Dudab
Kicsit mindenben másnak kell lenni
A Dudab egy aranyos kártyajáték, amelyben a célunk minél kevesebb pont összegyűjtése. Ez általában azt jelenti, hogy igyekszünk minél kevesebb lapot megszerezni, de néha több lappal is lehet kevesebb pontot gyűjteni. Persze a többi játékos igyekszik majd ránk tukmálni minél több lapot.
A játékban szereplő legtöbb kártya számkártya, amelyeknek három fő tulajdonságuk van:
- szín (kék, piros, sárga, zöld)
- szimbólum (tenyérlenyomat, mamut, bunkósbot, prém)
- érték (1-től 4-ig)
Ezeket a lapokat (a játékosok számától függően) 2 vagy 3 oszlopba rakosgatjuk egymásra. Vigyázni kell, mert ha egy oszlopba mi rakjuk le a 6. lapot, akkor az oszlop első 5 lapja hozzánk kerül, a magunk előtt lévő saját pakliba, és a játék végén pontokat fog érni – ami ebben a játékban nem jó.
A lerakás szabálya egyszerű: a saját körünkben 1 lapot kell raknunk valamelyik oszlop tetejére úgy, hogy az új lap színe és szimbóluma is eltérjen az oszlopban található előző lapétól, az értéke pedig pontosan 1-gyel legyen magasabb vagy alacsonyabb. Ha esetleg nem tudunk (vagy nem akarunk) ilyen lapot tenni, akkor helyette húzunk 1 lapot. Ha viszont már 5 lap van a kezünkben, akkor már kötelesek vagyunk lapot rakni, ha tudunk, még akkor is, ha az egy 6. lap lesz egy oszlopban. Ha ilyenkor sincs megfelelő lapunk, akkor a lapjainkat megmutatjuk a többieknek, hogy lássák igazunkat, és húzunk egy lapot – de mivel 5 lapnál nem lehet több a kezünkben, ezért a laphúzás előtt 1 lapot le kell raknunk a saját paklinkba, ami a játék végén szintén pontot fog érni. De ha túl jól jönnek a lapok, és egyre kevesebb van a kezünkben, akkor se aggódjunk, mert ha csak 1 lapunk van, a körünk végén húznunk kell 1-et.
De nem ilyen egyszerű
Van két speciális lap, ami érdekesebbé teszi a játékot. A sámánlapot egy ugyanolyan színű lapra tehetjük, és ennek hatására a következő játékosnak lapot kell húznia: felcsap egy lapot a húzópakli tetejéről, és annyi lapot húz a saját paklijába, amennyi a felcsapott számlap értéke – természetesen ezek is beleszámítanak a játék végi pontozásba. Ha viszont az előző játékos sámánlapot rakott, és nekünk is van sámánlapunk, akkor azt lerakva megúszhatjuk a laphúzást, és ezt a kedves lehetőséget továbbadjuk a következő játékosnak.
A másik speciális lap a Dudab, ami sok mindenre jó. Egyrészt ezzel is kivédhető egy sámánkártya hatása – ilyenkor bocsánatot kérünk a sámántól, és nem adjuk tovább a laphúzás kényszerét, hanem megszüntetjük a sámánkártya hatását. Másrészt, ha ilyen lapot rakunk, akkor hívhatunk egy tulajdonságot (pl. piros színű vagy 4-es értékű lapot kérünk), és a következő játékosnak ennek megfelelő lapot kell tennie. Ha nem tud, akkor húz egy lapot, és a hívási kényszer továbbmegy, amíg valaki megfelelő lapot nem rak (ami így akár hozzánk is visszajuthat), vagy valaki ki nem védi a hatást egy másik Dudab lappal. Ezen kívül a játék végi pontozásnál is jól jön majd ez a lap.
A kevesebb jobb
A játék addig tart, amíg el nem fogy a húzópakli. A pontozás igen egyszerű. A rossz hír, hogy a kézben maradt lapok is beleszámítanak a játék végi pontokba. Itt jelentkezhet a Dudab lap egyetlen negatív hatása, mert minden, a kezünkben maradt Dudab lap +5 pontot ér mielőtt eldobjuk – tehát érdemes inkább játék közben elhasználni ezeket. A többi kézben maradt lapot a saját paklihoz adjuk, majd kiértékeljük azt.
Először is minden pár, ami egy Dudab kártyából és egy sámánkártyából áll, kioltja egymást, és ezeket eldobjuk. Ha ezen felül maradt sámánkártyánk, az +5 pontot jelent. Ha Dudab kártyánk maradt feleslegben, akkor azt egy számkártyához csatoljuk, és annak a számkártyá(k)nak az értékét mínusz pontban kapjuk meg. A többi számkártya értéke pluszban adódik hozzá a pontunkhoz.
Egymás után annyi fordulót kell játszani, ahány játékos van. És ne feledjük: az nyer, aki a legkevesebb pontot gyűjti, tehát a sámánkártyák begyűjtését érdemes elkerülni, viszont a saját pakliba kerülő Dudab kártyák még segítenek is.
Könnyed kikapcsolódás
A játék egyszerű és könnyen tanulható. Stílusában talán az Uno vagy a Solo kártyajátékokhoz hasonlítható, néhány csavarral, hogy lerakásnál nem azonos, hanem eltérő tulajdonságot kell keresni, valamint az oszlopokba rakás és a sok lapot tartalmazó oszlopok begyűjtése is plusz taktikai elemet visz a játékba. Néha például érdemes lehet elvinni egy kis értékű lapokból álló, esetleg Dudab lapot is tartalmazó oszlopot.
Családok és könnyed kártyajátékot kereső baráti társaságok számára ideális választás.
Tervező: Hegedűs Csaba
Megjelenés: 2014
Kiadó: / Forgalmazó: A-games / MagicBox
Kategória: Kártyajáték
Ajánlott életkor: 8+
Játékosok száma: 2-6
Játékidő: 30 perc
Ha nem szeretnél dec. 12-ig várni, hogy te leszel-e az az egyik szerencsés, aki megnyeri a DUDAB kártyajátékot, vagy már Mikulásra szeretnéd odaajándékozni, akkor látogass el a MagicBox oldalára, és rendeld meg most, vagy látogass el hozzájuk személyesen, és vedd meg!
Forrás: JEM magazin
NYEREMÉNYJÁTÉK!
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
Közösségi hozzászólások: