SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Vásároljunk tudatosan!

Kókai Kata [cikkei] - 2006-10-17
Mi nők szinte minden nap megfordulunk valamelyik boltban: legyen szó egy bódítóan parfümillatú drogériáról, vagy csupán a mindennapi bevásárláshoz nélkülözhetetlen élelmiszerboltról. A reklámkészítők ezt kihasználva egyre több reklámmal, felhívással próbálnak minket meggyőzni arról, hogy termékük számunkra nélkülözhetetlen.
Vásároljunk tudatosan!

A mosogatószerek, melyekből egy csepp is elég a legmakacsabb kosz eltávolításához, a csodamosóporok, amelyek minden foltot kimosnak, a ránctalanítók, melyek hatása százalékban mérhető vagy a fogainkat vakítóan fehérré varázsoló fogkrémek valóban megkönnyítik mindennapi életünket, vagy ezek csupán hangzatos reklámszlogenek?

A reklámok többsége túloz, és egyetlen célja, hogy minket, vásárlókat befolyásoljon, arra késztessen, hogy mindenképpen megvásároljuk az általa kínált terméket.

Hogyan kerülünk a reklámok bűvkörébe?

Amikor belépünk egy boltba, vagy az esti film felénél vetített reklámokat nézzük, nem is gondolnánk milyen mértékben a befolyása alá kerülünk. Nem véletlen, hogy a nagyobb boltokban az olcsóbb, minden nap szükséges termékek (tej, kenyér) hátrébb kerülnek, mint a kevésbé hasznos, ám mutatós árucikkek. Ahhoz, hogy a vevő megtalálja a legszükségesebb holmikat, kénytelen végigmenni a számára szükségtelen termékeket kínáló sorokon, így szinte biztos, hogy legalább egy olyan terméket megvásárol, amelyre valójában nincs is szüksége. Ugyanilyen technika a hipermarketek heti átrendezése, melynek célja a célirányos, tudatos vásárlás akadályozása, s az áruk elhelyezése a polcokon, hiszen felmérések alapján az emberek 90 %-a a szemmegasságban lévő termékek közül választ.
Ehhez hasonlóan hatnak ránk az akciók is. Egy szinte fél áron kínált terméket rögtön megvásárolunk, hiszen "később még jól jöhet". Természetesen élelmiszerek esetében a legtöbb akciós termék lejárati ideje rövid, ezért elromlik, mielőtt valóban felhasználnánk. Az ügyes reklám trükkök és marketing fogások, mintegy agymosásként hatnak ránk. Befolyásolják saját igényeinket, s igyekszenek helyettünk eldönteni, mire is vágyunk valójában. Arról nem is beszélvén, hogy bár sokak erre nem is gondolnak, de a hatalmas árú reklámidőket, óriásplakátokat, reklámkampányokat valójában mi, a fogyasztók fizetjük, mikor megvásároljuk az adott cég termékét.

Vásároljunk tudatosan!

A tudatos vásárlás fogalma szorosan összekapcsolódik a fogyasztóvédelemmel. S hogy kit nevezhetünk tudatos vásárlónak? A kérdés megválaszolása nem egyszerű feladat. Tudatos vásárló az, aki tisztában van a termék megvásárlásával kapcsolatos jogaival (garancia igénylés, rossz termék cseréje), tájékozott a termékek minőségével kapcsolatban, és ismeretei alapján, nem pedig a reklámok hatására választja ki a számára szükség árucikkeket.
A termékek árfekvése mellett nem elhanyagolható a minőség sem. Lehet, hogy egy nagyobb üzletlánc saját márkás termékei olcsóbbak, de összetevőik miatt károsak lehetnek a környezetre, vagy magára az emberi szervezetre. Csak akkor tudjuk kiválasztani a legjobb ajánlatot, ha tisztában vagyunk annak előnyeivel és hátrányaival egyaránt.
Mivel a gazdaság alapvető mozgatórugója lett a termelés és fogyasztás, már egyetlen termék megvásárlásával is nagy felelősséget vállalunk magunkra. Ha folyamatosan megvásároljuk az állatkísérletekkel tesztelt kozmetikumokat, a gyárak folytatják tevékenységüket, és az állatvédők küzdelme hiábavaló lesz. Ha nem tiltakozunk a bőrre káros anyagokat tartalmazó testápolók és krémek ellen, a gyártók továbbra is ezt az adalékanyagot használják. Ha azonban tudatosan kerüljük a hasonló árucikkeket, a gyártók -igényeinkhez alkalmazkodva- egészségesebb, valóban jó minőségű termékek forgalmazására térnek át.

Mit tehetünk mi?

Bármit is teszünk, az első és legfontosabb, hogy egy pillanatra se felejtsük el, hogy ameddig a pénz a mi kezünkben van, mi döntünk. Tehát ha tudatos vásárlóvá válunk, s önállóan, a média befolyásától függetlenül hozzuk meg racionális döntéseinket, a piacon hosszú távon csak azok a termékek maradhatnak életképesek, melyek mind minőség, mind ár, mind környezetkímélés tekintetében veresenyképesek. Ha nem vásároljuk meg a környezetre káros termékeket, a gyártók vagy csődbe mennek- vagy igényeinkhez alkalmazkodva környezetbarát termékeket forgalmaznak.

Mi, fogyasztók, tehát megóvhatjuk saját érdekeinket, egészségünket, s környezetünket, hogy unokáink egy egészségesebb, szebb világot láthassanak!

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Életét vesztette Sallai Nóra ötéves kisfia az autóbaleset következtében

Életét vesztette Sallai Nóra ötéves kisfia az autóbaleset következtében

Szeptember 27-én történt a súlyos karambol, melyben Sallai Nóra színésznő és kisfia életveszélyes sérüléseket szenvedett - azóta kórházban ápolták őket. A szörnyű baleset mára azonban felfoghatatlan tragédiává változott.
"A halloween a sátánisták ünnepe!" - egy szigetszentmiklósi óvoda hosszan írt arról, miért nem szabad részt venni benne

"A halloween a sátánisták ünnepe!" - egy szigetszentmiklósi óvoda hosszan írt arról, miért nem szabad részt venni benne

"Hallooween nagyon veszélyes mindenkire nézve. Nem kell átvegyünk semmilyen idegen néptől pogány ünnepeket, szokásokat! Ennek a megemlékezése az méltó a keresztyén emberekhez" - írták egy hosszú posztjuk végén.
Megtanulhat-e szeretni az, akit kiskorában elhanyagoltak a szülei?

Megtanulhat-e szeretni az, akit kiskorában elhanyagoltak a szülei?

Gyakran hallani, hogy az a gyermek válhat szeretetteljes és érzelmileg stabil felnőtté, akit megtanítottak szeretni, vagyis aki biztonságos kötődést és szeretetet tapasztalt gyerekkorában. De mi történik azokkal, akik ilyen élményeket nem kaptak? Vajon képesek-e szeretni és egészséges kapcsolatokat kialakítani felnőttkorukban? A pszichológiai kutatások azt sugallják, hogy igen, bár az út gyakran nehezebb és kihívásokkal teli lehet.
Nagymama került veszélybe 4 unokájával az M0-son - egy kamionos védte őket (videó)

Nagymama került veszélybe 4 unokájával az M0-son - egy kamionos védte őket (videó)

A kamion sofőrje nem hajtott tovább - azonnal reagált, amint észrevette, hogy baj van.
Október 2024-ben is a látás hónapja

Október 2024-ben is a látás hónapja

A látás hónapját minden évben megrendezik világszerte, így Magyarországon is. A látás hónapjának kezdetben elsősorban az optikai látásjavítás (szemüveg- és kontaktlencse-viselés) volt a fő témája. Az évek során azonban a látás, elsősorban a látásélesség megőrzésének és javításának figyelemfelhívó hónapja lett. Professzor Dr. Holló Gáborral, a Szemészeti Központ vezetőjével, glaukóma specialistájával a mai alkalommal a 2024. évben is aktuális látásmegőrzéséről és az éleslátást leginkább veszélyeztető betegségekről, valamint ezek korai felismeréséről beszélgettünk.
A szerkesztő ajánlja