SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

„Az én mozim?” – monológ a mai mozikról

MoonLady [cikkei] - 2004-06-04
Nem járok gyakran moziba, de figyelemmel kísérem a budapesti mozik sorsát és minden alkalommal, amikor egy új név kerül fel a bezárt filmszínházak halál listájára, szomorúság, és a veszteség érzése fog el.

A lista pedig egyre bővül: Alkotás, Alkotmány, Apolló, Átrium, Bástya, Broadway, Csokonai, Fórum, Graffity, Horizont, Hunyadi, Ipoly, Május1, Kőbánya, Lux, Metró, Olimpia, Sport, Stefánia, Táncsics, Tátra, Tisza, Ugocsa...

 

Melyik lesz a következő?

A maradék, még üzemelő mozik mára csak egy kis szigetet alkotnak a föléjük tornyosuló multiplexek között.

Hogy mi az, amiért a közönség inkább ezeket a mozikat választja, ahol a belépő duplája, egy normál mozijegy árának?

 

Nos kérem, itt minőség van, látvány, digitális hangtechnika, kényelmes fotelek, csak a legújabb filmek, emelkedő nézőtér, a kötelező pattogatott kukorica, amerikai still. Ezek az igazán egyen mozik.

A másik oldalon nincs digitális hang, hosszú folyosók a termekig, óriás vetítővászon, kukorica. Csak egyéniség. Hangulat.

 

Legutóbb mégis kénytelen voltam egy ilyen szuper moziba betenni a lábam. Az ok igen egyszerű. Meghívtak. Legalább felmérhettem, vajon mitől olyan menőek ezek a mozik.

 

Rögtön a termek előtt hosszú pultsor, ahol magadhoz vehetsz mindenféle rágcsálnivalót, hogy a film alatt is el tudd magad foglalni valamivel. Ehetsz unalmadban, izgalmadban, vagy csak, mert úgy divatos. Egy filmhez minimum fél liter pattogatott kukorica dukál, különben elmarad az élvezet (és a melletted ülőé is...). Ezen kívül majszolhatsz még perecet, csokit, különlegesen elkészített krumpli szirmot, ihatod a kommersz kólát és máris egy nagy csapat tagja vagy, ugyanazokkal a kiegészítőkkel felszerelkezve, mint a többi mozilátogató.

Ez biztos így jó, hisz’ a filmekben is ezt látod.

 

Beengednek a karámba, megkeresem a termek közül, ahova szól a jegy. Izgalmas, alulról kivilágított lépcsősorokon mendegélek lefelé, vagy épp felfelé, a helyemet keresve. Ez az újítás jó, nem töröm ki se a lábam, se a nyakam a lépcsőn és esélyem sincs mások nyakába önteni a kólámat.

 

Eltűnök a sorszámozott ülésben. Ebben az unalmas filmeknél még aludni is lehet, olyan kényelmes. Kénytelen vagyok elismerni, hogy itt minden a vendég kényelmét szolgálja.

Na, lássuk azt a filmet!

Első képsorok, digitális sound embléma olyan hanggal, mintha öt éhes oroszlán üvöltene.

Riadtan kapkodom a fejem, kezem önkéntelenül a hangerő szabályozót keresi a fotel karján.

Persze nincs. Előbb-utóbb hozzászokni kényszerülök a fokozott hangerőhöz. Viszont nem értem, miért kell egy filmet teljes hangerőn lejátszani? Miért ezzel stimulálják a nézőt? A filmnek kéne rá hatnia. Persze, csak ha olyan. A film is, a néző is.

 

Egy-egy erősebb hanghatásnál belesüppedek a székbe, szemeim kidüllednek.

 

Aztán a képernyő. Biztos az én hibám, de nem tudom átfogni a teljes képernyőt. Mármint "szemileg". Hátrább kellett volna ülni? Csak balról jobbra haladó fejmozgással tudom átlátni az egész képet. Ez időnként zavaró. Mire eljutok a jobb sarokig, már vált a kép.

 

Ezzel a sok feliratos filmmel sem vagyok kibékülve. Mire végig olvasnám, vagy elkapják és lemarad a mondat vége, vagy a cselekményre nem tudok kellően odafigyelni. A színészek mozdulataira, arcjátékára, a tájra, stb.

Persze érthető, hogy nincs idő szinkronizálni a nyugatról hetente betóduló filmeket. A gyors profit a lényeg, ami gondolom bőven meg van, elnézve a tömött nézőteret.

 

Még egy kellemetlen élményben lesz részem.

Nyár lévén, a kinti melegre tekintettel pólóban vagyok, amit mintha egyre kevésbé éreznék magamon. A hőmérséklet erőteljesen a hideg irányába hajlik. Valaki maximumra állíthatta a légkondit. Vagy inkább már a fagyasztó fokozatra.

 

Előbb libabőrözöm, egy óra múlva csendesen vacogok. Persze ennek előbb-utóbb vonzata is lesz, mégpedig a film helyett - ami mellesleg amúgy sem tud teljesen lekötni - egyre inkább kényelmes, meleg vécék kerülnek érdeklődésem homlokterébe. Sőt, szoláriumos vécéről ábrándozom!

 

Az utolsó fél óra kínszenvedés. Igyekszem összezárt szájjal vacogni, nehogy véletlenül zavarjam a mellettem ülőket a műélvezetben.  Ami mellesleg nem is élvezet, de annál inkább mű... Az sem vigasztal, hogy lehetne jó is a mondanivalója. Soha ennyire nem vártam még film végét. Már magam előtt látom, ahogy vékony jégkéreggel bevont testemet két alkalmazott kiemeli a székből, majd bevisznek egy terembe, ami teli van mereven előre néző, vékony jégkéreggel bevont emberekkel...

 

Valaki megbök. Magamhoz térek. A film véget ért. Tódulnak ki a nézők a kijáraton. Mindenkinek hirtelen sürgőssé válik minél előbb elhagyni a termet. Talán ők is fáznak. A vécé előtt kb. 2 km hosszúságú sor. De legalább meleg van, kényelem, tisztaság.

 

Barátom csodálkozva néz rám, amikor kérdésére, hogy milyen volt a film, azt válaszolom, nem emlékszem. Mégsem fogom neki elmagyarázni, hogy a saját szenvedéseim kötöttek le...

 

Hát ennyit a multiplex mozikról.

Én már csak maradok a hagyományos, barátságosabb megoldású moziknál, ahol nincs ugyan óriás kivetítő, digitális hangtechnika, légkondi (szerencsére!).

Viszont van eredetiség, hangulat, kis kávézók, sörözők, kényelmes kanapék az előtérben.

Csekélyke adományommal, ami ezeken a helyeken egy jegy ára, inkább a még üzemelő magyar mozikat támogatom.

Hiszen ezek is egy kihalóban lévő "faj" utolsó példányai.

(megjegyzés: jó hír, hogy az Uránia, és a Duna mozi épületében az Odeon-Lloyd mozi újra üzemel)

Fotó: geralt/pixabay.com

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

"Ez egy csoda, hogy ő itt van" - Gryllus Dorka nem számított rá és észre sem vette, hogy 47 évesen újra babát vár

Gryllus Dorka, a népszerű színésznő őszintén mesélt családi életéről és váratlan terhességéről Kadarkai Endre "Nőszintén" című műsorában. A most 52 éves színésznő elárulta, hogy 47 évesen, amikor már lemondott a gyermekvállalás lehetőségéről, hatalmas meglepetésként érte, hogy ismét babát vár.

Tragédia Győr mellett: Gyógyíthatatlan beteg volt a gyermek, akivel az anyja a vonat elé lépett

Győr közelében, Ménfőcsanak mellett egy 41 éves nő végzetes döntést hozott: péntek este karjában hároméves kisfiával egy száguldó vonat elé lépett. A környékbelieket sokkolta az eset, amelyet egyesek szerint az anya kétségbeesése váltott ki, mivel gyermeke gyógyíthatatlan betegséggel küzdött. Az asszony vélhetően tudatosan választotta ki a helyszínt, ahol a vonatok nagy sebességgel haladnak, és ahol nem maradt esély a túlélésre.

Tragédia Tatabányán: öngyilkos lett egy általános iskolás diák

A rendőrség közigazgatási eljárás keretében nyomozást indított az ügy kivizsgálása érdekében.

Mi történik? Több mint 120 iskolában van bombariadó az országban

Csütörtök reggel bombariadókat jelentettek több budapesti és később vidéki iskolából is, miután fenyegető e-maileket kaptak az intézmények. Az érintett iskolák között vannak csepeli, óbudai és újpesti intézmények, valamint a XVII. kerületi Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és Gimnázium, illetve a Zrínyi Miklós Általános Iskola is.

Családi tragédia Győr közelében: karján a kisgyermekével lépett a vonat elé egy édesanya

Tragédia történt péntek este Győr-Ménfőcsanak közelében: egy édesanya, karján a gyermekével a vonat elé lépett. Az édesanya azonnal meghalt, a gyermek életéért a gyorsan kiérkező mentők küzdöttek, de nem tudták megmenteni – írja a MÁV-csoport Facebook-oldala.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja