Mi volt ma az iskolában? 24 hatásos ötlet, hogyan kérdezzük jól!
Ha őszintén belegondolunk, az érdeklődésünk ilyesfajta kifejezése, mint a „Mi volt ma az iskolában?” vagy „Volt ma valami az iskolában?” eleve nemleges válaszokat fognak vonzani. Kevés az olyan gyerek, akik ezeket hallva elmeséli a teljes napját reggel 8-tól egészen délután 4-ig.
Meghozhatjuk azonban a csemeténk kedvét a beszédre, hogyha másképpen adjuk a tudtára, hogy milyen információkra vagyunk kíváncsiak!
A következőkben ennek 24-féle módját mutatjuk be. A lista természetesen az egyéni ízlések szerint változtatható és bővíthető:
1. Mi volt a legjobb/legrosszabb dolog, ami ma az iskolában történt?
2. Mondj valamit, ami vicces volt ma!
3. Ha választhatnál, akkor melyik osztálytársad mellé (nem) ülnél?
4. Melyik a legjobb hely az iskolában?
5. Mondj egy furcsa szót (vagy történetet), amit ma hallottál!
6. Ha ma este felhívom az osztályfőnököd, akkor mit mondana rólad?
7. Hogyan segítettél másokon ma?
8. Mások hogyan segítettek neked?
9. Mondj egy valamit, amit ma tanultál!
10. Mikor voltál a legvidámabb ma?
11. Mikor unatkoztál ma?
12. Ha jönne egy idegen űrhajó, ami valamelyik osztálytársadat felszippantaná, akkor mit javasolnál, kit vigyenek el?
13. Kivel játszanál a szünetben, azok közül, akikkel még eddig nem játszottál?
14. Mondj valami jót, ami ma történt!
15. Melyik az a szó, amit az osztályfőnököd a leggyakrabban mondott ma?
16. Mit gondolsz, többet vagy kevesebbet kellene tanulnod az iskolában?
17. Ki az az osztálytársad, akiről azt gondolod, hogy lehetne kedvesebb is?
18. Hol játszol a legtöbbet a szünetekben?
19. Ki a legviccesebb gyerek az osztályban? Mitől lesz mókás?
20. Mi tetszett legjobban a mai ebédben?
21. Ha ma azt mondják, hogy legyél tanár, akkor mit tanítanál?
22. Van valaki az osztályban, akinek szüksége volna egy kis szünetre?
23. Ha valakivel kicserélhetnéd a helyed az osztályban, akkor ki lenne az, és miért?
24. Mondj legalább 3 különböző alkalmat, amikor használtad ma a ceruzád!
Ezen felsorolás áttekintése után érzékletes a különbség a feljebb bemutatott két szokványos kérdés, és e között a 24-féle alternatív kifejezésmód között. Látható, hogy célszerű több dologra külön-külön rákérdezni, így nagyobb valószínűséggel több információt kapunk, mintha csak globálisan érdeklődnénk a gyerekünk iskolai napja felől.
Másrészt ne tegyünk fel eldöntendő kérdéseket, amelyekre csak igennel vagy nemmel lehet válaszolni, így nem fognak hamar „lerázni” minket. Fontos, hogy a mondanivalónk felkeltse a gyermek érdeklődését, amelyet tovább fokozhatunk speciális témák bevetésével, pl. űrhajózás.
Bizonyos dolgokat akár felszólítás formájában is megfogalmazhatunk! Ebben az esetben még kisebb az esélye annak, hogy a csemeténk megpróbáljon elkerülő válaszokat adni vagy nem felelni.
Ha nektek is problémás volt eddig a gyereketek iskolai életéről szóló beszélgetés, akkor próbáljátok ki ti is ezeket a módszereket, és írjátok meg, hogy mely kérdések váltak be nálatok!
Kép: flickr.com
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
Közösségi hozzászólások: