SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Mikor teszünk legjobbat a gyerekünknek? - 1. rész

Skita Erika-Turáni Szabolcs [cikkei] - 2013-08-27
Ha pontosan kijelöljük a határokat - én vagyok a felnőtt és te a gyerek - és ebből nem engedünk, hiszen a következetesség mindenek felett... vagy amikor van beleszólása a dolgaiba, és az "együtt" a fontosabb?
Mikor teszünk legjobbat a gyerekünknek? - 1. rész

Mindkét variáció mellett és ellen is bizonyára komoly érveket lehetne felhozni. Én most csak arról írnék, hogy miért jó és fontos, hogy a gyerekünk érezze, van beleszólása a saját életébe - a korának megfelelő keretek között.

Azzal, hogy hogyan építjük fel a gyerekünkkel való kapcsolatunkat:
 - hogyan kommunikáljunk, milyen elveket, értékrendeket adunk át - ezzel hosszú távon meghatározzuk a gyermekünk önképét, és a világhoz való viszonyát is.

Dr. Ranschburg Jenőt idézve: a gyerek nyílik a világ felé, és várja a válaszokat. Ha a szülő - és a világ - válaszol, a gyerek továbbra is kíváncsi lesz, és szeretné minél inkább felfedezni azt, ami körülveszi.
Ha azonban nem válaszol - akár csak azzal, hogy „megtanítja aludni”, és hagyja sírni éjszaka - akkor megtanulja nem zaklatni a világot, nehezebben fejezi ki magát, nem tesz fel kérdéseket, és úgy általánosságban véve nem keresi a kapcsolatokat.

Amikor azt kérdezik tőlem, mikor és hogyan kellene elkezdeni a megfelelő kommunikációt a gyerekekkel, - mikortól tanítsuk „úgy-beszélni”, mindig ugyanaz a válasz: Amint megszületik. Az első perctől. Néha azt felelik erre, hogy ezek a módszerek, amelyek az empatikus, együttműködő kommunikáció elsajátítását segítik, csak azoknál a gyerekeknél működnek, akik már beszélnek. Erről pedig azt gondolom, hogy a születésük percétől kezdve beszélünk a gyerekeinkhez. Elmondjuk, mennyire szeretjük őket, megmutatjuk számukra a világot séta közben, hogy az ott egy falevél, ott szalad a cica, és épp most szállt el a pillangó. Utánunk tudja mondani? Egy darabig természetesen nem. De egy idő után, mikor már ő maga alkotja meg a szavakat, a pillangó azért lesz pillangó, mert ezt hallotta tőlünk, a szüleitől. Ha mindig azt mondanánk, hogy egér, akkor egérnek nevezné a pillangót - ezt tanítanánk meg neki anélkül, hogy tudná, milyen a valódi egér. Nem összekeverné, hanem más névvel illetné azt a valamit.


Így van ez a megfelelő szülő-gyerek kommunikációval is. Akkor is érdemes a legjobb módon kapcsolatba lépni vele, ha ő maga még nem tudja ezt azonos szinten viszonozni. Mivel, akkor is tanulnak, amikor még nem beszélnek. Megtanulják, hogy bizonyos magatartásformákra milyen válaszok születnek. Tudják, hogy milyen cselekedet után milyen válasz következik. Felépítik a rendszert anélkül, hogy ők maguk cselekvő részesei lennének. Megfigyelnek, utánoznak.

Ami igazán megdöbbentő és néha kicsit ijesztő is, hogy a gyerekekre sokkal inkább hatunk azzal, amilyen példát mutatunk, mint azzal, amit mondunk. Nem elég hát a megfelelő szófordulatokkal, elmés eszmefuttatásokkal rendelkezni ahhoz, hogy megfelelő útmutatást tudjunk adni a gyerekeinknek. Példává válunk életünk minden napján, miközben gyermekeink követik árgus szemekkel minden mozdulatunkat. Olyan érzékeny radarokkal rendelkeznek, amelyek pontosan érzékelik a szavaink és érzéseink vagy fizikai állapotunk közötti különbségeket.

Ha a szülő valamiért ideges vagy türelmetlen, vagy más okból érzi kellemetlenül magát, de ezt letagadja, közben mégis fizikai tüneteket produkál - pl. emelkedik a vérnyomása - a gyereke úgy „veszi az adást”, hogy az ő vérnyomása is emelkedni kezd. Ebben is utánoznak bennünket.

Valódi példaképpé válni néha embert próbáló feladat. Nem vagyunk robotok, akik zökkenőmentesen tudják futtatni a helyes kommunikációs programot, ha esik, ha fúj. Vannak jó és rossz napjaink. Ez pedig így van rendben. Hiszen kitől tanulnák meg, hogy lehet tévedni, hibázni vagy bocsánatot kérni, ha nem tőlünk?

A mostani „ráhangolódás” után a következő részben azt nézzük meg, hogy milyen kommunikációról van szó, és belepillantunk a megvalósítás gyakorlati oldalába is.


Foto: photostock - FreeDigitalPhotos.net

Mikor teszünk legjobbat a gyerekünknek? - 2. rész

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

A hatóságok teljes hírzárlatot rendeltek el az esettel kapcsolatban.
Szamárköhögésem velőt rázó története

Szamárköhögésem velőt rázó története

Légútjaimat általában békés hámszövet fedi, aminek a felszínén levő kis csillók segítenek kisöprögetni onnan a kórokozókat. Akkoriban éppen egy közönséges megfázással küzdöttem, orrfolyással, enyhe köhögéssel, amivel úgy véltem, a munkám megszakítása nélkül megbirkózom. Azonban a kór alattomos módon dolgozva elkezdett toxinokat gyártani, melyek észrevétlenül megtapadtak a csillós szöveten, méreganyagokat bocsájtottak ki rá, míg egy sűrű, ragadós váladék képződött és a légútjaim beszűkültek. Mindebből annyit érzékeltem, hogy nem kapok levegőt.
Azt mondta egy férfi az apának, hogy szerelmes a 13 éves fiába - akkorát kapott, hogy életveszélyes sérüléseket szenvedett

Azt mondta egy férfi az apának, hogy szerelmes a 13 éves fiába - akkorát kapott, hogy életveszélyes sérüléseket szenvedett

A Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Főügyészség vádat emelt az apával szemben.
A fűtési szezon buktatói: ezért erősödhetnek fel allergiás panaszaid

A fűtési szezon buktatói: ezért erősödhetnek fel allergiás panaszaid

A fűtési rendszerek beüzemelésével számos olyan beltéri allergén kerülhet a levegőbe, ami panaszt okozhat az allergiások számára. A beltéri levegő minőségének az sem tesz jót, hogy a fűtési szezonban sokan igyekeznek megóvni otthonaik melegét, és a fűtési költségeket is szeretnék minimalizálni, ezért ritkábban és rövidebb ideig szellőztetik a lakótereket - hívja fel a figyelmet Dr. Hidvégi Edit, az Allergiaközpont gyermek- és felnőtt-tüdőgyógyász szakembere, akit a fűtés okozta allergiás panaszokról kérdeztünk.
Agyhártyagyulladás miatt zártak be iskolákat és óvodákat Nagybányán

Agyhártyagyulladás miatt zártak be iskolákat és óvodákat Nagybányán

Nagybányán december 2-án a közoktatási intézményekben fertőtlenítés miatt felfüggesztették az oktatást, miután két diáknál agyhártyagyulladást állapítottak meg.

A szerkesztő ajánlja