Rajzfilmek világképe - A csendes-óceáni filmtípus
Középpontjában a harci technikák, fegyverek, járművek állnak. Tömény formában alkalmazzák az agresszivitást. Itt is a piacra figyelő magatartás áll a középpontban.
A főhős sérthetetlen biztonsága a technikának, az ellenségnél hatékonyabb harci erényeknek köszönhető. A varázslat, a vágyfantázia mesés beteljesülése helyére a csodára képes technika lépett. A harci erények a testi erő, a gyorsaság. A szuperhősök a legmodernebb harci technikát izomtúlfejlesztéssel ötvözik, a korszak jellemző hőse Conan, az ő alkatát láthatjuk He-mannél, és csapatánál, a különböző Supermaneknél, a Tini nindzsa teknőcök Zúzójánál, stb.
A technika és az állati őserő ötvözésével megjelennek a mutánsok, akik sajátosságaikat ismét csak a technikának köszönhetik. Sok esetben az emberi és állati vonásokhoz még a gépek tulajdonságai is hozzákapcsolódnak, a szereplők állat-ember-gépek lesznek. (Tini nindzsa teknőcök, GI Joe, a Csipet csapat egyes ellenséges figurái.)
A környezet az elembertelenedett nagyváros, vagy ennek megfelelő űrbirodalom, annak is a legélettelenebb részei: katonai bázisok, hulladéktemetők, csatornák, párhuzamban azzal, hogy e filmekben a roncs- és romtermelés a legfontosabb tevékenység.
A világ az előző típus idilljével szemben megint szorongató. Az emberi világ gyakorlatilag megszűnik, az emberek kísérleti patkányokként szaladgálnak a gépek uralta pokol útvesztőiben. Az Apokalipszis irányítói, az abszolút negatív hősök tudósok, a szellem emberei, akiket a nyers erő derék hőseivel szemben őrült és túlfokozott becsvágy hajt.
Az ellenségeskedések világméretűvé nőnek. A végletes gonoszságot a pusztítás szélsőségesen szadista formái illusztrálják. Minden emberi kapcsolat másodlagosként van jelen, a romantikus szerelem eltűnik, a párok legfeljebb megvédik egymást végveszélyben.
A cél nem a saját siker elérése, hanem az ellenség elpusztítása. A végtelen folytatások során az egyes részek végén a happy end csak abban áll, hogy a pusztulást sikerült elodázni, a fenyegetés megmarad.
A történetképzés leegyszerűsödése, a tartalom elszürkülése az azonosulás lehetőségét csökkenti, a gyerekek nem tudják végigélni a kalandok valahová vezető útját, a rövidre zárt, néhány percnyire redukált cselekményekből csak az egyes akciók utánzása marad meg számukra.
A zenéből kellemetlenül túlhangosított gépi zaj lesz, a színek diszharmonikusak, gusztustalanok, a rajzok még szögletesebbek, sőt kontúrjuk is zavarossá vált. A szereplők által használt nyelv leegyszerűsített, mindössze néhány ismételgetett kliséből áll, sok a szándékosan érthetetlen szó, és technikai kifejezés.
A komputerjátékok és a képregény stílusa dominál a korábbi művészeti ágak helyett.
A két ellentétes filmtípus, a rózsaszín, agressziómentes és a hiperagresszív irányzat egyszerre jelentkezett. Ebben megnyilvánulhat a törekvés a gyerekigények differenciáltabb kielégítésére, de összefügghet a korszak azon sajátosságaival is, hogy egyszerre zajlott a jóléti társadalom kiteljesedése az űrfegyverkezési versennyel és a harmadik világ egyre reménytelenebb leszakadásával. A fejlett társadalmakban egyszerre volt jellemző a viszonyok védettsége, egy szorongásokat növelő gazdasági válság jeleivel.
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
Közösségi hozzászólások: