SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Elkerülhetetlen a klímakatasztrófa, ha nem váltunk kerékpárra

Családinet [cikkei] - 2021-11-12
A Levegő Munkacsoport is csatlakozott ahhoz a nyílt levélhez, amelyben több mint 250 szervezet arra szólítja fel a Glasgow-i éghajlatváltozási ENSZ-konferencián (COP26) részt vevő kormányokat, hogy jelentősen növeljék országukban a kerékpározók számát a globális éghajlati célok gyors és hatékony elérése érdekében.
Elkerülhetetlen a klímakatasztrófa, ha nem váltunk kerékpárra

Minden lehetőséget meg kell ragadni a személy- és áruszállítás CO₂-kibocsátása növekedésének megállítására.  A nulla kibocsátású személygépkocsikra és teherautókra való átállás ugyanis évtizedekig tartana, és nem old meg olyan problémákat, mint a gyors ütemben növekedő nyersanyag-felhasználás, a közlekedési torlódások és a mozgásszegény életmód. Ennek ellenére a COP26 november 10-i Közlekedési Napja kizárólag a közúti járművek villamosítására összpontosított.

A levél aláírói úgy vélik, hogy a kerékpározás az emberiség egyik nagy reménye a széndioxid-kibocsátástól mentes jövőre. A széles körben elérhető kerékpár használata nulla kibocsátással jár, miközben világszerte a közlekedés felelős az üzemanyagok elégetéséből származó közvetlen széndioxid-kibocsátás 24 százalékáért. Ha valaki autóról kerékpárra vált, kilométerenként akár 150 gramm szén-dioxid kibocsátását is megtakaríthatja. A villanyhajtású áruszállítóhoz és triciklikhez köthető kibocsátás a tizede a dízelüzemű furgonokénak. Ha akár csak heti egy napon is gyaloglásra vagy kerékpározásra váltunk az autóról, egy év alatt körülbelül fél tonnával csökkenthetjük szén-dioxid-kibocsátásunkat.

Pogátsa Zoltán, a Levegő Munkacsoport elnökségi tagja kijelentette: „A környezetvédelmi előnyök mellett a kerékpározás óriási gazdasági hasznot hajt az egész társadalom számára. Az autózás viszont nemzetgazdaságilag rendkívül veszteséges: az Európai Bizottság számításai szerint Magyarországon a személy- és tehergépkocsik használata háromszor akkora költséget okoz a társadalomnak, mint amennyit az üzemeltetőik az adókon, díjakon keresztül megfizetnek.”

Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke hozzátette: „A Levegő Munkacsoport több munkatársa, köztük jómagam is, rendszeresen kerékpárral járunk be az otthonunktól 11-15 kilométerre lévő munkahelyünkre. Ezt sokan megtehetnék, csak elhatározás kérdése.”

Az alábbiakban olvasható a nyílt levél nyersfordítása.

Levél a COP26-on részt vevő kormányoknak
COP26: A kormányoknak el kell kötelezniük magukat a kerékpározás fokozása mellett a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése és a globális éghajlati célok gyors és hatékony elérése érdekében.

A világ vezetőinek el kell kötelezniük magukat a kerékpározók számának fokozása mellett a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése és a globális éghajlati célok gyors és hatékony elérése érdekében.

A világnak sokkal több kerékpározásra van szüksége ahhoz, hogy megbirkózzon a klímaválság kihívásaival. Ha a kormányok nem tesznek gyorsabb és határozottabb lépéseket világszerte a közlekedés szén-dioxid-kibocsátásának csökkentése érdekében, akkor a jelenlegi és a jövő nemzedékeket egy sokkal ellenségesebb és kevésbé lakható világra ítélik.

Ezért mi, az alulírott 251 szervezet, nyomatékosan kérjük az ENSZ 26. Éghajlatváltozási Konferenciáján (COP26) Glasgow-ban részt vevő valamennyi kormányt, hogy kötelezzék el magukat amellett, hogy jelentősen növelik a kerékpárosok számát országukban. A kormányok ezt úgy érhetik el, hogy több jó minőségű kerékpáros infrastruktúrát építenek, a kerékpározást integrálják a tömegközlekedésbe, javítják a közlekedésbiztonságot, és olyan politikákat hajtanak végre, amelyek arra ösztönzik az embereket és a vállalkozásokat, hogy az autóval megtett utakat kerékpárral és más közlekedési módokkal, például gyaloglással és tömegközlekedéssel váltsák fel. Az aktív mobilitás előmozdításának és lehetővé tételének a globális, nemzeti és helyi stratégiák egyik sarokkövének kell lennie a nettó nulla szén-dioxid-kibocsátási célok eléréséhez.

Világszerte a közlekedés felelős az üzemanyag elégetéséből származó közvetlen CO₂-kibocsátás 24%-áért. A közúti járművek a közlekedés CO₂-kibocsátásának közel háromnegyedéért felelősek, és ezek a számok nem csökkennek. A Föld éghajlatát tönkretevő, fenntarthatatlan mértékű CO₂-kibocsátás mellett a közúti járművek soha nem látott mértékben szennyezik a levegőt, és becslések szerint évente hétmillió ember halálát okozzák világszerte.

Az Éghajlatváltozással Kormányközi Testület (IPCC) „1,5°C-os globális felmelegedés” című különjelentése a kerékpározást a biztonságos és fenntartható világ mindenki számára történő biztosításának egyik útjaként jelölte meg, most és a jövőben egyaránt. A kerékpár használata nulla kibocsátást eredményez, és a kerékpározás a szennyezés csökkentése mellett messzemenő pozitív társadalmi-gazdasági hatásokkal is jár.

A kerékpározás az emberiség egyik legnagyobb reménye a szén-dioxid-kibocsátásmentes jövő felé való elmozdulásban. Az új kutatások azt mutatják, hogy a CO₂-kibocsátás az életciklus során 14%-kal csökken minden egyes további kerékpáros útra, és 62%-kal minden egyes elkerülhető autóútra. Ha valaki autóról kerékpárra vált, kilométerenként 150 gramm CO₂ kibocsátását takarítja meg. Az elektromos áruszállító kerékpárok 90%-kal csökkentik a szén-dioxid-kibocsátást a dízelüzemű furgonokhoz képest. Ha a városokban akár csak heti egy napon is gyaloglásra vagy kerékpározásra cseréljük az autót, egy év alatt körülbelül fél tonnával csökkenthetjük szén-dioxid-kibocsátásunkat. A más utazási módokkal, például a tömegközlekedéssel való szinergiák kiépítése jelentősen növelheti ezt a potenciált.

A világunk lángokban áll. Sürgősen ki kell használnunk a kerékpározás által kínált megoldásokat, és radikálisan növelnünk kell a használatát. Most arra van szükségünk, hogy a kormányok politikailag és pénzügyileg elkötelezzék magukat a több, biztonságosabb és integrált kerékpározás mellett, amely az országainkban, városainkban és régióinkban élők számára méltányos. Sürgetjük a COP26-on részt vevő valamennyi kormányt és vezetőt, hogy vállaljanak kötelezettséget a kerékpáros közlekedés jelentős növelésére. Ezt a következőkkel tehetik meg:

A kerékpározás minden formájának előmozdítása, beleértve a kerékpáros turizmust, a sportkerékpározást, a kerékpármegosztást, a munkába vagy iskolába járást és a testmozgást.

A kerékpározás, mint klímavédelmi megoldás elismerése, egyértelmű kapcsolatot teremtve aközött, hogy a kerékpáros utazások számának növekedése és a személygépkocsival megtett utak számának csökkenése hogyan csökkenti a CO₂-kibocsátást.

Nemzeti kerékpáros stratégiák kidolgozása és finanszírozása, valamint a kerékpározásra vonatkozó adatok gyűjtése annak érdekében, hogy tudjuk, hol lehet javítani az infrastruktúrát és a használatot.

Beruházások a biztonságos és jó minőségű kerékpáros infrastruktúra kiépítésére és a kerékpározásból hagyományosan kiszorult közösségek ösztönzése a kerékpár használatára.

Közvetlen ösztönzők biztosítása az emberek és a vállalkozások számára, hogy mindennapi útjaik nagyobb részében térjenek át az autóról a kerékpárra.

Szinergiák kiépítése a tömegközlekedéssel és a kombinált mobilitási megoldások támogatása egy olyan multimodális ökoszisztéma kialakítása érdekében, amely képes minden felhasználói igényt kielégíteni anélkül, hogy személygépkocsira támaszkodna.

Közös elköteleződés a magasabb kerékpározási arány globális céljának elérése mellett. A több kerékpározás néhány országban nem lesz elegendő a globális CO₂-kibocsátás csökkentéséhez. Minden országnak hozzá kell járulnia, és ezeket az erőfeszítéseket az ENSZ szintjén nyomon kell követni.

A kerékpározás széles körű elterjesztése nélkül a kormányok nem tudják csökkenteni a CO₂-kibocsátást elég gyorsan ahhoz, hogy elkerüljék az éghajlati válság legsúlyosabb következményeit. A kerékpározás az egyik legjobb megoldás, amellyel már most is biztosíthatjuk, hogy bolygónk az elkövetkező nemzedékek számára is lakható maradjon.

A Levegő Munkacsoport 1988-ban alakult környezetvédő civil szervezet. Tevékenységének főbb területei az államháztartás és az uniós költségvetés zöld reformja, a közlekedés környezetbarátabbá tétele, valamint az éghajlatváltozást lassító és környezetünket élhetőbbé tévő energiapolitika és településfejlesztés. Tanácsadó Irodája minden évben több ezer embernek nyújt segítséget.

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

A hatóságok teljes hírzárlatot rendeltek el az esettel kapcsolatban.
Azt mondta egy férfi az apának, hogy szerelmes a 13 éves fiába - akkorát kapott, hogy életveszélyes sérüléseket szenvedett

Azt mondta egy férfi az apának, hogy szerelmes a 13 éves fiába - akkorát kapott, hogy életveszélyes sérüléseket szenvedett

A Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Főügyészség vádat emelt az apával szemben.
A fűtési szezon buktatói: ezért erősödhetnek fel allergiás panaszaid

A fűtési szezon buktatói: ezért erősödhetnek fel allergiás panaszaid

A fűtési rendszerek beüzemelésével számos olyan beltéri allergén kerülhet a levegőbe, ami panaszt okozhat az allergiások számára. A beltéri levegő minőségének az sem tesz jót, hogy a fűtési szezonban sokan igyekeznek megóvni otthonaik melegét, és a fűtési költségeket is szeretnék minimalizálni, ezért ritkábban és rövidebb ideig szellőztetik a lakótereket - hívja fel a figyelmet Dr. Hidvégi Edit, az Allergiaközpont gyermek- és felnőtt-tüdőgyógyász szakembere, akit a fűtés okozta allergiás panaszokról kérdeztünk.
Agyhártyagyulladás miatt zártak be iskolákat és óvodákat Nagybányán

Agyhártyagyulladás miatt zártak be iskolákat és óvodákat Nagybányán

Nagybányán december 2-án a közoktatási intézményekben fertőtlenítés miatt felfüggesztették az oktatást, miután két diáknál agyhártyagyulladást állapítottak meg.
Mellkasi fájdalom lefekvéskor - mikor kell orvoshoz fordulni?

Mellkasi fájdalom lefekvéskor - mikor kell orvoshoz fordulni?

Amikor lefekszünk, általában megnyugvásra, ellazulásra számítunk, ezért is lehet nyugtalanító, ha éppen ekkor tapasztalunk mellkasi fájdalmat. Ennek számos szervi és pszichés oka is lehet, amelyek közül a leggyakoribbakat dr. Vaskó Péter, a Kardioközpont kardiológusa vette számba.

A szerkesztő ajánlja