A többsávos körforgalom problémája
Ugyanakkor a körforgalomban történő közlekedés szabályai nem nagyon szerepeltek még 8-10 évvel ezelőtt sem a KRESZ tankönyvekben. Ezért sokan szabálytalankodnak ezeken a helyeken. A többsávos körforgalomban a tapasztalat alapján nagyon sok koccanásos baleset történik.
Az alapvető problémákat ezen a képen mutatjuk be:
Bár a bekanyarodás előtti besorolás szabályát valamennyi úton megpróbáljuk helyesen értelmezni és alkalmazni, a körforgalomban mégis sokan más elhelyezkedési megoldásra gondolnak.
Holott jobbra kanyarodás előtt mindig az úttest jobb szélére kell besorolni.
Így a körforgalmú út elhagyását is csak a jobb szélső sávból lehet megejteni!
A képen a sárga jármű behajt a körforgalom belső sávjába, majd mivel úgy érzékeli, hogy az út, amelyik felől érkezik, szemben folytatódik tovább ezért a belső sávban maradva onnan akarja elhagyni a kereszteződést.
A szélső sávban érkező zöld jármű - amelynek joga van akár több kört is megtenni a körforgalomban -
nem kíván csak a harmadik letérőn kihajtani. Így ennek a helyzetnek komoly baleset lehet a következménye!
A helyes közlekedést ezen az ábrán a kék jármű mutatja be. A kihajtás előtt kellő időben végrehajtja a sávváltoztatást, és így már szabályosan, a jobb szélső sávból tudja elhagyni a körforgalmat.
Sajnos az utóbbi időben egy másik problémából adódóan is rengeteg koccanásos baleset történik a többsávos körforgalmakban.
A behajtásnál, bár az elsőbbségadás kötelező tábla a teljes útra érvényes,
a behajtó jármű csak arra figyel, hogy a körforgalom szélső sávja legyen szabad. Ugyanakkor az előbb említett módon a belső sávból érkező jármű kisorol a szélső sávba.
Így a jó tanácsunk az, hogy a behajtásnál csak akkor legyünk biztosak, ha a körforgalom sávjai balról üresek! Egy ilyen jellegű ütközésnél ugyanis az elsőbbségadás tábla miatt a behajtó lesz a felelős a sávot változtatóval szemben!
Közösségi hozzászólások: