SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Motivációra fel, avagy motivációs táblák az oviban!

Papp Diana [cikkei] - 2016-11-18
"Minden gyerek jó. Jó, ha jól érzi magát a világban, ha biztonságban van. Ha a szülei mosolyognak, ő is mosolygós. Ha feszültek, ő is feszült. Ha barátságosak, ő is barátságos. Ha nem őszinték, ha titkolóznak, ő is így tesz. Szomjazik a jó példára és a szeretetre. És, ha rosszul érzi magát, ha "rosszalkodik", a legtöbb, amit érte tehetsz, hogy még jobban szereted." /Vida Ágnes/
Motivációra fel, avagy motivációs táblák az oviban!

Először is szeretnék bemutatkozni. Papp Diána vagyok, 3 éve óvodapedagógus. A Szent István Egyetem Alkalmazott Bölcsészeti és Pedagógiai Karán végeztem 2013-ban. Azóta volt szerencsém több pedagógiai programot is megismerni. Jelenleg a kecskeméti Kálmán Lajos Óvoda Juhar Utcai Tagóvodájának Süni csoportjában vagyok Óvó néni. 

"A gyermekkor évei azok az esztendők, amikor a szív a legérzékenyebb, leghajlékonyabb. Amit oda elültetnek, azt aligha lehet valaha is onnan kipusztítani." - (J. F. Oberlin)

Munkám során már több olyan gyerkőccel is találkoztam, aki magatartási, beilleszkedési zavarral küzd. Egy átlagos gyermek 3 évesen kerül óvodába, ahol betartandó szabályok, szokások tömkelegével találkozik, ráadásul osztoznia is kell az óvodai játékokon társaival. Természetesen a szabályok megismerése, betartása viszonylag hosszabb folyamat, melyet csak pozitív mintaadással, megerősítéssel és motivációval lehet elérni. 

Egy átlagos gyermek könnyen motiválható, különböző módszerekkel, azonban vannak azok a bizonyos problémás gyermekek, akiket semmilyen módon nem tudunk motiválni, akármennyire is szeretnénk, nem akarnak részt venni a tevékenységekben, nem tartják be a szabályokat, sőt, a többi gyermek figyelmét is elterelik az aktuális feladatokról.

Több módszert is kipróbáltam a motiválásra, kettőt szeretnék is az olvasókkal megosztani:


Motivációs táblák, mindenhol 

Nincs is másra szükség, csak a gyermekek jeleire, némi gyurmaragasztóra, egy kartonpapírra, filctollra, és egy pici kreativitásra, s már készen is van. 
Ezt a módszert a főiskolán tanultam, eddig minden csoportban kipróbáltam, legyen az vegyes, vagy tiszta csoport, kis, középső vagy nagy csoport, mindenhol bevált!

"Én már elpakolom magam után a játékokat"- motivációs tábla:

Úgy tapasztaltam, alapvető probléma a rendrakás az óvodai csoportokban, hiszen a szabad játék során a gyermekek minden játékkal szeretnének egyszerre játszani, azonban összepakolni azokat "elfelejtik", mert túl sok a játék, és a többi csoport már az udvaron van, kevés az idő és még gyümölcsöt is enni szeretnének... 

Több internetes oldalon is utána olvastam, mit lehetne tenni, hogyan lehetne kialakítani a gyermekekben a tudatosságot, a felelősséget a játékok rendszerezettsége iránt, aztán eszembe jutott a főiskolán tanult módszer.
Egy A/4-es kartonra rajzoltam egy óvodai polcot, amin szép rendben sorakoztak a játékok, ez egyfajta esztétikai élményt is nyújt a gyermekek számára, s eszükbe is juttatja feledésbe merült kötelességüket. Ezután elkészítettem a gyermekek jeleit, majd másnap bevittem az óvodába, s kihelyeztem egy jól látható helyre.
A gyermekek természetesen azonnal kérdezősködtek: "Mi az a lapon Óvó néni? Mi van oda írva?" - elmagyaráztam nekik, kinek a jele kerülhet fel a táblára, és mi történik azzal, aki a szabályt nem tartja be.
Természetesen minden esetben következetesnek kell lenni, kivétel nélkül. Azóta amikor meghallják a "Kör, kör ki pakol, mindenki pakol"-t, szinte mindenki azonnali buzgó rendrakásba kezd. Aki esetleg megfeledkezik arról, mi a teendő, elég csak a táblára mutatni, rögtön tudja mi a feladata.

Azóta már készítettem a mosdóba, az öltözőbe, a WC-be is hasonló motivációs táblákat, szerintem minden témában lehet ezt a módszert alkalmazni, csak némi kreativitás szükséges hozzá.

"A Nap ovisa" - motivációs tábla: 

Ezt a motivációs táblát legelőször egy olyan gyermek miatt alkalmaztam, aki problémáit, konfliktusait verekedéssel, agresszióval próbálta megoldani. Hiába beszélgettem vele arról, hogy bátran kérjen segítséget a felnőttől, mielőtt szólt volna, hogy valakivel nézeteltérése van, "eljárt a keze".
Több módszer kipróbálása után, a szülőket is bevonva elkészítettem ezt a motivációs eszközt, melyet nyilvánvalóan a többi gyermeknél is igénybe tudtam venni, de a legfőbb cél a verekedő gyermek segítőkész, kedves, jóságos oldalának felszínrehozatala volt. A gyermekeknek megmutattam, elmagyaráztam a tábla jelentését; illetve, mint a már említett motivációs táblánál, ugyanígy ennél is megbeszéltük ki kerülhet fel a táblára, és le arról. 
Újra felelevenítettük milyen is a jó gyermek, mit kell ahhoz tenni, hogy jó gyermek legyen valaki, és mit az amit szigorúan TILOS. Éppen kapóra jött, hogy közelgett a Mikulásvárás, ez még jobban motiválta a gyermekeket. Tehát érdemes akár egy nagyobb ünnepkör előtt alkalmazni a módszert. A tábla végül egy a gyermekek által jól látható helyre került, s minden nap ebéd előtt kiválasztottuk a Nap ovisát. Eleinte én választottam, azután megengedtem a gyermekeknek (ha jól viselkedtek) hogy ők maguk válasszák ki azt a gyermeket, aki azon a napon segítőkész, kedves volt társaival, nem rendetlenkedett, figyelt az óvó nénire, s a tevékenységek során is a legjobbra törekedett. 

Tudom, többen is megközelítették már ezt a témát, több oldalról is, hiszen ez egy mindennapos problémát jelentő kérdés, de mivel nekem bevált az eddigi összes csoportomban, szeretettel ajánlom minden kollégának.
 

A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

A hatóságok teljes hírzárlatot rendeltek el az esettel kapcsolatban.
Szamárköhögésem velőt rázó története

Szamárköhögésem velőt rázó története

Légútjaimat általában békés hámszövet fedi, aminek a felszínén levő kis csillók segítenek kisöprögetni onnan a kórokozókat. Akkoriban éppen egy közönséges megfázással küzdöttem, orrfolyással, enyhe köhögéssel, amivel úgy véltem, a munkám megszakítása nélkül megbirkózom. Azonban a kór alattomos módon dolgozva elkezdett toxinokat gyártani, melyek észrevétlenül megtapadtak a csillós szöveten, méreganyagokat bocsájtottak ki rá, míg egy sűrű, ragadós váladék képződött és a légútjaim beszűkültek. Mindebből annyit érzékeltem, hogy nem kapok levegőt.
Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Inzulinos cukorbetegként rendre magas vércukorszintet mérsz reggelente, és nem érted, miért? Elképzelhető, hogy az éjszakai vércukorcsökkenés kiváltotta Somogyi-hatás áll a háttérben. Hogy milyen okok idézik elő ezt az állapotot, és mi a teendő vele, arról Prof. Dr. Somogyi Anikót, a Cukorbetegközpont diabetológus, endokrinológus, lipidológus szakorvosát kérdeztük.
Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

A téli időszakban még azok is szednek vitaminokat és nyomelemeket, akik az év többi részében nem. Annak érdekében, hogy ezek a készítmények valóban ki tudják fejteni jótékony hatásukat, érdemes tudni, hogy milyen napszakban és mivel érdemes - esetleg mivel nem ajánlott - bevenni, illetve hogy milyen állapotok esetén vagy milyen gyógyszerekkel együtt fontos a körültekintés az alkalmazásuk során. Ezekben a kérdésekben a Semmelweis Egyetem Egyetemi Gyógyszertár Gyógyszerügyi Szervezési Intézet szakgyógyszerészei, dr. Horváth István László és dr. Vajda Péter segítik az eligazodást.
Mikor és miért érdemes vizeletvizsgálatot végeztetni?

Mikor és miért érdemes vizeletvizsgálatot végeztetni?

A vizelet a vese működésének eredménye, azaz segítségével számos belgyógyászati problémára derülhet fény. Dr. Rákász István az Urológiai Központ urológusa szerint vizelési panaszok, illetve urológiai jellegű tünetek esetén elengedhetetlen a vizeletvizsgálat, de az évenkénti kivizsgálás részeként is fontos megcsináltatni.

A szerkesztő ajánlja