SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Hogyan tanuljunk?

Kókai Kata [cikkei] - 2005-07-31
A dolog egyszerűnek tűnik, valójában viszont bonyolult folyamat. Nem mindegy milyen körülmények között, és mit tanulunk.

Egyszerűbb olyan tárgyat tanulni, amely megfelel érdeklődési körünknek, hiszen kíváncsian lessük a tananyag minden szavát. A tanulás nem más, mint egyfajta bevésődés. Történhet érzékelés vagy tapasztalás útján. A tapasztalás útján történő tanulás nem annyira az iskolákban, mint inkább a hétköznapi életben jellemző. A gyermekek már kiskorukban számtalan dolgot megtanulnak; ha nem elég óvatos, a macska megkarmolhatja, ha forró tárgyhoz nyúl, elkapja a kezét. Ezek az emlékek bevésődnek, s később is emlékezünk rá.

Ma már az iskolákban is lehetőség nyílik a tapasztalás útján történő tanulásra, biológia órán számtalan, az emberi test részeit jelképező tárgy kerül elő a szertárból, és néhány helyen játékosan is megtanulhatják a diákok a tananyagot. Tanulás során számtalan folyamat megy végre az emberi szervezetben. A rövid távú emlékezet során nem történik fizikai változás, míg hosszú távú emlékek bevésődésekor az agyban bizonyos molekulák szerkezete megváltozik.

Léteznek ún. gátló tényezők, melyek megakadályozzák a tanulandó anyag bevésődését. Ha valaki egy hosszabb anyagrész megtanulása után az utolsó percben próbál megjegyezni egy számára addig idegen anyagot, előfordulhat, hogy a korábban jól ismert tételekből is csak foszlányokra emlékszik. A figyelemzavar, illetve az idegi kimerültség is megakadályozza az információk megjegyzését.


Tanulni nem érdemes kimerülten, vagy megosztott figyelem esetén. Diákoknak is sokszor azt javasolják, ne nézzenek tévét, ne hallgassanak zenét tanulás közben, hasznosabb, ha előbb megnézik a kiszemelt filmet, s csak azután látnak neki a tanulásnak, így semmi nem tereli el figyelmüket. A koncentrálóképesség zavara is okozhat tanulási nehézségeket, ezt a képességet azonban lehet fejleszteni.

A tanulás és a magolás között is hatalmas különbség rejlik. Az első lépés az elsajátítandó anyag megjegyzéséhez, annak megértése. A tanórákon, előadásokon hallott információk megértésével az információ egy része megmarad az emlékezetben, így később könnyű annak memorizálása. A tanulást érdemes olyan időpontra időzíteni, amikor nincs más elengedhetetlen feladatunk. Nem jó ötlet reggel a buszon, munkába menet, vagy lefekvés előtt fáradtan tanulni.

Érdemes napirendet készíteni, összeszedni az aznapi teendők listáját, s azokat fontossági sorrendbe rendezni. Ezután könnyebben meg lehet határozni az ideális tanulási időt. Fontos, ha az előző órai anyaggal kapcsolatban kérdéseink merülnek fel, azt már a következő előadás elején megemlítsük, így a tanmenetet sem zavarjuk meg, ugyanakkor a válaszok segítséget nyújtanak abban, hogy tökéletesen értsük az elsajátított anyagot, s így nyugodtan továbbléphessünk.

A tanulás folyamata mindenkinél mást jelent. Egyes emberek képesek elvonatkozni a külső zajoktól, s a tanulásra koncentrálni, míg mások csak teljesen nyugodt körülmények között tudják megjegyezni az új információkat. Van, aki tapasztalat útján, mások pedig vizuális úton szeretnek tanulni. Az első lépés a sikeres tanulási folyamat elsajátításához az önmegismerés; válasszuk mindig a számunkra legmegfelelőbb módszert.

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Három gyerek tűnt el Szigetszentmiklósról

A szigetszentmiklósi rendőrök a lakosság segítségét kérik három gyermek eltűnésének felkutatásában.

Epekövesek, figyelem! Íme a gasztroenterológus ünnepi tanácsai

Az ünnepi időszakban tömegesen jelentkeznek a sürgősségi ellátásban az epekólikás betegek. Dr. Pászthory Erzsébet, a Gasztroenterológiai Központ gasztroenterológus, belgyógyász szakorvosa szerint, ha valaki már átélt ilyen rohamot, az soha nem felejti el; megfelelő kezelés híján pedig bármikor újra jelentkezhetnek a tünetek, és akár súlyosabb szövődményeket is okozhatnak a kövek.

Óriási a korai felismerés jelentősége a nőgyógyászati daganatoknál is

A daganatos betegségek korai felismerése sok esetben élet-halál kérdése lehet, de legalábbis meghatározza a kezelés lehetőségeit. Így van ez a nőgyógyászati daganatok esetében is: minél korábban sikerül felismerni a betegséget, annál jobbak lehetnek a kilátások. Dr. Hernádi Balázs, a Nőgyógyászati Központ szülész-nőgyógyásza, a nőgyógyászati onkológia specialistája elmagyarázta, mikor, kinek és milyen vizsgálatok szükségesek az időben történő diagnosztizáláshoz.

Újévi fogadalom: 2025-ben ne hagyjuk ki a „nagyrutin” vizsgálatot!

Huszonegy éves kor fölött rizikófaktorok, tünetek hiányában legalább öt évente, krónikus betegség, idős életkor esetén évente javasolt a laborvizsgálat, amely fényt deríthet a tartós fáradékonyság, sápadtság, szem alatti sötét karikák, ingerlékenység, hajhullás, gyors hízás vagy fogyás, haspuffadás, bőrproblémák, véres vizelet vagy széklet hátterében húzódó problémákra is. Mindez azért fontos, mert az időben felfedezett betegségek, nagyobb hatékonysággal gyógyíthatók - mondja dr. Torzsa Péter, a Semmelweis Egyetem Családorvosi Tanszékének vezetője.

A herecsavarodás okai, tünetei és kezelése - az újszülöttek és a kamaszok nagyobb veszélyben vannak

A herecsavarodás (heretorzió vagy torsio testis) egy ritka, de súlyos állapot, amely leginkább újszülötteknél és a serdülés korai szakaszában járó fiúknál fordul elő, de bármely életkorban kialakulhat. A probléma a herekocsány megcsavarodásával jár, amely a herék vérellátását gátolja. Ez kezelés nélkül a here elhalásához is vezethet.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja