A vizuális kreativitás komplex fejlesztő hatása
Bereczné Berényi Csilla vagyok. Kálban a Százszorszép Napközi Otthonos Óvodában dolgozom óvodapedagógusként immár 29 éve. Óvodánk öt gyermekcsoporttal működik, hozzám, a Cseresznye csoportba 26 kisgyermek jár.
Pályakezdésem óta sokat változott a világ, változtak a szülők s velük együtt a gyermekek is. A felnövekvő nemzedék évről évre más és más kihívás elé állít minket, óvodapedagógusokat.
Hosszú évek óta vegyes életkorú gyermekek járnak csoportomba. Minden nevelési év elején, természetes módon rendeződik át csoportunk: a búcsúzó nagycsoportosok helyére szeptemberben kiscsoportosok érkeznek.
A több éves tapasztalat községünkben azt mutatja, hogy a gyermekek évről évre egyre nagyobb lemaradással, egyre ingerszegényebb környezetből érkeznek hozzánk, eltérő tapasztalatokkal, eltérő esztétikai élményekkel, meglehetős lemaradásokat mutatva.
A csoportomba kerülő gyermekek nagy része ingerszegény környezetből érkezik, nem ismerik, és nem tudják helyesen fogni a színes ceruzát, nem láttak még ecsetet és temperát, nem volt a kezükben gyurma, olló, ragasztó.
Óvodánk rugalmas napirendjébe jól illeszkednek a játéktevékenységben integráltan megjelenő alkotótevékenységek. A gyermekek a nap folyamán szabadon leülhetnek rajzolni, gyurmázni, festeni, ragasztani stb. Ehhez biztosítjuk a megfelelő helyet, lehetőséget és az eszközöket, melyek könnyen elérhető helyen a gyermekek rendelkezésére állnak, így szabadon szárnyalhat fantáziájuk, fejlődhet kreativitásuk.
Érzelmi biztonságot nyújtó, esztétikus, derűs környezetben segítem egyéniségük kibontakozását, éreztetem velük, hogy mindannyian értékes személyiségek.
Napi szinten ülök le velük az „alkotó sarokba”, ahol a kisebbeket szükség esetén tevőlegesen, a nagyobbakat inkább már csak szóbeli instrukcióval segítem egy-egy alkotás elkészítésében. Jó alkalom ez arra is, hogy a komplexitás elvében a készülő műremekhez kötött verset elmondjuk, a hozzá kapcsolódó dalokat elénekeljük, számoljunk, vagy egyszerűen csak jót beszélgessünk, vagy éppen csendben ücsörögve, elmélkedve alkossunk.
A mindennapos alkotó folyamattal kihasználom a vizuális kreativitás komplex fejlesztő hatását is, mely nagymértékben segíti a hátránykompenzációt, a felzárkóztatást.
- Képzelet, kreativitás, kifejezőkészség fejlesztése
- Az esztétikai érzékenység készségeinek alapozása, fejlesztése
- Alkotó kifejezés-a gyermek fejlettségének megfelelő mód és technika alkalmazásával
- A finommotorika, az eszközhasználati készség fejlesztése
A gyermekek alkotókedvét mindig igyekszem új ötletekkel, javaslatokkal, inspiráló eszközökkel segíteni. Személyes példát nyújtva esztétikusan kialakított, a gyermekek fejlődésére pozitív hatást gyakorló környezet kialakításával, úgy készítjük ünnepekhez, évszakokhoz, vagy jeles napokhoz kötött csoportszoba dekorációnkat, hogy ez irányadó legyen a gyermekek számára is, hiszen az igényesen elkészített és megkomponált környezet nemcsak a külvilágnak szól, hanem kifejezi belső igényességünket is.
Ezt az elvet képviselem faliújságunk elkészítésénél is.
Büszke vagyok arra, hogy a projektekbe tudatosan betervezett vizuális alkotások csoportunk faliújságán nem egyszerűen sorba vannak pakolva, hanem hétről-hétre egymásra épülve egy-egy hónap végére az elkészült gyermekmunkákból egy egységes, nagy képet tudunk alkotni.
Mert higgyétek el, nincs is annál jobb érzés, mint amikor a szülők megállnak a faliújságunk előtt, kicsit elidőznek, majd azt mondják: „Milyen ügyesek voltak megint ezek a Cseresznyék!”
Közösségi hozzászólások: