Először az iskolapadban
Amint a gyermek hat éves korához közeledik, a szülők fontolóra veszik az iskolába történő beiratást. Néhányan úgy döntenek, gyermekük maradjon még egy évet az óvodában, hiszen később már nem lesz lehetősége a felhőtlen szórakozásra. Mások viszont, amennyiben gyermekük fizikailag és mentálisan is megfelel az iskolaérettség követelményeinek, engedik gyermeküknek, hogy máris megtegyék az első lépést a tudás felé vezető, olykor rögös úton.
Az új helyzet, az ismeretlen tanárok, és egykorú gyermekek nem egyszer "megrémisztik" gyermekeinket. Kíváncsian méricskélik a nagyobbakat, kiválasztják a padot, ahol később majd napjuk nagy részét töltik, s lapozgatják színes, ám számukra még nem teljesen érthető könyveiket. Szerencsésebb helyzetben vannak azok a gyermekek, akik barátaikkal, vagy óvodában már megismert társaikkal kezdhetnek neki az iskolás éveknek. Számukra kevésbé megterhelő az újfajta környezet, illetve a kötöttség.
Már az óvodában is bizonyos rendszer alapján telik a gyermekek napja, ám kevésbé szükséges koncentrálóképességük használata. A kötetlen játékok során szabadon cselekedhetnek, s csupán kevés kötelezettségük van. Az iskolában azonban szigorú rendszabályok érvényesek, s fontos az odafigyelés, a helyes magatartás elsajátítása. Az órán kapott feladatok végrehajtása során a gyermekben kialakul egyfajta kötelességtudat. Valószínűleg életében először itt tanulja meg mit jelent felelősséget vállalni tetteiért.
Elsajátít a tanulás során számtalan olyan tulajdonságot, mely felnőttkorban elengedhetetlen. Megtanulja, hogy mindennek megvan a maga ideje, nem mindig teheti azt, amihez éppen kedve lenne. Megérti, hogy egy nap csupán 24 órából áll, melynek beosztása nem mindig rajta múlik. Egyre inkább megérti mit jelent a teljesítmény, s társai jó eredménye őt is több energia befektetésre ösztönözhetik. Hasonlóképpen az is motiválhatja, ha jó eredményeiért a szülőtől dicséretet kap.
Egy szülő számára furcsa lehet korábban csak a játékoknak élő, szertelen gyermekét egy komoly tanuló személyében viszontlátni. A gyermekek 5-7 éves kora között bekövetkező folyamatnak köszönhetően nagyjából az iskolába lépés során kezdenek el "megkomolyodni". Egyre inkább felfedezhető a két nem közötti fizikai különbség, s a gyermekek mentalitása is megváltozik. Sokkal több dolgot értenek meg, s egyre jobban képesek alkalmazkodni a változó követelményekhez. Természetesen a változás nem egyik napról a másikra következik be, így előfordulhat, hogy míg egyik gyermek szinte felnőtteket megszégyenítően komolyan teljesít, a másiknak még a játékon jár az esze.
A kezdetben rosszul teljesítő gyermekek szülei néha elkeserednek. A rossz teljesítmény oka szinte soha nem az értelmi képesség. Nem egyszer a legjobb képességű gyermekek a legszertelenebbek, mely teljesítményükre is rányomja bélyegét. Könnyen előfordulhat, hogy a gyermek még képtelen alkalmazkodni a rendszabályokhoz, s bár képes lenne a feladatok megoldására, nem köti le a tanulás. Ez esetben a megdorgálás nem használ, hiszen a gyermek csupán korának, viselkedésbeli fejlettségének megfelelően reagál.
A büntetés nem megoldás, a kedvenc rajzfilmtől való eltiltás csak utálatosabbá teszi a tanulást. Helyette meg kell értetni a gyermekkel, hogy a tanulás nem a jobb keresetért, vagy a könnyebb életért történik (hiszen ezt hat-hét évesen nem értheti meg), hanem azért hogy elérje álmait, és tényleg pilóta, vagy űrhajós válhasson belőle.
Kép: www.foter.com
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
Közösségi hozzászólások: