SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Napközi: a nevelés legszélesebb területe, vagy gyermekmegőrző?

Mezei Csongor Andrea [cikkei] - 2022-05-30
Az általános iskolás gyerekek zöme jelenleg napi négy-öt órát tölt a napköziben, és nagy kérdés, hogy ez az idő telik-e, vagy csak múlik... Az iskolára szánt egyre hosszabb idő valóban tartalmasan és igényesen telik, vagy csupán ott parkol a gyermek, és jó esetben elkészíti a házi feladatát, mentesítve a szülőt attól, hogy munka után tanári szerepben kelljen viselkednie a gyermekével, ahelyett, hogy egyszerűen élveznék az együtt töltött maradék órákat?

A napközi 2013 óta kötelező - ilyen is lehetne

2013 szeptemberében vezették be Magyarországon a délután négyig tartó iskolai foglalkoztatás kötelezettségét, amihez még egy óra foglalkoztatás nélküli felügyelet társul, ha a szülő erre igényt tart. A kötelező foglalkoztatás alól a szülő jó okkal felmentést kérhet az intézményvezetőtől egyesületi sporttevékenység, zeneiskolai tevékenység, speciális iskolán kívüli fejlesztés vagy hasonló jellegű, jól megindokolt elfoglaltságok miatt, a napközi ezek híján kötelező.

A köznevelési törvény hátterében a jogalkotó szándéka az esélyegyenlőség kialakítása és megtartása volt, abban a meggyőződésben, hogy a napközi csodálatos és széleskörű pedagógiai színtér lehet arra, hogy olyan tevékenységi formáknak adjon lehetőséget, amelyek nem kimondottan tantárgyi jellegűek. A kevésbé kötött, rugalmasabb keretű délutáni elfoglaltság alkalmas a közösség megerősítésére, az egészséges életmódra nevelésre, kommunikációs stratégiák tanulására, önismeretre, sportra, művészeti nevelésre, és még számtalan olyan tevékenységre, melyet közösségben lehet végezni.

A gyermeki közösségek kialakítása, működtetése rendkívül fontos azok között a kihívások között, melyben ma egy gyermek az iskolai életét éli. A közösség lehet óriási megtartó erő, ellenkező esetben viszont a napközi rugalmas kerete félelmet kelthet a félénkebb gyerekekben. Az iskolai bántalmazás, vagy a közösségi felületek használata érzékeny területe a gyermeki létnek, ezeknek felismerése, kezelése olyan fontos terület, melynek segítésére jó háttér lehetne a napközi.

Az egész napos iskola hatása lehet a gyermekek közötti esetleges hátrányok megszüntetése, és hosszú távon a tanulók megtartása a tanulási színtéren. Ennek a szép tervnek a megvalósulásához szükséges lenne, hogy az egész iskolai nap egyetlen egységet alkosson, a tanóra és a délutáni tevékenység egymásra épüljön, egy irányba tartson, egységes célja legyen – hogy a gyermek az itt szerzett munícióval később megtalálja helyét a világban.


A valóságban azonban így telik

A valóság azonban inkább jellemzően az, hogy a napközi a délelőtti tevékenység alárendeltje és kiszolgálója. Nem azokat a tevékenységeket szervezik meg a napköziben, amelyekre lényegénél fogva alkalmas lenne, hanem tranzitként működik a különböző szakkörökre járó gyermekek őrzésére és irányítására. A napközi nem vált önálló tevékenységi formává, hanem alárendelt szerepből kiegészítő, megerősítő funkciókat tölt be, kiszolgálja a tanrendet. Kevés jó ajánlás és terv létezik ennek az időnek a hasznos eltöltéséhez, pedig a délutáni foglalkozás ennél többre hivatott is lehetne.

A napközis nevelés nem külön szak az egyetemen, pedig széleskörű ismeretet, kreativitást igényel a nevelőtől egy sajátos, kevésbé szabályozott színtéren, ami a pedagógus számára inkább nehezítő tényező. A napközis tanár gyakran alárendelt szerepbe kerül a délelőtti tanítóval-tanárral szemben, és az érdemi, közös, együttes tervezés helyett formai kapcsolatban vannak, a délutáni nevelő „elkéri” a tanmenetet, vagy egymástól függetlenül tervezik meg a napok tartalmát. Gyakran előfordul az is, hogy a napközi egyetlen valódi tartalmi eleme a házi feladat elkészítése.

Az iskolák többsége sokoldalú programlehetőséget kínál délutánra, de ezeknek a foglalkozásoknak a nagy része önköltséges. Így az esélyegyenlőség megteremtése helyett pont az a helyzet áll elő, amit az egész napos iskola gondolata el akart kerülni:

a tehetősebb szülők gyermekei nívós sportfoglalkozásokon és művészeti képzéseken vesznek részt, míg a kevésbé tehetős családok gyermekei napi tíz-tizenkét órát töltenek el ugyanabban a tanteremben, és érzelmi életük ahelyett, hogy gazdagodna, soha nem tapasztalt mélységbe bukik.
 


A mindennapos testnevelés bevezetése a gyakorlatban sok nehézségbe ütközött. A tanórai elmaradásokat, tanulmányi versenyekre való felkészítést, felzárkóztatásokat gyakran a testnevelés óra rovására szervezik meg, így gyakran a heti öt foglalkozásból kettő-három órát tart meg valójában az iskola. A jó elképzelés megvalósításának szintén lehetne színtere a napközi. A délutáni sportolás lehetősége viszont sajnos kevés iskolában valósul meg, hiszen többnyire bérbe adják a tornatermet, és az új műfüves kültéri pályát csak tönkretenné a barbár helyi gyermekinvázió. Délutánonként a tornatermi eszközök is bezárva pihennek a szertárban…


A napközi jelenleg a kiaknázatlan eszközök és lehetőségek tárháza 

Bár minden lehetősége megvan, hogy a tárgyi tudás mellett élhető eszközöket is adjon a gyerekek kezébe, melyeket csak közösségben tudnak megkapni, valahogy mégsem teszi. Számtalan jó kezdeményezés létezik – mint például a színházi nevelés, a drámapedagógia, a természetsarok kialakítása, a tudáskínáló szövegek rajzos jegyzetelésének tanítása, kézművesség, és még sok egyéb közösségi tevékenység –, a napközi mégis sokszor egy fárasztó, időkitöltő nyűg marad mind a gyermek, mind az iskola számára.

A pedagógiai kultúra mostohagyermeke a napközi? Változnia kell a pedagógiai kultúrának? Induljon külön szak az egyetemen? Nincs egy olyan terep, mely a gyereknevelés jelenlegi kihívásaira válasz lehet, ahol a gyermek megfelelő eszközöket kaphat nemcsak a tantárgy, de a közösségi élet kérdéseire is? Ahol nemcsak tudást, de életstratégiát is beszerezhet?

Indexkép: Depositphotos.com

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

"Ez egy csoda, hogy ő itt van" - Gryllus Dorka nem számított rá és észre sem vette, hogy 47 évesen újra babát vár

Gryllus Dorka, a népszerű színésznő őszintén mesélt családi életéről és váratlan terhességéről Kadarkai Endre "Nőszintén" című műsorában. A most 52 éves színésznő elárulta, hogy 47 évesen, amikor már lemondott a gyermekvállalás lehetőségéről, hatalmas meglepetésként érte, hogy ismét babát vár.

Tragédia Győr mellett: Gyógyíthatatlan beteg volt a gyermek, akivel az anyja a vonat elé lépett

Győr közelében, Ménfőcsanak mellett egy 41 éves nő végzetes döntést hozott: péntek este karjában hároméves kisfiával egy száguldó vonat elé lépett. A környékbelieket sokkolta az eset, amelyet egyesek szerint az anya kétségbeesése váltott ki, mivel gyermeke gyógyíthatatlan betegséggel küzdött. Az asszony vélhetően tudatosan választotta ki a helyszínt, ahol a vonatok nagy sebességgel haladnak, és ahol nem maradt esély a túlélésre.

Tragédia Tatabányán: öngyilkos lett egy általános iskolás diák

A rendőrség közigazgatási eljárás keretében nyomozást indított az ügy kivizsgálása érdekében.

Családi tragédia Győr közelében: karján a kisgyermekével lépett a vonat elé egy édesanya

Tragédia történt péntek este Győr-Ménfőcsanak közelében: egy édesanya, karján a gyermekével a vonat elé lépett. Az édesanya azonnal meghalt, a gyermek életéért a gyorsan kiérkező mentők küzdöttek, de nem tudták megmenteni – írja a MÁV-csoport Facebook-oldala.

Élelmiszerek, amelyek felerősíthetik a menopauza tüneteit

A táplálkozás nagy jelentőségű lehet a menopauza tüneteinek enyhítésében, a csontritkulás, a hízás és más negatív egészségi következmény mérséklésében. De nemcsak arra érdemes figyelni, mi legyen a tányéron, hanem arra is, mit érdemes elkerülni. Imre Noémi, a Nőgyógyászati Központ dietetikusa, okleveles táplálkozástudományi szakember Msc ez utóbbi témáról beszél.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja