Téli gumi
[cikkei] - 2004-01-31
Habár az elmúlt napok, hetek időjárása a tavaszt idézte, azért minden bizonnyal idén sem „marad ki” a tél az időjárások sorából. A tél pedig együtt jár a hideggel, a hóval, a sáros, latyakos utakkal. Nemcsak gyalogosként vagyunk kitéve télen a csúszásveszélynek, hanem bizony autóval közlekedve is fokozott óvatossággal kell vezetnünk.
Már évek óta hangoztatják a szakemberek, hogy a téli gumi sokszor életet menthet. Hazánkban azonban sokan – főleg anyagi megfontolásból – átvészelik a telet nyári gumival. Köztudomású ugyanakkor, hogy egyes külföldi országokba be sem hajthatunk a megfelelő abroncs nélkül.
A téli gumit már 7 Celsius-fok alatt érdemes felszerelni. Ugyanis a hideg hatására a nyári gumi felülete megkeményedik, rideggé válik, elveszti rugalmasságát és tapadóképességét. Ezzel szemben a téli abroncsok megőrzik rugalmasságukat, köszönhetően a gumi alapanyagában található speciális szilikátnak, valamint annak, hogy a futófelületet korom- és kovasavadalékokkal látják el. Ennek hatására a téli gumival a fékút akár a felére csökkenhet a havas úton. A másik szembetűnő különbség a nyári és a téli abroncs között a barázdák mélysége. A téli gumik csatornamélységének minimum 4 milliméter nagyságúnak kell lennie. Ezek az árkok két célt szolgálnak. Egyrészt menet közben elvezetik a kerekek alól a havas latyakos vizet, megakadályozva ezzel az úgynevezett aqua-planning, vagyis a „vízen futás” jelenség kialakulását. Másrészt a mély barázdák biztosítják, hogy a havas úton könnyebben lehessen megkapaszkodni elinduláskor, illetve haladáskor. Az árkok a havas úton deformáció hatására öntisztulnak.
A tévhittel ellentétben a téli gumiabroncsba 0,2-0,3 barral magasabb nyomás szükséges, mint a nyáriba. Az alacsony nyomás miatt ugyanis a kerék elveszítheti a fentebb említett öntisztuló képességét. A kerekek és a pótkerekek nyomását is ajánlatos folyamatosan ellenőrizni.
A gumi márkájától, valamint a kocsi típusától függően a téli gumiabroncsok ára hétezer és harmincezer forint közötti skálán mozog. Téli gumit vásárolhatunk gumiszervizekben, illetve hiper- és szupermarketekben. A kerékcserét magunk is elvégezhetjük, de némi felárért cserébe a szervizekben ezt elvégzik helyettünk a szakemberek. A lecserélt nyári gumikat érdemes megtisztítani a szennyeződésektől, ajánlatos továbbá glicerinnel is bekenni. A gumikat felfüggesztve, illetve – felnire szerelve – fektetve tárolhatjuk. A felfüggesztett kerekeken havonta fordítsunk egy kicsit, különben a bennük lévő fémszálak megnyúlhatnak.
A téli gumik mellett további biztonságot nyújthat, ha hóláncot szerelünk fel kocsinkra. Csak havas úton használjunk hóláncot, száraz úton sérülhet a gumi és a hólánc is. Nem szabad elfelejteni, hogy hóláncot használva a megengedett legnagyobb sebesség 50 km/h. Ha nem önfeszülős típust vásárolunk, időnként ellenőrizni kell a lánc feszességét. A hólánc használatakor megváltozhatnak az autó alul- és túlkormányzottságra vonatkozó menettulajdonságai, ezért ezeket érdemes forgalomtól mentes helyen kitapasztalni. A hatásos kapaszkodás miatt a kipörgésgátlót induláskor, emelkedőn kapcsoljuk ki. A hólánc fel- és leszerelését érdemes gyakorolni, hogy azt a forgalomban minél gyorsabban végre tudjuk hajtani.
Végezetül egy dolgot feltétlen ki kell emelni: a téli gumi és a hólánc használata biztonságosabbá teheti a közlekedést télen, ám mit sem ér, ha felelőtlenül, a sebességhatárokat nem betartva közlekedünk a havas, jeges, csúszós úton!
Családinet hozzászólások:
Előző hír
Viccek a vicclap.hu-ról
Következő hír
Csökkenő árak
LEGOLVASOTTABB
Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában
A hatóságok teljes hírzárlatot rendeltek el az esettel kapcsolatban.
Szamárköhögésem velőt rázó története
Légútjaimat általában békés hámszövet fedi, aminek a felszínén levő kis csillók segítenek kisöprögetni onnan a kórokozókat. Akkoriban éppen egy közönséges megfázással küzdöttem, orrfolyással, enyhe köhögéssel, amivel úgy véltem, a munkám megszakítása nélkül megbirkózom. Azonban a kór alattomos módon dolgozva elkezdett toxinokat gyártani, melyek észrevétlenül megtapadtak a csillós szöveten, méreganyagokat bocsájtottak ki rá, míg egy sűrű, ragadós váladék képződött és a légútjaim beszűkültek. Mindebből annyit érzékeltem, hogy nem kapok levegőt.
Azt mondta egy férfi az apának, hogy szerelmes a 13 éves fiába - akkorát kapott, hogy életveszélyes sérüléseket szenvedett
A Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Főügyészség vádat emelt az apával szemben.
A fűtési szezon buktatói: ezért erősödhetnek fel allergiás panaszaid
A fűtési rendszerek beüzemelésével számos olyan beltéri allergén kerülhet a levegőbe, ami panaszt okozhat az allergiások számára. A beltéri levegő minőségének az sem tesz jót, hogy a fűtési szezonban sokan igyekeznek megóvni otthonaik melegét, és a fűtési költségeket is szeretnék minimalizálni, ezért ritkábban és rövidebb ideig szellőztetik a lakótereket - hívja fel a figyelmet Dr. Hidvégi Edit, az Allergiaközpont gyermek- és felnőtt-tüdőgyógyász szakembere, akit a fűtés okozta allergiás panaszokról kérdeztünk.
Agyhártyagyulladás miatt zártak be iskolákat és óvodákat Nagybányán
Nagybányán december 2-án a közoktatási intézményekben fertőtlenítés miatt felfüggesztették az oktatást, miután két diáknál agyhártyagyulladást állapítottak meg.
Közösségi hozzászólások: