Szülinapok, gyerekzsúrok, játékok... 4
Magabiztosságot ad, sikerélményben van részünk, és jól is érezzük magunkat, mint például akkor, ha távirányítós játékot játszunk.
Különböző távolságokra helyezzünk el székeket, maradjon az asztal, sorakoztassunk fel dobozokat, építőkockákat. Ezek mind valamit jelképeznek: egyik a buszmegálló, a másik üzlet, óvoda, útkereszteződés. Beszéljük meg, hogy melyik tárgy, mit jelent. Megtehetjük ezt jellel, vagy rajzzal is.
A gyermekek sorban ülnek. A játékvezető felszólítja az első gyereket, és megmondja neki, hogy milyen szerepben fog elindulni: lehet gyerek, felnőtt, autó, kutyus stb.
A játékvezető távolból irányítja a gyereket, és neki mindent meg kell tennie, amit csak mondanak, pld: Indulj el; állj meg az útkereszteződésben, és nézz körül, nem jön-e autó; menj át; lépj be a boltba; vásárolj és tedd bele ezeket a kosaradba; helyezd mellé, fölé, alá, közé a pénztárcádat; gyere ki az üzletből.
Különösen a mellé, fölé, alá, közé szavakat szőjük bele a történetbe, hogy elősegítsük a gyerekek tájékozódását.
Ez a játék lehetőséget ad arra, hogy különböző élethelyzeteket eljátszhassunk. A nagyobb gyerekek maguk is kitalálhatnak ilyen játékokat.
Az elindult a hajó közkedvelt játék:
A gyerekek körben ülnek, csak egyvalaki áll, ő a matróz, közben az ülő gyerekek jobbra-balra dülöngélnek a víz hullámzását utánozva és az mondják: liccs-loccs, liccs-loccs...
Megszólal a matróz: Elindult a hajó!
Gyerekek: Hová?
Matróz: Bajára.
Gyerekek: Mit visz?
Matróz: Kutyát.
Ekkor a gyerekek ugatni kezdenek, majd új matrózzal kezdődik elölről a játék.
A hajó mindig olyant vigyen, amit a gyerekek hanggal, mozdulattal utánozni tudnak.
A kitalálós, hogy tetszik?
Egy gyermek kimegy a szobából, közben a bent levők megállapodnak abban, hogy kire gondolnak. Például a rendőrre.
Ezután behívják a kinn levő játékost, aki sorba mindenkinek feltesz egy kérdést: "Hogy tetszik?"
Mindenki válaszol valami olyant, ami a rendőrre vagy a kigondoltra jellemző. A válasz lehet: "kedves", "igazságos", "segít a bűnözőt elfogni", megbünteti azokat, akik a piroson átmennek az úttesten"...
Ha már mindenkit megkérdezett a találgató játékos, és még mindig nem fejtette meg, kire gondoltak a bent ülő gyerekek, feltehet még két kérdést:
- Hol, található?
- Mire használható?
Akinél kitalálja a megfejtést, az a gyermek megy ki.
Ehhez hasonló a Gondoltam valamire...
Egy gyermek kezdi a játékot. "Gondoltam valamire, ami például az utcán van, autóbuszok állnak meg mellette, ott várnak az utasok." Vagy: "Hegyre viszi fel az embert, bele lehet ülni, és magasan függve himbálódzik".
A téves találgatásokat a végén meg lehet beszélni, hogy miért is nem az volt, amire gondoltak.
A játékvezető úgy is kezdheti a játékot, hogy: "Gondoltam egy virágra, gyümölcsre, szerszámra..."
Ez a játék a gyerekek gondolkodásmódját fejleszti.
Közösségi hozzászólások: