Beszédkészség fejlesztés drámajátékkal
Miért annyira fontos, hogy fejlesszük a beszédkészséget és hogyan tudjuk ezt játékosan megtenni?
Felnőttként is elengedhetetlen, hogy megfelelően tudjuk kifejezni gondolatainkat, a helyes kommunikáció nélkülözhetetlen akár szóban, akár írásban. A gyerekek az óvodában, iskolában, de otthon is -hasonlóan a felnőttekhez- általában szóban próbálják kifejezni érzéseiket, gondolataikat. Ha nincs megfelelő szinten a beszédkészségük, hiába próbálják megértetni magukat.
A drámapedagógia módszerének használatával rengeteg terület fejleszthető. Az egyik ilyen terület a kommunikáció és a beszédkészség. A megfelelő játékok alkalmazásával amellett, hogy mókázhatunk és minőségi időt tölthetünk együtt gyermekünkkel, észrevétlenül fejleszthetjük készségeit is. A következő játékok egészen kicsi kortól kezdve játszhatók és mindaddig elővehetjük őket, amíg a gyerekeknek kedve van hozzá.
1. „Azt gondoltam, hogy…”
A felnőtt kezdi a játékot és ezt mondja: „Azt gondoltam, hogy …” és utána valamilyen cselekvést végez. Pl.: leguggol, tapsol egyet, stb. A gyermekeknek, miután felismerték a felnőtt cselekvését, be kell fejezni a mondatot. Pl. Azt gondoltam, hogy tapsolok. Aki kitalálta, az gondolhat. Ettől kezdve már a gyermekek játsszák el, illetve fejezik ki szóban gondolataikat. Ezzel a játékkal összekapcsolhatjuk a mozgást a beszéddel is.
2. Utánzós
Labdagurítás közben különböző szavakat, később mondatokat hangoztatunk. Játszhatjuk úgy is, hogy amikor a labda indul hangosan, majd a labda lassulásával egyre halkabban mondjuk a szavakat. Másik variáció lehet, amikor egy kedvelt mondóka szövegét mondjuk halk indítás után egyre hangosabban, majd fordítva. A hangerő szabályzásával nemcsak a beszédkészséget, hanem a memóriát, a figyelmet és koncentrációt is fejlesztjük.
3. Mesefonal
Elkezdünk egy mesét, történetet, majd felváltva bővítjük. Előre meg lehet beszélni a helyszínt, szereplőket is akár. Mókássá tehetjük a játékot úgy, ha a mesélés közben a felnőtt oda nem illő szavakat mondd és azt is bele kell szőni a történetbe.
4. Fejezd be a gondolatom!
Az első játékos kitalál egy mondatot, pl.: : „Ma reggel, mielőtt elindultam az óvodába/iskolába…”. A következőnek be kell fejeznie a mondatot, majd ő is elmondja a mondat első felét, amit a soron következőnek kell befejeznie és így tovább.
5. Hármas szójáték
A kezdő játékos megnevez három tárgyat. A következő játékos feladata, hogy olyan mondatot alkosson, amelyben ez a három szó megtalálható, majd ő adja meg az újabb szavakat. Lehet úgy is játszani, hogy azonos kezdőbetűvel nem három tárgy, hanem egy-egy tárgy, fogalom és személy nevét kell megadni. (Játékkönyv, Kerekasztal Színházi Nevelési Központ-Marczibányi Téri Művelődési Központ, 2002. Szerk.: Kaposi László)
Fotó: Andrea Piacquadio-tól a pexels.com-on
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
Közösségi hozzászólások: