Új digitális kötelezőolvasmány-könyvtár az olvasó gyerekekért
A nemzetközi és a hazai kutatások alapján a gyerekek kevesebb irodalmat olvasnak ma, mint valaha, ugyanakkor meglehetősen sok időt töltenek a képernyők előtt. Az Oxfordi Internet Institute kutatói által közölt részletesebb adatok¹ és az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. reprezentatív hazai felmérései² hasonló értékeket mutatnak. Ez utóbbi kutatások szerint Magyarországon (2018-ban is) a 3 évnél fiatalabb gyermekek 42%-a rendszeresen használ valamilyen okoseszközt, és kisiskolás korra ez a szám 89%-ra nő, így a képernyő igen jelentős szerepet játszik a legfiatalabbak ismeretszerzési folyamataiban. A szülők többsége mégis már az iskolakezdés időszakát, vagyis a 6-7 éves kort optimálisnak tartja az okoseszközök használatának bevezetésére. Az NRC kutatásai arra is rá mutattak, hogy 10-ből 6 szülő érzi úgy, az internet és az okoseszközök segítik a gyerekeket a tanulásban, az új ismeretek megszerzésében, ezért fontos az, hogy szülői felügyelettel, vagy iskolai környezetben, már egészen fiatal korban megismerkedhessenek a legújabb edukációs technológiákkal.
A BOOKR Kids ezt az oktatási potenciált hivatott kiaknázni legújabb oktatási intézmények számára fejlesztett mobilalkalmazásával: a BOOKR Sulival, hogy digitális formában tegye elérhetővé a gyerekeknek szóló ajánlott és kötelező irodalmat.
A BOOKR Kids alapvető célkitűzése tehát mindenekelőtt az, hogy a gyermekek technológiahasználatra fordított idejét értékes és érdekes tartalommal töltse meg. Ennek érdekében technológiáját empirikus kutatási eredményekre támaszkodva fejleszti, hogy olyan komplex meseélményt nyújthasson, amely segítségével a gyerek az olvasástanulás folyamatát szórakozásként élhetik meg. Alkalmazásaival segít közelebb vinni a történeteket a gyerekekhez – az általuk kedvelt eszközökön, az ő „nyelvükön" keresztül. A Mesetár 100%-ban gyerekbiztos, így a szülők és a pedagógusok elvárásainak is minden szempontból megfelel. Fontos, hogy az olvasni tanuló, vagy már olvasó gyerekeket nem a papíralapú könyvek leváltására biztatja a magyar startup vállalkozás, hanem épp ellenkezőleg: hidat épít a könyvek és a digitális világ között.
A BOOKR Kids akkreditált oktatási csomagja digitális, interaktív mese-, vers- és mondóka, valamint ifjúságiregény-gyűjtemény, amely szeptemberből a magyar általános iskolákban is elérhető lesz. A program hozzájárul az anyanyelvi és a digitális és kompetenciák fejlesztéséhez, egyúttal motiválja az olvasóvá nevelést, a készségszintű olvasást és a szövegértést.
A tanulók életkori sajátosságait figyelembe véve került kialakításra az olvasmánylista, amely a klasszikusokat és a kortárs irodalmat egyaránt magában foglalja. Alsó tagozaton főként versek és mondókák vannak jelen, míg 5-6. osztályban a történetek mellett már megjelennek többek között mondák, mítoszok, ismeretközlő szövegek, elbeszélő költemények, nagyobb lélegzetvételű regények és novellák is.
A könyvek oldalai gazdagon, a szövegkörnyezethez illeszkedően animáltak, és interakciókat is rejtenek. Az esztétikai nevelés elengedhetetlen a gyermekek egészséges személyiségfejlődéséhez, ezért is van nagy jelentősége annak, hogy kisiskolás korban milyen illusztrációkkal találkoznak a kötelező olvasmányokban. A BOOKR Kids designer csapata nemzetközi szinten is elismert illusztrátorokból áll, akik olyan klasszikus verseket, történeteket álmodtak újra, mint Petőfi Sándor: A Tisza, Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk, Arany János: Családi kör, kisebbeknek a Kőleves, Répamese és még sok más szeretni való történet.
Ezek mellett minden könyv végén a történethez kapcsolódó, különböző nehézségi szintű szövegértésfejlesztő feladatokat talál az olvasó, melyek az adott órán belüli differenciálást is elősegítik. Az alkalmazás történetei díjnyertes színészek által kerültek felolvasásra - mely funkció természetesen tetszés szerint ki-be kapcsolható. A programban található 100 műből álló olvasmánylista a magyar nyelv és irodalom kerettanterv tananyagának 70%-át lefedi, ezzel megkönnyítve az olvasásóra szerkezetébe való beépítését.
A 2016–2017-ben a Szegedi Tudományegyetem JGYPK TOKI Művészettel az Oktatásért Kutatócsoportjában folytatott empirikus kutatások azt bizonyították, hogy a BOOKR Kids interaktív könyveinek új nyelvi, képi, kommunikációs, performatív minőségei a befogadói figyelmet hosszú távon fenn tudják tartani, és eredménnyel vonhatók be a nevelés, az oktatás és az önművelés folyamatába. A vizsgálatok normál képességű és hallássérült alsó tagozatos gyermekekre, valamint az interaktív könyveket közvetítő pedagógusokra is kiterjedtek.
a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Tanító- és Óvóképző Intézet 30 órás akkreditált pedagógiai továbbképzést indít, "Az interaktív könyv. Olvasáskészség- és szövegértés-fejlesztés a BOOKR Kids digitális mesekönyveivel" címmel.
Mintakönyvek videó formátumban:
Nemes Nagy Ágnes: Ki ette meg a málnát?
Magyar népmese: A róka és a holló
Arany János: Családi kör
További információ: https://bookrkids.com/iskolaknak
¹ Killian Mullan: UK children's screen‐based activities: The story of the millennium so far, London, University of Oxford, 2017. https://www.oii.ox.ac.uk/research/projects/oxis/
² A kutatást az NN Biztosító megbízásából az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. készítette 2018 februárjában online megkérdezéssel, 25–60 éves, 3–14 éves gyerekeket nevelő szülők mintáján. A felmérés reprezentatív nem, korcsoport, végzettség, településtípus és régió alapján. Adatközlő: Szokonya István, Közlés ideje: 2018. május 31.
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
Közösségi hozzászólások: