SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Helpertanfolyam az óvodában

Mezei Csongor Andrea [cikkei] - 2021-01-26
Egy neves embertani tudós - Margaret Mead - szerint a korai civilizáció legmeggyőzőbb jele, ha a feltárt leletben gyógyult combcsontot találnak. A combcsont az emberi csontok közül a leghosszabb, ha eltörik, hat hétig tart, amíg beforr.
Helpertanfolyam az óvodában

Fontos feladat, hogy a segítői lelkület közösségi szerepét kisgyermekeinkkel is elfogadtassuk, és ezt szerencsére lehet elég korán kezdeni. Magyarországon nagyjából az emberek egy százaléka hatékony, képzett elsősegélynyújtó. Sokan csak azért nem mernek segítséget nyújtani, mert nem elég magabiztosak saját tudásukban, képességeikben, pedig az elsősegélynyújtásban sokszor az is életet menthet, aki csak jó megfigyelésekkel segíti a mentőszolgálatot. A tipikusan elsősegélynyújtói tevékenységek mellett egy baleseti sérült esetén egyszerű emberiességi szempontok is adódnak, például, hogy valaki beszéljen hozzá, megérintse, jó adatokat adjon meg a mentősöknek. Ezekhez nagy szakértelem sem kell. Egy életen át kísérheti a balesetet szenvedett embert az a pozitív élmény, hogy valaki egyszerűen vele maradt, nem menekült el. A maradás értékét nem lehet eléggé becsülni, és nem csak egészségügyi krízis esetén.

Az óvodás gyermek minden ismeretre, tudásra rendkívül fogékony. A segítői ösztön genetikusan kódolt, „gyári beállítás” náluk, nem kerül nagy nehézségbe a gyermeki figyelmet felkelteni a téma iránt. A három-hat éves gyermek játékának nagy része szerepjáték, így éli meg, tanulja, teszi sajátjává az őt körülvevő világ szabályait, lehetőségeit, és a segítségnyújtás játszva tanulása jól illeszkedik ebbe az életszakaszba.

Hat hét, kiszolgáltatva, járásképtelenül. Az ember társadalomban él, többek között azért is, mert csakis ez teszi lehetővé, hogy a sérült társ helyett hat hétig vadásszon, gyűjtögessen a közössége, és a hosszú gyógyulási idő alatt még meg is védjék őt. A sérült emberről való gondoskodás teszi az embert valóban emberré.

Ha óvodai elsősegélynyújtó tanfolyamról beszélünk, elsősorban valószínűleg az óvónők képzésére gondolunk. Pár éves csupán az az elképzelés, hogy érdemes az apróságokkal is foglalkozni elsősegélynyújtó alapgondolatokkal, tapasztalatnyújtási lehetőséggel. A segítségnyújtási attitűd kialakítása ebben az életkorban nem csak könnyű, de még boldoggá is teszi a gyermekeket. Azt az örömet tudja nyújtani az így megszerzett tudás, hogy van ráhatásuk az eseményekre, nincsenek kiszolgáltatva a véletlennek, a váratlannak. Hogy tudnak az eseményekre reagálni, van a fejükben forgatókönyv egy esetleges vészhelyzetre. Az óvodás gyermek persze nem szeret előadásokat hallgatni, számukra a színes, tapasztalatnyújtó, közvetlen tevékenységen keresztüli tanulás a leghatékonyabb.

Magyarországon volt ilyen próbálkozás, 2011-ben a Budaörsi Mákszem Óvodában, vagy 2016-ban a Kispesti Terka-Barka Óvodában is. A tapasztalatok szerint a kicsik meg tudták tanulni a horzsolások ellátását, vágás, orrvérzés kezelését, szerepjáték formájában kipróbálhatták az eltört végtag rögzítését, segélyhívás lebonyolítását, helyszín megadását, illetve a sérült megnyugtatását, és a mellette maradást is… Koszorú Kamilla, egy akkor még gimnazista lány dolgozta ki egy ötnapos óvodai helpertanfolyam tematikáját, melyben a fentiek mellett helyett kapott a célzott tematikájú beszélgetés, és a páros imitációs gyakorlatok. A páros gyakorlatok esetében az egyik fél a sérült, a másik a segítségnyújtó, így akár a segítségkérés is lehet a beszélgetés, a tanulás tárgya, hisz ez sem könnyű feladat, ezt is tanulnunk kell…

A tapasztalatok szerint a tanfolyam hatására a gyermeki empátia, segítőkészség fejlődik, a segítségnyújtási hajlandóság magabiztos háttértudással gyarapodik. A gyermekek hónapok múlva is emlékeznek a mentők számára, vagy arra, hogy ha társuk elesik a biciklivel, és mozdulatlanul fekszik, mi a tennivaló. A játék során az elsősegélyláda eszközeinek kiválasztásától odáig eljutottak, hogy az ájulást imitáló óvónőjüket együtt stabil oldalfekvésbe helyezték.
A játék tovább bővíthető drámapedagógiai kitekintéssel pl.: Mit tennél bele egy lelki elsősegélynyújtó dobozba? Meghallgatás, figyelem, mi legyen benne?, stb. Rajzolás, színezés szokta zárni a foglalkozást, ami már kicsit feldolgozás is.

Az ötven órás kötelező közmunkába, mely a középiskolák számára kötelező, érdemes lehet beépíteni az óvodai elsősegélynyújtó tanfolyamot, mely örömet okozna nemcsak az ovisoknak, de az őket tanító gimnazistáknak is. A korai segítségnyújtói lelkület egy életre be tud épülni a személyiségbe, így a törött combcsontok gyógyulását a jövő nemzedéke is garantálná.

Fotó: Janko Ferlic a pexels.com-on

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Életét vesztette Sallai Nóra ötéves kisfia az autóbaleset következtében

Életét vesztette Sallai Nóra ötéves kisfia az autóbaleset következtében

Szeptember 27-én történt a súlyos karambol, melyben Sallai Nóra színésznő és kisfia életveszélyes sérüléseket szenvedett - azóta kórházban ápolták őket. A szörnyű baleset mára azonban felfoghatatlan tragédiává változott.
Október 2024-ben is a látás hónapja

Október 2024-ben is a látás hónapja

A látás hónapját minden évben megrendezik világszerte, így Magyarországon is. A látás hónapjának kezdetben elsősorban az optikai látásjavítás (szemüveg- és kontaktlencse-viselés) volt a fő témája. Az évek során azonban a látás, elsősorban a látásélesség megőrzésének és javításának figyelemfelhívó hónapja lett. Professzor Dr. Holló Gáborral, a Szemészeti Központ vezetőjével, glaukóma specialistájával a mai alkalommal a 2024. évben is aktuális látásmegőrzéséről és az éleslátást leginkább veszélyeztető betegségekről, valamint ezek korai felismeréséről beszélgettünk.
Minden ultrafeldolgozott élelmiszer káros? A dietetikus válaszol

Minden ultrafeldolgozott élelmiszer káros? A dietetikus válaszol

Egyre többet hallani az ultrafeldolgozott élelmiszerek veszélyeiről, a tájékozottabbak egyenesen a szív-érrendszer legnagyobb ellenségeinek tekintik azokat. Ugyanakkor érdemes tudni, hogy ezek az élelmiszerek nem mind ugyanolyan feldolgozással készülnek, és bizonyos típusaik akár még csökkenthetik is a kardiológiai kockázatokat. Czakó Bettina, a Kardioközpont dietetikusa, okleveles táplálkozástudományi szakember MSc egy új elemzés kapcsán beszélt a témáról.
Csúnyán köhög a gyermek: mi a teendő?

Csúnyán köhög a gyermek: mi a teendő?

"Csúnyán köhög" - panaszolják aggódva a szülők, amikor náthás és napok óta köhögő gyermekeikkel felkeresik az orvost. Dr. Mezei Györgyi, a Tüdőközpont gyermektüdőgyógyász, allergológus és klinikai immunológus szakorvosa arra hívja fel a figyelmet, hogy a vírusfertőzésekkel együtt járó köhögés 3-4 hétig is fennállhat.
Mennyit tudunk a szem egészségéről?

Mennyit tudunk a szem egészségéről?

Legtöbben jobban félünk a látásvesztéstől, mint a rák, a stroke, a szívbetegség és más súlyos betegségek kialakulásától, legalábbis erre mutatnak rá különböző nemzetközi tanulmányok. Bár azt feltételezzük, hogy jól ismerjük a jó látás megőrzéséhez szükséges tudnivalókat, valójában a többségnek csekély a tudása ezen a területen. Ez az ismerethiány pedig növeli egy-egy szembetegség kialakulásának kockázatát.
A szerkesztő ajánlja