Idén is környezetszennyező tanévet kezdünk?
Singola Edit [cikkei] - 2008-09-02
A HuMuSz idén is elkészítette hiánypótló környezetbarát iskolaszereit a gyermekük egészségéért és környezetükért aggódó szülők számára. A valódi megoldás persze az lenne, ha a taneszközgyártók foglalkoznának a kérdéssel és minden írószert árusító boltban elérhetőek lennének a környezetbarát alternatívák.
A HuMuSz szomorúan állapította meg, hogy idén sem jöttek divatba a környezetbarát iskolaszerek. Legalábbis a piacon található választék alapján biztosan nem. A kisiskolásoknak továbbra sem találunk újrahasznosított papírból készült füzeteket az üzletekben, viszont olcsó, távol-keleti, egyszer használatosat (értsd: radírozni már nem lehet benne, mert kilyukad) annál inkább. Lakkozatlan, natúr fa ceruza és fa vonalzó után is órákat gyalogolhat a kedves szülő és még többet is fizethet, hiszen teljesen logikusan, ha valamin nincs lakk az többe kerül, mint lakozott társa.
Ma még az is probléma, hogy a fogyasztók sem elég tudatosak. A gyerek nyaggatásának engedve, sok szülő hajlamos megvenni a csicsás, világító, illatosított termékeket, melyek aztán néhány héten belül a kukában végzik, addig is ki tudja, mit juttatva a gyermek szervezetébe. Persze aki válogatna, annak sincs könnyű dolga, hiszen gyakran nem egyszerű feladat kideríteni, hogy milyen, esetenként mérgező anyagokat tartalmaz a gyurma vagy a radír. A HuMuSz azt javasolja a vásárlóknak, hogy aki teheti, a szaküzleteket keresse fel. A nagyobb papírboltok választéka, a szakképzett eladók jelenléte nagyobb esélyt ad arra, hogy a vevők a termékek összetételéről is használható információt kapnak.
Hivatalosan minősített környezetbarát magyar írószer nincs. A külföldi termékeknél - jobb híján - eligazítást nyújthat a rajta lévő hivatalos „zöld logó" (pl. a német „Kék angyal" jelzés), vagy a terméken megjelenő CE jel illetve EN 71/3 szám. (Az utóbbi nem vegyszermentességet jelent, hanem a játékokra előírt nehézfémtartalom, színezőanyag stb. határértékek betartását).
Sajnos az iskolaszerek esetében is az tapasztalható, hogy leginkább az olcsó, távol-keleti műanyag termékek tartalmaznak egészségre és környezetre veszélyes anyagokat.
Az iskolaszerek ökológiai-egészségvédelmi problémái
Alapjában véve mindenki egyetért azzal, hogy egészségre közvetlen veszélyt jelentő iskolaszerek nem kerülhetnek forgalomba. Ezt a követelményt a különféle - EU normákhoz igazodó - jogszabályok és szabványok nálunk is előírják, az előzetes engedélyezések pedig (ha vannak) nyomon követik.
Valójában azonban a legtöbb írószerről nem tudunk semmit (Hol és miből gyártják, mi van benne, veszélyes-e a hulladéka?). Ennek oka maga a rendszer. A fogyasztói tájékoztatást elhanyagolják, az írószerek globális nagy piacán mindenki nyerészkedni akar.
Főszabályként a diák tanszerére és az iskola irodaeszközére egyaránt érvényes az elővigyázatosság és a megelőzés fontossága.
Vásárláskor keressék
• a természetes anyagból készült termékeket (favonalzó, fémfaragó és körző, gumiradír),
• az újrahasznosított papírból gyártott termékeket (füzeteket),
• az egészségkárosító anyagoktól mentes termékeket („vizes" filc, papírragasztó),
• a tartós, javítható termékeket (betétes fém golyóstoll, bőrtáska),
• a kevés hulladékot termelő termékeket (töltőtoll, ceruza),
• energiaforrásként használják a napot, esetleg a feltölthető akkumulátort, adaptert. Egyszer használatos elemet csak kivételesen (akkor viszont higany- és kadmium menteset).
Kerüljék viszont
• a hamar szemétbe kerülő, silány minőségű, hulladéktermelést növelő termékeket és egyszer használatos írószereket (gagyi műanyag tolltartó, eldobós golyóstoll),
• az egészségkárosító anyagokat (nehézfémeket, illó oldószereket, lágyítókat stb.) tartalmazó írószereket,
• a műanyagtermékeket, különösen a PVC-t,
• az illatosított termékeket (radír, golyóstollbetét, gyurma, füzet),
• az értelmetlen divat-írószereket (figurás faragó, hajlékony ceruza, mesefigurás füzetek, színes irattartók, műanyag bevonatú gémkapcsok és rajzszögek stb.)
• a nem kívánt árukapcsolást (Telepakolt tolltartók helyett vegye meg külön a tolltartót, és maga válogassa bele a valóban szükséges írószereket!)
(Forrás: Kalas György: „Osztály vigyázz")
A példamutatás fontosságáról
A kisiskolások számára a pedagógus példakép, ezért nagyon fontos, hogy „környezetbarát" írószereket használjon, és el is magyarázza a gyerekeknek, hogy miért.
Az iskolavezetés feladata elsősorban az ökológiai fogyasztóvédelem követelményeinek intézményben történő megjelenítése (és oktatása). Az iskola „zöldítését" - minimum - annyival segítheti, hogy nem teszi kötelezővé könnyen nélkülözhető és veszélyes anyagokkal terhelt iskolaszerek használatát - a saját beszerzéseinél pedig elsőbbséget biztosít az ökológiai-közegészségügyi szempontoknak.
http://humusz.hu/hirek/647
Ma még az is probléma, hogy a fogyasztók sem elég tudatosak. A gyerek nyaggatásának engedve, sok szülő hajlamos megvenni a csicsás, világító, illatosított termékeket, melyek aztán néhány héten belül a kukában végzik, addig is ki tudja, mit juttatva a gyermek szervezetébe. Persze aki válogatna, annak sincs könnyű dolga, hiszen gyakran nem egyszerű feladat kideríteni, hogy milyen, esetenként mérgező anyagokat tartalmaz a gyurma vagy a radír. A HuMuSz azt javasolja a vásárlóknak, hogy aki teheti, a szaküzleteket keresse fel. A nagyobb papírboltok választéka, a szakképzett eladók jelenléte nagyobb esélyt ad arra, hogy a vevők a termékek összetételéről is használható információt kapnak.
Hivatalosan minősített környezetbarát magyar írószer nincs. A külföldi termékeknél - jobb híján - eligazítást nyújthat a rajta lévő hivatalos „zöld logó" (pl. a német „Kék angyal" jelzés), vagy a terméken megjelenő CE jel illetve EN 71/3 szám. (Az utóbbi nem vegyszermentességet jelent, hanem a játékokra előírt nehézfémtartalom, színezőanyag stb. határértékek betartását).
Sajnos az iskolaszerek esetében is az tapasztalható, hogy leginkább az olcsó, távol-keleti műanyag termékek tartalmaznak egészségre és környezetre veszélyes anyagokat.
Az iskolaszerek ökológiai-egészségvédelmi problémái
Alapjában véve mindenki egyetért azzal, hogy egészségre közvetlen veszélyt jelentő iskolaszerek nem kerülhetnek forgalomba. Ezt a követelményt a különféle - EU normákhoz igazodó - jogszabályok és szabványok nálunk is előírják, az előzetes engedélyezések pedig (ha vannak) nyomon követik.
Valójában azonban a legtöbb írószerről nem tudunk semmit (Hol és miből gyártják, mi van benne, veszélyes-e a hulladéka?). Ennek oka maga a rendszer. A fogyasztói tájékoztatást elhanyagolják, az írószerek globális nagy piacán mindenki nyerészkedni akar.
Főszabályként a diák tanszerére és az iskola irodaeszközére egyaránt érvényes az elővigyázatosság és a megelőzés fontossága.
Vásárláskor keressék
• a természetes anyagból készült termékeket (favonalzó, fémfaragó és körző, gumiradír),
• az újrahasznosított papírból gyártott termékeket (füzeteket),
• az egészségkárosító anyagoktól mentes termékeket („vizes" filc, papírragasztó),
• a tartós, javítható termékeket (betétes fém golyóstoll, bőrtáska),
• a kevés hulladékot termelő termékeket (töltőtoll, ceruza),
• energiaforrásként használják a napot, esetleg a feltölthető akkumulátort, adaptert. Egyszer használatos elemet csak kivételesen (akkor viszont higany- és kadmium menteset).
Kerüljék viszont
• a hamar szemétbe kerülő, silány minőségű, hulladéktermelést növelő termékeket és egyszer használatos írószereket (gagyi műanyag tolltartó, eldobós golyóstoll),
• az egészségkárosító anyagokat (nehézfémeket, illó oldószereket, lágyítókat stb.) tartalmazó írószereket,
• a műanyagtermékeket, különösen a PVC-t,
• az illatosított termékeket (radír, golyóstollbetét, gyurma, füzet),
• az értelmetlen divat-írószereket (figurás faragó, hajlékony ceruza, mesefigurás füzetek, színes irattartók, műanyag bevonatú gémkapcsok és rajzszögek stb.)
• a nem kívánt árukapcsolást (Telepakolt tolltartók helyett vegye meg külön a tolltartót, és maga válogassa bele a valóban szükséges írószereket!)
(Forrás: Kalas György: „Osztály vigyázz")
A példamutatás fontosságáról
A kisiskolások számára a pedagógus példakép, ezért nagyon fontos, hogy „környezetbarát" írószereket használjon, és el is magyarázza a gyerekeknek, hogy miért.
Az iskolavezetés feladata elsősorban az ökológiai fogyasztóvédelem követelményeinek intézményben történő megjelenítése (és oktatása). Az iskola „zöldítését" - minimum - annyival segítheti, hogy nem teszi kötelezővé könnyen nélkülözhető és veszélyes anyagokkal terhelt iskolaszerek használatát - a saját beszerzéseinél pedig elsőbbséget biztosít az ökológiai-közegészségügyi szempontoknak.
http://humusz.hu/hirek/647
Családinet hozzászólások:
Előző hír
Zenés mozgás: az aerobik
Következő hír
A test energiaközpontjai: a csakrák
LEGOLVASOTTABB
Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában
A hatóságok teljes hírzárlatot rendeltek el az esettel kapcsolatban.
Szamárköhögésem velőt rázó története
Légútjaimat általában békés hámszövet fedi, aminek a felszínén levő kis csillók segítenek kisöprögetni onnan a kórokozókat. Akkoriban éppen egy közönséges megfázással küzdöttem, orrfolyással, enyhe köhögéssel, amivel úgy véltem, a munkám megszakítása nélkül megbirkózom. Azonban a kór alattomos módon dolgozva elkezdett toxinokat gyártani, melyek észrevétlenül megtapadtak a csillós szöveten, méreganyagokat bocsájtottak ki rá, míg egy sűrű, ragadós váladék képződött és a légútjaim beszűkültek. Mindebből annyit érzékeltem, hogy nem kapok levegőt.
Azt mondta egy férfi az apának, hogy szerelmes a 13 éves fiába - akkorát kapott, hogy életveszélyes sérüléseket szenvedett
A Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Főügyészség vádat emelt az apával szemben.
A fűtési szezon buktatói: ezért erősödhetnek fel allergiás panaszaid
A fűtési rendszerek beüzemelésével számos olyan beltéri allergén kerülhet a levegőbe, ami panaszt okozhat az allergiások számára. A beltéri levegő minőségének az sem tesz jót, hogy a fűtési szezonban sokan igyekeznek megóvni otthonaik melegét, és a fűtési költségeket is szeretnék minimalizálni, ezért ritkábban és rövidebb ideig szellőztetik a lakótereket - hívja fel a figyelmet Dr. Hidvégi Edit, az Allergiaközpont gyermek- és felnőtt-tüdőgyógyász szakembere, akit a fűtés okozta allergiás panaszokról kérdeztünk.
Agyhártyagyulladás miatt zártak be iskolákat és óvodákat Nagybányán
Nagybányán december 2-án a közoktatási intézményekben fertőtlenítés miatt felfüggesztették az oktatást, miután két diáknál agyhártyagyulladást állapítottak meg.
Közösségi hozzászólások: