SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Hegyen-völgyön, aszfalton, terepen a Balaton körül

Családinet [cikkei] - 2022-05-13
Az elektromos rásegítéses pedeleceket - hasonlóan a hagyományos kerékpárokhoz - leginkább a felhasználási terület szerint érdemes kategorizálni, és ennek megfelelően találhatjuk meg a nekünk való modellt. Az e-bike-ok közül is választhatunk túrakerékpárt, mountain bike-ot, vagy országútit. Nézzük, mit tanácsol a balatoni kerékpáros turizmust népszerűsítő BalatonBike365 munkacsoport szakértője.

A Balaton Magyarország legvonzóbb bringás célpontja és maximálisan kielégíti a különböző igényeket, legyen az a túrázás, a nagyobb emelkedők meghódítása, vagy az országutakon való „hasítás". Bármit is választunk, érdemes a széles E-bike választékból a megfelelőt kiválasztani.

Túra (trekking) pedelecek: Ebben a kategóriában a korszerűbb nyomatékszenzoros pedelecekről beszélünk és a klasszikus csomagos kerékpártúrákhoz számtalan pedelec modell közül választhatunk. Fontos a hatótáv. Ha aszfalton 100 kilométer fölötti túrákat (terepen, erdei utakon ugyanez kb. 60 km-nek felel meg) szeretnénk abszolválni folyamatosan, erősebb üzemmódban használva a rásegítést, szükségünk lesz komolyabb akkumulátorral működő rendszerre. Az alsó-középkategóriás pedelecek itt már elvérezhetnek. 2021-ben a komolyabb akkumulátorok már 600Wh fölötti tudásúak. Figyelembe kell azt is venni, hogy az esetleges nehéz csomagok is tovább növelik az amúgy sem könnyű kerékpár és a bringás össztömegét. Emiatt nagyobb motorerőre is szükség lehet. A komolyabb túra-pedelecek már olyan árkategóriát képviselnek, hogy a nevesebb gyártók nem engedhetik meg maguknak a silány minőségű alkatrészek használatát, a specifikációt így már nem annyira érdemes töviről-hegyire kivesézni. Mindenesetre a minőségi tárcsafék meglétéről győződjünk meg (lehetőség szerint Shimano középkategória). Ha az első komolyabb pedelecünk vásárlása előtt állunk, akkor nem gondolnánk, mennyire fontos egy igazán jó kitámasztó felszerelése, pláne egy időnként csomagokkal megpakolt e-bike esetében. Ha komolyan gondoljuk a túrázást, ebben a kategóriában már mélyebben a zsebünkbe kell nyúlni egy jó bringáért, nagyjából 1.000.000 Ft környékén.

Mountain bike-ok elektromos rásegítéssel: Pont ugyanolyan sok alkategóriát különböztetünk meg, mint a hagyományos mountain bike-ok között.  Amikor e-mountain bike-ot választunk, azt kell látni, hogy kevésbé számítanak a grammok, mint egy adott alkatrésznek köszönhető egyéb előnyök, hiszen a grammok okozta hátrányt kompenzálja az elektromotoros segítség. Így e-mountain bike esetében nyugodtan gondolkozhatunk össztelósban, nagyobb rugóútban, hiszen fel fogunk jutni az emelkedőkre, csak éppen biztonságosabb és kényelmesebb lesz az előre haladás, így a sportolás élménye is teljesebb lehet. Érdemes ballonos, akár „pluszos" gumikat választani, hiszen hiába nehezebbek és nagyobb a gördülési ellenállásuk, alacsonyabb nyomással használhatjuk őket, nagyobb felületen érintkeznek a talajjal, sokkal jobb lesz a kanyarstabilitás. Így nemcsak biztonságosabb, de élménydúsabb lesz a lejtmenet.

Országúti és gravel e-bike-ok: Akárcsak a hagyományos társaik esetében, a pedelec országútikat tekintve is ádáz küzdelem dúl a gyártók között, hogy ki rukkol elő könnyebb és sportosabb vonalvezetésű bringával. Ez nem mindig válik az egyéb funkciók teljesítésének javára. Ugyanakkor valóban ebben a kategóriában számít leginkább a tömeg, hiszen a 25 km/h-s limit miatt előfordulhat, hogy az országúti pedeleceket a bringázás jelentős részében rásegítés nélkül tekerjük, mivel síkon önerőből is könnyedén hajtunk 30 km/h körül. Országúti e-bike-oknál természetesen a meredek emelkedőkön kap nagy szerepet az elektromotor. Fontos lehet tehát, hogy olyan rendszerrel legyen szerelve a bringa, aminek nincs belső ellenállása tekerés közben, ha nem használjuk a rásegítést. Az agymotoros modellek tekerés közben nem hátráltatnak és a középmotoros rendszerek között is van olyan – például a német Fazua – ahol kiküszöbölték ezt a problémát. Akadnak viszont olyan középmotoros megoldások, ahol – ha csak észrevehetetlenül minimálisan is – de hátráltat a bolygómű a tekerésben. Alapszabály, hogy olyan országúti pedelecet keressünk, melyen akkor is jól éreznénk magunkat, ha nem lépne működésbe az elektromotor. Ezen túl pedig talán a hatótáv a legfontosabb, hogy ne maradjunk energia nélkül akkor sem, ha bőven 100 kilométer fölötti távokat szeretnénk teljesíteni nagyobb hegyekkel megtűzdelve.

Válasszunk bármilyen útvonalat is, nem árt, sőt használ, ha letöltjük a BB365 appot, mely nagy segítség a Balaton körül bringázóknak, akár keresve egy eddig ismeretlen túraútvonalat, akár a környék attrakcióinak felfedezésében, vagy akkor, ha kerékpárbarát szolgáltatót keresünk valahol a környéken.
 

A GINOP-7.1.9-17 – 2018 – 00012 számú fejlesztés a Balaton kiemelt turisztikai fejlesztési térségben jött létre. A projekt célja, hogy az egész térségre vonatkozóan átfogóan valósítson meg kerékpáros fejlesztéseket, bevonva a vérkeringésbe a partközeli és háttértelepüléseket egyaránt.

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

"Ez egy csoda, hogy ő itt van" - Gryllus Dorka nem számított rá és észre sem vette, hogy 47 évesen újra babát vár

Gryllus Dorka, a népszerű színésznő őszintén mesélt családi életéről és váratlan terhességéről Kadarkai Endre "Nőszintén" című műsorában. A most 52 éves színésznő elárulta, hogy 47 évesen, amikor már lemondott a gyermekvállalás lehetőségéről, hatalmas meglepetésként érte, hogy ismét babát vár.

Tragédia Győr mellett: Gyógyíthatatlan beteg volt a gyermek, akivel az anyja a vonat elé lépett

Győr közelében, Ménfőcsanak mellett egy 41 éves nő végzetes döntést hozott: péntek este karjában hároméves kisfiával egy száguldó vonat elé lépett. A környékbelieket sokkolta az eset, amelyet egyesek szerint az anya kétségbeesése váltott ki, mivel gyermeke gyógyíthatatlan betegséggel küzdött. Az asszony vélhetően tudatosan választotta ki a helyszínt, ahol a vonatok nagy sebességgel haladnak, és ahol nem maradt esély a túlélésre.

Tragédia Tatabányán: öngyilkos lett egy általános iskolás diák

A rendőrség közigazgatási eljárás keretében nyomozást indított az ügy kivizsgálása érdekében.

Mi történik? Több mint 120 iskolában van bombariadó az országban

Csütörtök reggel bombariadókat jelentettek több budapesti és később vidéki iskolából is, miután fenyegető e-maileket kaptak az intézmények. Az érintett iskolák között vannak csepeli, óbudai és újpesti intézmények, valamint a XVII. kerületi Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és Gimnázium, illetve a Zrínyi Miklós Általános Iskola is.

Családi tragédia Győr közelében: karján a kisgyermekével lépett a vonat elé egy édesanya

Tragédia történt péntek este Győr-Ménfőcsanak közelében: egy édesanya, karján a gyermekével a vonat elé lépett. Az édesanya azonnal meghalt, a gyermek életéért a gyorsan kiérkező mentők küzdöttek, de nem tudták megmenteni – írja a MÁV-csoport Facebook-oldala.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja