SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Koncentráció-fejlesztés kisiskolásoknak

Kissné Duró Ágota [cikkei] - 2021-01-22
Mindannyian küzdünk azzal, hogy figyelmünket hosszan oda irányítsuk, ahova kellene. Az iskolában, kisebb gyerekek esetében még ez is egy tanulandó dolog. Viszont ha sokszor érkezik a panasz, hogy gyermekünk elkalandozik, nem figyel órákon, segíthetünk neki mi is. 3+1 tipp otthonra, hogy könnyebb legyen az iskolában koncentrálni.
Koncentráció-fejlesztés kisiskolásoknak

Emlékszem arra a meghökkenésre, amit a vezetésoktatóm váltott ki belőlem, mikor problémáim voltak az autóban a figyelmemmel. Azt tanácsolta, hogy otthon, egy órán keresztül játsszak autóversenyzős számítógépes játékkal. Ha lehet, kormánnyal, fékkel játsszak, és próbáljak minél inkább úgy játszani, mintha valóban autót vezetnék.

Sokan eleve elzárkóznak a számítógépes játékoktól, főleg, ha a koncentrációról van szó, hiszen épp ezeket okoljuk azért, hogy a gyermeket az iskola nem köti (már) le. Pedig nálam is kifejezetten segített a gyakorlat – az első pár alkalommal majdhogynem leizzadtam az alatt az egy óra alatt, amíg figyelmesen versenyezgettem a testvérem szobájában.

Persze nem azt mondom, hogy mindenki adjon laptopot a gyermek kezébe, és ettől megoldódnak az iskolai problémák, csak arra szerettem volna kilyukadni, hogy néha bizony a számítógépes játékokkal is fejlesztünk olyan területeket, amikre nem is gondolnánk. Ettől függetlenül most ajánlok pár otthoni feladatot, ami segíthet, ha a gyermekünkről sokszor azt halljuk, hogy nem tud koncentrálni, elkalandozik, nem figyel az órákon.

Azt azért fontos tudni, hogy a motiváció nagy úr – tehát ha a gyermek tudja, miért kell iskolába járnia, szeret oda járni, érdekli, amiket ott hall, akkor jobb eséllyel fog figyelni is az ott látottakra, hallottakra. Ebben leginkább azzal tudunk segíteni, ha figyelmesen hallgatjuk délutánonként, hogy mi történt „odabent”, megnézzük a tankönyveit, füzeteit, mi is érdeklődőek vagyunk az iskola iránt. Nem arra célzok, hogy keressük, hány piros pontot kapott, és hol javított a füzetében a pedagógus – hanem arra, hogy tényleg érdeklődve hallgatjuk, mi történt vele, miről tanult.

Ami még nagyon fontos, hogy ha otthon próbáljuk rávenni extra feladatokra, akkor azt lehetőleg ne még iskola után terheljük rá. Hétvégén is legyen olyan időszak, amikor nem szól a zene, a tv ki van kapcsolva, semmi nem vonhatja el a figyelmét. És üljünk le mellé – esetleg „szálljunk be” mi is a játékba. Nem kell neki tudnia, hogy mi a cél! Érezze, lássa csak azt, hogy leülünk valamit közösen csinálni, és mindjárt máshogy áll a dologhoz.

  1. Poszter készítés: újságokat lapozgatva beszélgethetünk arról, hogy mostanában mi érdekli. Ahhoz a témához kapcsolódva keressünk képeket, és nyírjuk körbe egy ollóval (vagy akár téphetjük is, akkor még jobban kell figyelni). Egy A/4-es, vagy nagyobb gyerekek esetében A/3-as lapra ragasszuk fel a kigyűjtött képeket posztert alkotva. A poszterrel pedig díszítsük a szobáját! Hasonló elven alapul az XY-os füzet: gyermekként a kedvenc énekesnőmről mindent gyűjtöttem. Bármilyen újságcikk, kép, dalszöveg jelent meg, már nyírtam is körbe, és ragasztottam a füzetembe. Készíthetünk ilyet énekessel, focistával, színésszel – bármivel, ami gyermekünket érdekli. Az újságok böngészése, a nyirbálás, a ragasztás – mind figyelmet igényelnek.
  2. Dalszöveg-írás: a gyerekek nagyon élvezik, ha régi, jól ismert dalok szövegét a saját ízlésükre formálhatják. Lehet ez az egyszerű „Én elmentem a vásárba…” is – ha szabadjára engedjük a fantáziánkat, nagyon jó kis versek jöhetnek ki belőle! Az elején érdemes csak 1-1 szót kicserélni, aztán az egész dalszöveget, vagy akár újságból is gyűjthetünk ki szavakat, amiket be kell illeszteni. Nem muszáj ennek népdalnak lennie! A gyermek kedvenc pop-slágerét is „felturbózhatjuk”!
  3. Ország-város: nagyobbakkal játszhatunk ország-várost is. Eleinte akár térképpel a kezünkben, kevesebb témakörrel (pl. csak ország, város, fiú, lány). Később ezeket bővítve. Eleinte hosszabb időkeretet megadva, később csak addig játszva, míg valaki minden rubrikát ki nem töltött. Ez a régi játék a mai napig megállja a helyét. Nagyon jó koncentráció- fejlesztő, de a gyermek ismereteire, szókincsére is jó hatással van.

+1. Szólánc: ehhez még igazán le sem kell ülni. Autóban, a boltban sorban állás közben, bárhol játszható, mégis figyelni kell a másikra és gondolkozni is kell. Lehet az elhangzott szó utolsó betűjével, lehet az elsővel. Lehet egy bizonyos témakörön belül. A szabályokat akár a gyermek is megszabhatja, így még inkább sajátjának érzi a játékot.

Az otthon megtalálható játékok közül pedig a memóriakártyák, a színezők és a papírhajtogatós játékok talán a legjobbak. De tulajdonképpen szinte bármilyen kártyajáték vagy társasjáték is sokat segíthet.

A lényeg tehát, hogy arra az időre, míg ezekkel foglalkozunk, a gyermek tényleg ne kalandozzon el, hanem arra figyeljen, amit csinál. Az agy nagyon jól edzhető! De csak „edzéssel” érhető el, hogy minél tovább figyelni, koncentrálni tudjon. Ha ez az iskolában nem valósul meg, otthon sokat segíthetünk a helyzeten.

Fotó: Mihail_fotodeti képe a pixabay-en

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Szamárköhögésem velőt rázó története

Szamárköhögésem velőt rázó története

Légútjaimat általában békés hámszövet fedi, aminek a felszínén levő kis csillók segítenek kisöprögetni onnan a kórokozókat. Akkoriban éppen egy közönséges megfázással küzdöttem, orrfolyással, enyhe köhögéssel, amivel úgy véltem, a munkám megszakítása nélkül megbirkózom. Azonban a kór alattomos módon dolgozva elkezdett toxinokat gyártani, melyek észrevétlenül megtapadtak a csillós szöveten, méreganyagokat bocsájtottak ki rá, míg egy sűrű, ragadós váladék képződött és a légútjaim beszűkültek. Mindebből annyit érzékeltem, hogy nem kapok levegőt.
Drámai ugrás 2024-ben: terjed a rendkívül fertőző szamárköhögés

Drámai ugrás 2024-ben: terjed a rendkívül fertőző szamárköhögés

A szamárköhögés (pertussis) egy rendkívül fertőző, bakteriális eredetű betegség, amelyet a Bordetella pertussis nevű baktérium okoz. Legfőképpen a légutakat érinti, és minden korosztályt veszélyeztet, de különösen a csecsemőkre jelent nagy kockázatot. Az elmúlt évekhez képest Magyarországon drámaian nőtt az esetek száma, így fontos, hogy minden szülő tisztában legyen a tünetekkel, a megelőzéssel és a kezelési lehetőségekkel.
Epekövesek, figyelem! Íme a gasztroenterológus ünnepi tanácsai

Epekövesek, figyelem! Íme a gasztroenterológus ünnepi tanácsai

Az ünnepi időszakban tömegesen jelentkeznek a sürgősségi ellátásban az epekólikás betegek. Dr. Pászthory Erzsébet, a Gasztroenterológiai Központ gasztroenterológus, belgyógyász szakorvosa szerint, ha valaki már átélt ilyen rohamot, az soha nem felejti el; megfelelő kezelés híján pedig bármikor újra jelentkezhetnek a tünetek, és akár súlyosabb szövődményeket is okozhatnak a kövek.
Tovább bővült és frissült a Semmelweis HELP alkalmazás

Tovább bővült és frissült a Semmelweis HELP alkalmazás

Új funkciókkal bővült és frissült a Semmelweis Egyetem ingyenes tünetellenőrző alkalmazása, a Semmelweis HELP. A fejlesztéseknek köszönhetően ezentúl önállóan is kereshető az alkalmazásban elérhető 740 betegség, sérülés és állapot tüneteinek enyhítésére és az egyéb teendőkre vonatkozó tudásanyag. Emellett a felhasználói visszajelzések nyomán egyértelműbbé vált a profilok létrehozása, módosítása. A Semmelweis HELP-nek jelenleg már több mint 229 ezer felhasználója van, nekik az új funkciók eléréshez elég csak frissíteniük az alkalmazást.
Személyre szabott fogtisztító eszközökkel hatékonyabban előzhetők meg a fogágybetegségek

Személyre szabott fogtisztító eszközökkel hatékonyabban előzhetők meg a fogágybetegségek

Rendszeres fogmosás és nem megfelelő méretű, helytelenül alkalmazott fogköztisztító használata mellett is kialakulhat fogínygyulladás és fogágybetegség - derül ki a Semmelweis Egyetem tanulmányából. Személyre szabott szájhigiénés eszközök használatával és megfelelő betegedukációval azonban elkerülhetők, s akár visszafordíthatók a fenti folyamatok, és a szájüreg egészsége hosszú távon megőrizhető.

A szerkesztő ajánlja