SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Helpertanfolyam az óvodában

Mezei Csongor Andrea [cikkei] - 2021-01-26
Egy neves embertani tudós - Margaret Mead - szerint a korai civilizáció legmeggyőzőbb jele, ha a feltárt leletben gyógyult combcsontot találnak. A combcsont az emberi csontok közül a leghosszabb, ha eltörik, hat hétig tart, amíg beforr.

Fontos feladat, hogy a segítői lelkület közösségi szerepét kisgyermekeinkkel is elfogadtassuk, és ezt szerencsére lehet elég korán kezdeni. Magyarországon nagyjából az emberek egy százaléka hatékony, képzett elsősegélynyújtó. Sokan csak azért nem mernek segítséget nyújtani, mert nem elég magabiztosak saját tudásukban, képességeikben, pedig az elsősegélynyújtásban sokszor az is életet menthet, aki csak jó megfigyelésekkel segíti a mentőszolgálatot. A tipikusan elsősegélynyújtói tevékenységek mellett egy baleseti sérült esetén egyszerű emberiességi szempontok is adódnak, például, hogy valaki beszéljen hozzá, megérintse, jó adatokat adjon meg a mentősöknek. Ezekhez nagy szakértelem sem kell. Egy életen át kísérheti a balesetet szenvedett embert az a pozitív élmény, hogy valaki egyszerűen vele maradt, nem menekült el. A maradás értékét nem lehet eléggé becsülni, és nem csak egészségügyi krízis esetén.

Az óvodás gyermek minden ismeretre, tudásra rendkívül fogékony. A segítői ösztön genetikusan kódolt, „gyári beállítás” náluk, nem kerül nagy nehézségbe a gyermeki figyelmet felkelteni a téma iránt. A három-hat éves gyermek játékának nagy része szerepjáték, így éli meg, tanulja, teszi sajátjává az őt körülvevő világ szabályait, lehetőségeit, és a segítségnyújtás játszva tanulása jól illeszkedik ebbe az életszakaszba.

Hat hét, kiszolgáltatva, járásképtelenül. Az ember társadalomban él, többek között azért is, mert csakis ez teszi lehetővé, hogy a sérült társ helyett hat hétig vadásszon, gyűjtögessen a közössége, és a hosszú gyógyulási idő alatt még meg is védjék őt. A sérült emberről való gondoskodás teszi az embert valóban emberré.

Ha óvodai elsősegélynyújtó tanfolyamról beszélünk, elsősorban valószínűleg az óvónők képzésére gondolunk. Pár éves csupán az az elképzelés, hogy érdemes az apróságokkal is foglalkozni elsősegélynyújtó alapgondolatokkal, tapasztalatnyújtási lehetőséggel. A segítségnyújtási attitűd kialakítása ebben az életkorban nem csak könnyű, de még boldoggá is teszi a gyermekeket. Azt az örömet tudja nyújtani az így megszerzett tudás, hogy van ráhatásuk az eseményekre, nincsenek kiszolgáltatva a véletlennek, a váratlannak. Hogy tudnak az eseményekre reagálni, van a fejükben forgatókönyv egy esetleges vészhelyzetre. Az óvodás gyermek persze nem szeret előadásokat hallgatni, számukra a színes, tapasztalatnyújtó, közvetlen tevékenységen keresztüli tanulás a leghatékonyabb.

Magyarországon volt ilyen próbálkozás, 2011-ben a Budaörsi Mákszem Óvodában, vagy 2016-ban a Kispesti Terka-Barka Óvodában is. A tapasztalatok szerint a kicsik meg tudták tanulni a horzsolások ellátását, vágás, orrvérzés kezelését, szerepjáték formájában kipróbálhatták az eltört végtag rögzítését, segélyhívás lebonyolítását, helyszín megadását, illetve a sérült megnyugtatását, és a mellette maradást is… Koszorú Kamilla, egy akkor még gimnazista lány dolgozta ki egy ötnapos óvodai helpertanfolyam tematikáját, melyben a fentiek mellett helyett kapott a célzott tematikájú beszélgetés, és a páros imitációs gyakorlatok. A páros gyakorlatok esetében az egyik fél a sérült, a másik a segítségnyújtó, így akár a segítségkérés is lehet a beszélgetés, a tanulás tárgya, hisz ez sem könnyű feladat, ezt is tanulnunk kell…

A tapasztalatok szerint a tanfolyam hatására a gyermeki empátia, segítőkészség fejlődik, a segítségnyújtási hajlandóság magabiztos háttértudással gyarapodik. A gyermekek hónapok múlva is emlékeznek a mentők számára, vagy arra, hogy ha társuk elesik a biciklivel, és mozdulatlanul fekszik, mi a tennivaló. A játék során az elsősegélyláda eszközeinek kiválasztásától odáig eljutottak, hogy az ájulást imitáló óvónőjüket együtt stabil oldalfekvésbe helyezték.
A játék tovább bővíthető drámapedagógiai kitekintéssel pl.: Mit tennél bele egy lelki elsősegélynyújtó dobozba? Meghallgatás, figyelem, mi legyen benne?, stb. Rajzolás, színezés szokta zárni a foglalkozást, ami már kicsit feldolgozás is.

Az ötven órás kötelező közmunkába, mely a középiskolák számára kötelező, érdemes lehet beépíteni az óvodai elsősegélynyújtó tanfolyamot, mely örömet okozna nemcsak az ovisoknak, de az őket tanító gimnazistáknak is. A korai segítségnyújtói lelkület egy életre be tud épülni a személyiségbe, így a törött combcsontok gyógyulását a jövő nemzedéke is garantálná.

Fotó: Janko Ferlic a pexels.com-on

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

"Ez egy csoda, hogy ő itt van" - Gryllus Dorka nem számított rá és észre sem vette, hogy 47 évesen újra babát vár

Gryllus Dorka, a népszerű színésznő őszintén mesélt családi életéről és váratlan terhességéről Kadarkai Endre "Nőszintén" című műsorában. A most 52 éves színésznő elárulta, hogy 47 évesen, amikor már lemondott a gyermekvállalás lehetőségéről, hatalmas meglepetésként érte, hogy ismét babát vár.

Tragédia Győr mellett: Gyógyíthatatlan beteg volt a gyermek, akivel az anyja a vonat elé lépett

Győr közelében, Ménfőcsanak mellett egy 41 éves nő végzetes döntést hozott: péntek este karjában hároméves kisfiával egy száguldó vonat elé lépett. A környékbelieket sokkolta az eset, amelyet egyesek szerint az anya kétségbeesése váltott ki, mivel gyermeke gyógyíthatatlan betegséggel küzdött. Az asszony vélhetően tudatosan választotta ki a helyszínt, ahol a vonatok nagy sebességgel haladnak, és ahol nem maradt esély a túlélésre.

Tragédia Tatabányán: öngyilkos lett egy általános iskolás diák

A rendőrség közigazgatási eljárás keretében nyomozást indított az ügy kivizsgálása érdekében.

Mi történik? Több mint 120 iskolában van bombariadó az országban

Csütörtök reggel bombariadókat jelentettek több budapesti és később vidéki iskolából is, miután fenyegető e-maileket kaptak az intézmények. Az érintett iskolák között vannak csepeli, óbudai és újpesti intézmények, valamint a XVII. kerületi Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és Gimnázium, illetve a Zrínyi Miklós Általános Iskola is.

Családi tragédia Győr közelében: karján a kisgyermekével lépett a vonat elé egy édesanya

Tragédia történt péntek este Győr-Ménfőcsanak közelében: egy édesanya, karján a gyermekével a vonat elé lépett. Az édesanya azonnal meghalt, a gyermek életéért a gyorsan kiérkező mentők küzdöttek, de nem tudták megmenteni – írja a MÁV-csoport Facebook-oldala.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja