SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

„Az én mozim?” – monológ a mai mozikról

MoonLady [cikkei] - 2004-06-04
Nem járok gyakran moziba, de figyelemmel kísérem a budapesti mozik sorsát és minden alkalommal, amikor egy új név kerül fel a bezárt filmszínházak halál listájára, szomorúság, és a veszteség érzése fog el.

A lista pedig egyre bővül: Alkotás, Alkotmány, Apolló, Átrium, Bástya, Broadway, Csokonai, Fórum, Graffity, Horizont, Hunyadi, Ipoly, Május1, Kőbánya, Lux, Metró, Olimpia, Sport, Stefánia, Táncsics, Tátra, Tisza, Ugocsa...

 

Melyik lesz a következő?

A maradék, még üzemelő mozik mára csak egy kis szigetet alkotnak a föléjük tornyosuló multiplexek között.

Hogy mi az, amiért a közönség inkább ezeket a mozikat választja, ahol a belépő duplája, egy normál mozijegy árának?

 

Nos kérem, itt minőség van, látvány, digitális hangtechnika, kényelmes fotelek, csak a legújabb filmek, emelkedő nézőtér, a kötelező pattogatott kukorica, amerikai still. Ezek az igazán egyen mozik.

A másik oldalon nincs digitális hang, hosszú folyosók a termekig, óriás vetítővászon, kukorica. Csak egyéniség. Hangulat.

 

Legutóbb mégis kénytelen voltam egy ilyen szuper moziba betenni a lábam. Az ok igen egyszerű. Meghívtak. Legalább felmérhettem, vajon mitől olyan menőek ezek a mozik.

 

Rögtön a termek előtt hosszú pultsor, ahol magadhoz vehetsz mindenféle rágcsálnivalót, hogy a film alatt is el tudd magad foglalni valamivel. Ehetsz unalmadban, izgalmadban, vagy csak, mert úgy divatos. Egy filmhez minimum fél liter pattogatott kukorica dukál, különben elmarad az élvezet (és a melletted ülőé is...). Ezen kívül majszolhatsz még perecet, csokit, különlegesen elkészített krumpli szirmot, ihatod a kommersz kólát és máris egy nagy csapat tagja vagy, ugyanazokkal a kiegészítőkkel felszerelkezve, mint a többi mozilátogató.

Ez biztos így jó, hisz’ a filmekben is ezt látod.

 

Beengednek a karámba, megkeresem a termek közül, ahova szól a jegy. Izgalmas, alulról kivilágított lépcsősorokon mendegélek lefelé, vagy épp felfelé, a helyemet keresve. Ez az újítás jó, nem töröm ki se a lábam, se a nyakam a lépcsőn és esélyem sincs mások nyakába önteni a kólámat.

 

Eltűnök a sorszámozott ülésben. Ebben az unalmas filmeknél még aludni is lehet, olyan kényelmes. Kénytelen vagyok elismerni, hogy itt minden a vendég kényelmét szolgálja.

Na, lássuk azt a filmet!

Első képsorok, digitális sound embléma olyan hanggal, mintha öt éhes oroszlán üvöltene.

Riadtan kapkodom a fejem, kezem önkéntelenül a hangerő szabályozót keresi a fotel karján.

Persze nincs. Előbb-utóbb hozzászokni kényszerülök a fokozott hangerőhöz. Viszont nem értem, miért kell egy filmet teljes hangerőn lejátszani? Miért ezzel stimulálják a nézőt? A filmnek kéne rá hatnia. Persze, csak ha olyan. A film is, a néző is.

 

Egy-egy erősebb hanghatásnál belesüppedek a székbe, szemeim kidüllednek.

 

Aztán a képernyő. Biztos az én hibám, de nem tudom átfogni a teljes képernyőt. Mármint "szemileg". Hátrább kellett volna ülni? Csak balról jobbra haladó fejmozgással tudom átlátni az egész képet. Ez időnként zavaró. Mire eljutok a jobb sarokig, már vált a kép.

 

Ezzel a sok feliratos filmmel sem vagyok kibékülve. Mire végig olvasnám, vagy elkapják és lemarad a mondat vége, vagy a cselekményre nem tudok kellően odafigyelni. A színészek mozdulataira, arcjátékára, a tájra, stb.

Persze érthető, hogy nincs idő szinkronizálni a nyugatról hetente betóduló filmeket. A gyors profit a lényeg, ami gondolom bőven meg van, elnézve a tömött nézőteret.

 

Még egy kellemetlen élményben lesz részem.

Nyár lévén, a kinti melegre tekintettel pólóban vagyok, amit mintha egyre kevésbé éreznék magamon. A hőmérséklet erőteljesen a hideg irányába hajlik. Valaki maximumra állíthatta a légkondit. Vagy inkább már a fagyasztó fokozatra.

 

Előbb libabőrözöm, egy óra múlva csendesen vacogok. Persze ennek előbb-utóbb vonzata is lesz, mégpedig a film helyett - ami mellesleg amúgy sem tud teljesen lekötni - egyre inkább kényelmes, meleg vécék kerülnek érdeklődésem homlokterébe. Sőt, szoláriumos vécéről ábrándozom!

 

Az utolsó fél óra kínszenvedés. Igyekszem összezárt szájjal vacogni, nehogy véletlenül zavarjam a mellettem ülőket a műélvezetben.  Ami mellesleg nem is élvezet, de annál inkább mű... Az sem vigasztal, hogy lehetne jó is a mondanivalója. Soha ennyire nem vártam még film végét. Már magam előtt látom, ahogy vékony jégkéreggel bevont testemet két alkalmazott kiemeli a székből, majd bevisznek egy terembe, ami teli van mereven előre néző, vékony jégkéreggel bevont emberekkel...

 

Valaki megbök. Magamhoz térek. A film véget ért. Tódulnak ki a nézők a kijáraton. Mindenkinek hirtelen sürgőssé válik minél előbb elhagyni a termet. Talán ők is fáznak. A vécé előtt kb. 2 km hosszúságú sor. De legalább meleg van, kényelem, tisztaság.

 

Barátom csodálkozva néz rám, amikor kérdésére, hogy milyen volt a film, azt válaszolom, nem emlékszem. Mégsem fogom neki elmagyarázni, hogy a saját szenvedéseim kötöttek le...

 

Hát ennyit a multiplex mozikról.

Én már csak maradok a hagyományos, barátságosabb megoldású moziknál, ahol nincs ugyan óriás kivetítő, digitális hangtechnika, légkondi (szerencsére!).

Viszont van eredetiség, hangulat, kis kávézók, sörözők, kényelmes kanapék az előtérben.

Csekélyke adományommal, ami ezeken a helyeken egy jegy ára, inkább a még üzemelő magyar mozikat támogatom.

Hiszen ezek is egy kihalóban lévő "faj" utolsó példányai.

(megjegyzés: jó hír, hogy az Uránia, és a Duna mozi épületében az Odeon-Lloyd mozi újra üzemel)

Fotó: geralt/pixabay.com

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Három gyerek tűnt el Szigetszentmiklósról

A szigetszentmiklósi rendőrök a lakosság segítségét kérik három gyermek eltűnésének felkutatásában.

Epekövesek, figyelem! Íme a gasztroenterológus ünnepi tanácsai

Az ünnepi időszakban tömegesen jelentkeznek a sürgősségi ellátásban az epekólikás betegek. Dr. Pászthory Erzsébet, a Gasztroenterológiai Központ gasztroenterológus, belgyógyász szakorvosa szerint, ha valaki már átélt ilyen rohamot, az soha nem felejti el; megfelelő kezelés híján pedig bármikor újra jelentkezhetnek a tünetek, és akár súlyosabb szövődményeket is okozhatnak a kövek.

Óriási a korai felismerés jelentősége a nőgyógyászati daganatoknál is

A daganatos betegségek korai felismerése sok esetben élet-halál kérdése lehet, de legalábbis meghatározza a kezelés lehetőségeit. Így van ez a nőgyógyászati daganatok esetében is: minél korábban sikerül felismerni a betegséget, annál jobbak lehetnek a kilátások. Dr. Hernádi Balázs, a Nőgyógyászati Központ szülész-nőgyógyásza, a nőgyógyászati onkológia specialistája elmagyarázta, mikor, kinek és milyen vizsgálatok szükségesek az időben történő diagnosztizáláshoz.

Újévi fogadalom: 2025-ben ne hagyjuk ki a „nagyrutin” vizsgálatot!

Huszonegy éves kor fölött rizikófaktorok, tünetek hiányában legalább öt évente, krónikus betegség, idős életkor esetén évente javasolt a laborvizsgálat, amely fényt deríthet a tartós fáradékonyság, sápadtság, szem alatti sötét karikák, ingerlékenység, hajhullás, gyors hízás vagy fogyás, haspuffadás, bőrproblémák, véres vizelet vagy széklet hátterében húzódó problémákra is. Mindez azért fontos, mert az időben felfedezett betegségek, nagyobb hatékonysággal gyógyíthatók - mondja dr. Torzsa Péter, a Semmelweis Egyetem Családorvosi Tanszékének vezetője.

Elmúlhat-e magától a pánikbetegség?

A pánikbetegséggel nehéz együtt élni, különösen, ha úgy érezzük, kicsúszik a kezeink közül a kontroll a rohamok kapcsán. Érdemes-e arra várni, hogy majd "magától" elmúlik a nehézség? Egyáltalán léteznek-e olyan eszközök, amelyekkel elősegíthetjük a javulást? Mikor és miért érdemes orvoshoz fordulni? Dr. Veres Andrea főorvos, a Pszichiátriai Központ pszichiátere adott választ a kérdésekre.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja