SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

A vizuális kreativitás komplex fejlesztő hatása

Bereczné Berényi Csilla [cikkei] - 2016-11-04
Pályafutásom során mindig nagy hangsúlyt fektettem az esztétikai nevelésre, a kreativitás fejlesztésére. Mai felgyorsult, elgépiesedett világunkban, az internet egyre szélesebb elterjedésének árnyékában fokozottan érzem ennek szükségességét.
A vizuális kreativitás komplex fejlesztő hatása

Bereczné Berényi Csilla vagyok. Kálban a Százszorszép Napközi Otthonos Óvodában dolgozom óvodapedagógusként immár 29 éve. Óvodánk  öt gyermekcsoporttal működik,  hozzám, a Cseresznye csoportba 26 kisgyermek jár.

Pályakezdésem óta sokat változott a világ, változtak a szülők s velük együtt a gyermekek is. A felnövekvő nemzedék évről évre más és más kihívás elé állít minket, óvodapedagógusokat.

Hosszú évek óta vegyes életkorú gyermekek járnak csoportomba. Minden nevelési év elején, természetes módon rendeződik át csoportunk: a búcsúzó nagycsoportosok helyére szeptemberben kiscsoportosok érkeznek.

A több éves tapasztalat községünkben azt mutatja, hogy a gyermekek évről évre egyre nagyobb lemaradással, egyre ingerszegényebb környezetből érkeznek hozzánk, eltérő tapasztalatokkal, eltérő esztétikai élményekkel, meglehetős lemaradásokat mutatva.

A csoportomba kerülő gyermekek nagy része ingerszegény környezetből érkezik, nem ismerik, és nem tudják helyesen fogni a színes ceruzát, nem láttak még ecsetet és temperát, nem volt a kezükben gyurma, olló, ragasztó.

Óvodánk rugalmas napirendjébe jól illeszkednek a játéktevékenységben integráltan megjelenő alkotótevékenységek. A gyermekek a nap folyamán szabadon leülhetnek rajzolni, gyurmázni, festeni, ragasztani stb. Ehhez biztosítjuk a megfelelő helyet, lehetőséget és az eszközöket, melyek könnyen elérhető helyen a gyermekek rendelkezésére állnak, így szabadon szárnyalhat fantáziájuk, fejlődhet kreativitásuk.

Érzelmi biztonságot nyújtó, esztétikus, derűs környezetben segítem egyéniségük kibontakozását, éreztetem velük, hogy mindannyian értékes személyiségek.

Napi szinten ülök le velük az „alkotó sarokba”, ahol a kisebbeket szükség esetén tevőlegesen, a nagyobbakat inkább már csak szóbeli instrukcióval segítem egy-egy alkotás elkészítésében. Jó alkalom ez arra is, hogy a komplexitás elvében a készülő műremekhez kötött verset elmondjuk, a hozzá kapcsolódó dalokat elénekeljük, számoljunk, vagy egyszerűen csak jót beszélgessünk, vagy éppen csendben ücsörögve, elmélkedve alkossunk.

A mindennapos alkotó folyamattal kihasználom a vizuális kreativitás komplex fejlesztő hatását is, mely nagymértékben segíti a hátránykompenzációt, a felzárkóztatást.

- Képzelet, kreativitás, kifejezőkészség fejlesztése
- Az esztétikai érzékenység készségeinek alapozása, fejlesztése
- Alkotó kifejezés-a gyermek fejlettségének megfelelő mód és technika alkalmazásával
- A finommotorika,  az eszközhasználati készség fejlesztése

A gyermekek alkotókedvét mindig igyekszem új ötletekkel, javaslatokkal, inspiráló eszközökkel segíteni. Személyes példát nyújtva esztétikusan kialakított, a gyermekek fejlődésére  pozitív hatást gyakorló környezet kialakításával, úgy készítjük ünnepekhez, évszakokhoz, vagy jeles napokhoz kötött csoportszoba dekorációnkat, hogy ez irányadó legyen a gyermekek számára is, hiszen az igényesen elkészített és megkomponált környezet nemcsak a külvilágnak szól, hanem kifejezi belső igényességünket is.

Ezt az elvet képviselem faliújságunk elkészítésénél is.

Büszke vagyok arra, hogy a projektekbe tudatosan betervezett vizuális alkotások csoportunk faliújságán nem egyszerűen sorba vannak pakolva, hanem hétről-hétre egymásra épülve egy-egy hónap végére az elkészült gyermekmunkákból egy egységes,  nagy képet tudunk alkotni.

Mert higgyétek el, nincs is annál jobb érzés, mint amikor a szülők megállnak a faliújságunk előtt, kicsit elidőznek, majd azt mondják: „Milyen ügyesek voltak megint ezek a Cseresznyék!”


A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

A hatóságok teljes hírzárlatot rendeltek el az esettel kapcsolatban.
Szamárköhögésem velőt rázó története

Szamárköhögésem velőt rázó története

Légútjaimat általában békés hámszövet fedi, aminek a felszínén levő kis csillók segítenek kisöprögetni onnan a kórokozókat. Akkoriban éppen egy közönséges megfázással küzdöttem, orrfolyással, enyhe köhögéssel, amivel úgy véltem, a munkám megszakítása nélkül megbirkózom. Azonban a kór alattomos módon dolgozva elkezdett toxinokat gyártani, melyek észrevétlenül megtapadtak a csillós szöveten, méreganyagokat bocsájtottak ki rá, míg egy sűrű, ragadós váladék képződött és a légútjaim beszűkültek. Mindebből annyit érzékeltem, hogy nem kapok levegőt.
Azt mondta egy férfi az apának, hogy szerelmes a 13 éves fiába - akkorát kapott, hogy életveszélyes sérüléseket szenvedett

Azt mondta egy férfi az apának, hogy szerelmes a 13 éves fiába - akkorát kapott, hogy életveszélyes sérüléseket szenvedett

A Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Főügyészség vádat emelt az apával szemben.
A fűtési szezon buktatói: ezért erősödhetnek fel allergiás panaszaid

A fűtési szezon buktatói: ezért erősödhetnek fel allergiás panaszaid

A fűtési rendszerek beüzemelésével számos olyan beltéri allergén kerülhet a levegőbe, ami panaszt okozhat az allergiások számára. A beltéri levegő minőségének az sem tesz jót, hogy a fűtési szezonban sokan igyekeznek megóvni otthonaik melegét, és a fűtési költségeket is szeretnék minimalizálni, ezért ritkábban és rövidebb ideig szellőztetik a lakótereket - hívja fel a figyelmet Dr. Hidvégi Edit, az Allergiaközpont gyermek- és felnőtt-tüdőgyógyász szakembere, akit a fűtés okozta allergiás panaszokról kérdeztünk.
Agyhártyagyulladás miatt zártak be iskolákat és óvodákat Nagybányán

Agyhártyagyulladás miatt zártak be iskolákat és óvodákat Nagybányán

Nagybányán december 2-án a közoktatási intézményekben fertőtlenítés miatt felfüggesztették az oktatást, miután két diáknál agyhártyagyulladást állapítottak meg.

A szerkesztő ajánlja