SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Mi változott 100 év alatt az oktatási rendszerben?

Mezei Csongor Andrea [cikkei] - 2024-08-07
"Mi nem embereket nevelünk, hanem a tudálékosság mázával megkent féltudósokat, akik a közéletre alkalmatlanok s a tudományhoz nem értenek" - többek között ezzel a mondattal nyitotta meg Szent-Györgyi Albert 1930-ban Szegedi Tudományegyetemen az iskolai tanévet.

“Az a hallgatóság, amelyet a kezem alá a középiskola küld, minden vele született tehetsége mellett is, kevés kivétellel, nem csak tudós képzésre, hanem minden nemű felső kiképzésre teljesen alkalmatlan. Annak az előzetes kiképzéséről el lehet mondani a rövid orvosi jelentés szavait: az operáció sikerült, a beteg meghalt” – jelentette ki szomorúan.

Azóta majdnem 100 év telt el, azonban a mondatok igazságtartalma szíven üthet minket, és talán a veretes megfogalmazás is fájdalmat ébreszthet, hiszen ma már kevés tanévnyitón hallhatunk ennyire megérlelt gondolatokat, többszörösen alárendelt összetett mondatokat, melyekben nem törik meg a logika íve…

Szent-Györgyi Albert, akiről kevesen tudják, hogy sosem volt sem tökéletes viselkedésű diák, sem átlagos idegrendszeri fejlődésű gyermek, felnőttként sokszor fogalmazta meg kételyeit az iskolai rendszerrel kapcsolatban.

„Nagyon buta gyerek lehettem. Velem szinte semmi sem történt. Az iskolában állandóan csak magoltam. A könyveket gyűlöltem. Senki sem tanított arra, hogyan éljek. Senki sem mutatta meg, milyen csodálatos dolog tanulni, megérteni a körülöttünk lévő világot, alkotni valamit” – fogalmazta meg.

Házitanítót kellett mellé fogadni, hogy meg ne bukjon az iskolában, később mégis ő volt az, aki a legnagyobb hatást gyakorolta a nemzetközi tudományos életre. Szintén ritkán hallunk róla, hogy a tudós verseket is írt, amik a tudomány és a líra váratlanul közös nyelvén szólalnak meg.

Szent-Györgyi Albert évnyitó beszéde azért lehet 100 év után is akkora hatással ránk, mert mintha semmi nem változott volna azóta, akár ma is mondhatta volna.

A beszéd a Nobel-díj elnyerése előtt hét évvel hangzott el, de úgy tűnik, az iskolai oktatással kapcsolatos problémák az eltelt évek alatt sem oldódtak meg.

“Hogy az iskola mit ad a mi elvett drága kincsünkért, a kivert érdeklődésért, a megcsonkított egészségért, az elnyomott szabadságért és önállóságért, azt nekem, sok érdeklődésem ellenére sem sikerült kinyomoznom” – mondta.

Adolf Ferrier iskolaszociológus Szent-Györgyi Albert kortársaként már ezelőtt 100 évvel is a hagyományos iskolai oktatás alapgondolatával szembe menve egy cselekvő iskola alapjait próbálta kidolgozni.

Ferrier így gondolkodott a hagyományos iskoláról:

  • a tudásátadás az ismétlésen és a memorizáláson alapszik a logikus értelmezés helyett
  • a központi figurája nem a gyermek, hanem a tanár
  • a fizikai és pszichológiai szükségleteket nem veszi figyelembe, nem engedi a gyerekeket mozogni, beszélni
  • a diákok passzívak a saját tanulási folyamatukban,
  • nincs lehetőségük tapasztalatokat szerezni, kísérletezni
  • nem biztatják őket együttműködésre és egymás megvédésére
  • versenyhelyzetet teremt közösség helyett
  • kész tudást nyújt saját tanulás helyett
  • az oktatás nem segíti a társadalmi változást, bebetonozza a társadalmi helyzetet
  • nem épít méltányosabb világot
  • alkalmazkodásra tanít, nem megkérdőjelezésre.

A Szegedi Tudományegyetem Szent-Györgyi Albert óta két Nobel-díjast is adott a világnak. Hogy ők az oktatási rendszerünk eredményeképpen, vagy épp annak ellenére érték el a sikert, az oktalan találgatás lenne. 18 magyar kötődésű Nobel-díjasunk van, és közülük mindössze ketten kapták a díjat itthon végzett kutatásért.

„Mentsd meg értelmüket,
Hogy romlásom ne ronthassa meg őket,
Mentsd meg életüket,
Hogy a másra fogott fegyver ne őket érje,
Szüleiknél jobbak lehessenek,
Hogy majd felépíthessék saját világuk,
Szép, tiszta, méltányos, jót akaró világot,
Hol béke és szeretet uralkodik
Örökké.”

Szent-Györgyi Albert: Ima (részlet)

Indexkép: Depositphotos.com

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Három gyerek tűnt el Szigetszentmiklósról

A szigetszentmiklósi rendőrök a lakosság segítségét kérik három gyermek eltűnésének felkutatásában.

Epekövesek, figyelem! Íme a gasztroenterológus ünnepi tanácsai

Az ünnepi időszakban tömegesen jelentkeznek a sürgősségi ellátásban az epekólikás betegek. Dr. Pászthory Erzsébet, a Gasztroenterológiai Központ gasztroenterológus, belgyógyász szakorvosa szerint, ha valaki már átélt ilyen rohamot, az soha nem felejti el; megfelelő kezelés híján pedig bármikor újra jelentkezhetnek a tünetek, és akár súlyosabb szövődményeket is okozhatnak a kövek.

Óriási a korai felismerés jelentősége a nőgyógyászati daganatoknál is

A daganatos betegségek korai felismerése sok esetben élet-halál kérdése lehet, de legalábbis meghatározza a kezelés lehetőségeit. Így van ez a nőgyógyászati daganatok esetében is: minél korábban sikerül felismerni a betegséget, annál jobbak lehetnek a kilátások. Dr. Hernádi Balázs, a Nőgyógyászati Központ szülész-nőgyógyásza, a nőgyógyászati onkológia specialistája elmagyarázta, mikor, kinek és milyen vizsgálatok szükségesek az időben történő diagnosztizáláshoz.

Újévi fogadalom: 2025-ben ne hagyjuk ki a „nagyrutin” vizsgálatot!

Huszonegy éves kor fölött rizikófaktorok, tünetek hiányában legalább öt évente, krónikus betegség, idős életkor esetén évente javasolt a laborvizsgálat, amely fényt deríthet a tartós fáradékonyság, sápadtság, szem alatti sötét karikák, ingerlékenység, hajhullás, gyors hízás vagy fogyás, haspuffadás, bőrproblémák, véres vizelet vagy széklet hátterében húzódó problémákra is. Mindez azért fontos, mert az időben felfedezett betegségek, nagyobb hatékonysággal gyógyíthatók - mondja dr. Torzsa Péter, a Semmelweis Egyetem Családorvosi Tanszékének vezetője.

Elmúlhat-e magától a pánikbetegség?

A pánikbetegséggel nehéz együtt élni, különösen, ha úgy érezzük, kicsúszik a kezeink közül a kontroll a rohamok kapcsán. Érdemes-e arra várni, hogy majd "magától" elmúlik a nehézség? Egyáltalán léteznek-e olyan eszközök, amelyekkel elősegíthetjük a javulást? Mikor és miért érdemes orvoshoz fordulni? Dr. Veres Andrea főorvos, a Pszichiátriai Központ pszichiátere adott választ a kérdésekre.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja