz gép, amelyiknek füst generátor lesz a szárnyaira szerelve, másnak pirotechnikát indító eszközöket kellett telepíteni a gépére és van, aki különleges fényforrásokkal világítja meg a gépét az élmény fokozása érdekében. És ha ez még nem lenne elég, az éjszakai Airshow egyedi látványosságát 100 darab drón teszi teljessé.
A merevszárnyas gépek mellett levegőbe emelkednek majd különböző helikopterek is. A Red Bull Flying Bulls csapata például elhozza a BO-105-ös helikoptert. Ez a gép az egyetlen, amivel tudnak teljes függőleges fordulót vagyis bukfencet bemutatni a levegőben, amit természetesen a közönség Szegeden láthat is. A pilóta egyébként komplett műrepülő programmal készül. Ez a helikopterek között nagyon ritka. A másik helikopter ami Salzburgból érkezik, egy igazi ritkaság, a BELL AH-1 SuperCobra, egy igazi támadó helikopter.
"Ki kell emelni a vitorlázó gépeket" – meséli Báló Tamás. "A két BLANIK (L-13) kötelékben repül majd. Ezzel egy régi vágyunk teljesül, sok éves levelezés után sikerült őket Szegedre csábítani. Fém építésű gépek és nagyon kedvelt és keresett típus a 70-80-as évekből" – teszi hozzá a programigazgató.
A modern gépek világából pedig a kimondottan műrepülésre tervezett repcsiket is láthatnak Szegeden a látogatók. Ilyen a Swift S-1 vagy a MDM-1 Fox típusok, ezek napjaink legjobb gépei, melyek korlátlanul műrepülhetők vagy ha úgy tetszik, előttük nincsenek korlátok. Ezt mindenki a saját szemével láthatja a Szeged International Airshow-n.
A látványos légiparádéról bővebb információk itt érhetők el: https://www.airportszeged.hu
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
Közösségi hozzászólások: