SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Beszéljünk zsiráfnyelven!

F-B Zsuzsi [cikkei] - 2010-12-08
PARA?digmaVÁLTÁS! címmel országos konferenciát rendeztek 2010. november 30-án és december 1-jén az Ódry színpadon. A rendezvény az iskolai agresszió kezelésével és megelőzésével kapcsolatos együttgondolkodást, nézőpontok, módszerek és jó gyakorlatok bemutatását tűzte ki célul.

A közvélemény, a média két éve foglalkozik rendszeresen az iskolai agresszió témájával, néhány olyan, nagy sajtóvisszhangot kiváltó súlyos incidens kapcsán, mely új intézkedésekre sarkallta a Fővárosi Önkormányzatot. 2008-ban a probléma gyökeres kezelését célzó, átfogó projekt elindításáról döntött. Ennek fő célkitűzése a társadalmi tudatformálás, illetve az erőszakellenesség terjesztése, a módszertani megújulás, a tudatosan felépített, prevenciós- edukációs programok megvalósítása volt. A Mérei Ferenc Fővárosi Pedagógiai és Tanácsadó Intézetben ezen célok elérésére létrehozták az Agressziókezelési Munkacsoport, mely jelenleg hét fővel működik.

dr_bagdy_emokeA konferenciát ez a szakmai és operatív csoport szervezte. A rendezvény fővédnöke Pokorni Zoltán az Országgyűlés Oktatási és Tudományos Bizottságának elnöke volt. Moderátora és vezető szerkesztője pedig Horváth Ida a MR1 Kossuth Rádió „Vendég a háznál” című, gyermekekről szóló műsor szerkesztője volt. A témában többek között olyan neves szakemberek tartottak előadást, mint Dr. Bagdy Emőke pszichológus, Dr. Vekerdy Tamás gyermekpszichológus és Dr. Herczog Mária szociológus.

Az iskolai agresszió okait és kezelését tárgyaló délelőtti előadások sorát egy pódiumbeszélgetés zárta. Horváth Ida hívta - rendhagyó módon egy asztalhoz a „Hivatal” és a „Művészet” képviselőjét: Aáry-Tamás Lajost az oktatási jogok biztosát, és Háy János írót. Mindkettejükben közös, hogy az iskolafalakon belül történő visszaélések ellen küzdenek, ki-ki a saját eszközeivel. Szóval, tollal, paragrafusokkal … és megint szóval.

A délutáni program a lehetséges megoldásokra, a pozitív eredményekre összpontosított. Fótiné Németh Margit pszichológus, a MFPI Agressziókezelési Munkacsoport vezetője bemutatta a Mérei Projektet. Ezt a többlépcsős pedagógiai célú csapatépítő eljárást a projektben résztvevő iskolapszichológusok alakították ki iskolai osztályokban csoportkonfliktusok rendezésére, az együttműködés fejlesztésére.

Negrea Vídia pszichológus és Boroznaki Zita pedagógus a resztoratív módszert mutattadr_vekerdy_tamas be, mint olyan alternatív konfliktuskezelési eljárást, amely büntetés helyett a károk helyreállítását, a konfliktus következtében kialakult szükségletek megállapítását tartja a legfőbb célnak, és tettéért aktív felelősségvállalásra ösztönzi a szabályszegőt. Továbbá célul tűzi ki a konfliktus által érintett személyek és közösségek belső kapcsolatainak hosszú távú helyreállítását és megerősítését is.

Dr. Gádoros Júlia és Dr. Kenézlő Eszter gyermekpszichiáterektől a Vadaskert Kórház indulatkezelést segítő élmény- és kalandterápiás programjáról hallhattunk, láthattunk beszámolót. A tréningben résztvevő gyerekek szinte minden feladatot csak közösen, egymást segítve tudnak megoldani, így fejlődik bennük az együttműködésre való készség.

vegvari_viktoriaVégvári Viktória színházpedagógus az osztályteremszínházat mutatta be. Ezzel a speciális színházi előadásformával a Kolibri Gyermek és Ifjúsági Színház rendez interaktív osztályfőnöki órákat. A színdarabok a kamaszokat foglalkoztató, kényes, nehezen megbeszélhető témákat, konfliktushelyzeteket mutatnak be. Az előadást követően a diákok pszichológus szakember segítségével megvitatják és közösen feldolgozzák a látottakat. Hasonló képpen zajlanak az Orlai Produkciós iroda és a KoMa Társulat tornatermi színházi előadásai is, amelyek közül a „Kisded játékok” című megrázó darabot, a konferencia résztvevőinek is bemutatták, és természetesen az azt követő beszélgetés sem maradt el.


Másnap, december 1.-én „Kölcsönhatások” címmel két helyszínen szekcióülések zajlottak „Környezeti kultúra - Interakció - Művészeti nevelés” és „Kortárssegítő és prevenciós programok” témakörökben. Délután elsősorban pszichológusoknak és pedagógusoknak szóló műhelymunka folyt a resztoratív technikáról.

kerekasztal

Mindnyájunknak zsiráfnyelven kellene tanulnia - mondta dr. Bagdy Emőke nyitóelőadásában, közönsége teljes egyetértésével. Mi az a zsiráfnyelv? Egy erőszakmentes, együttműködő kommunikáció, amit Marshall Rosenberg amerikai pszichiáter-pszichológus fejlesztett ki. Célja, hogy az emberek nagyobb együttérzéssel és világosabban - kevesebb félreértéssel - tudjanak egymással kommunikálni. És miért zsiráf? Mert hosszú nyaka segítségével nagyobb rálátása van a kialakult (konfliktus) helyzetre,”túllát” a felszíni szituáción. Hatalmas ereje van, de nem használja a másik ellen fegyverül, mert ugyanakkor neki van a legnagyobb szíve. 

A konferencia bevezetője volt a hasonlóan nívós és izgalmas szakmai programokat kínáló, december 10-ig tartó Fővárosi Pedagógiai Napoknak. A rendezvényekre a szervező Mérei Ferenc Pedagógiai Intézet nemcsak pedagógusokat vár, hanem minden érdeklődőt, szülőt, leendő szülőt egyaránt.
(további információ és részletes program itt található)

Farkas-Bodrogi Zsuzsanna
„Online médiával a megkülönböztetés ellen” című
újságíró tanfolyam hallgatója.
A tanfolyam az Európai Unió támogatásával valósult meg.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

"Ez egy csoda, hogy ő itt van" - Gryllus Dorka nem számított rá és észre sem vette, hogy 47 évesen újra babát vár

Gryllus Dorka, a népszerű színésznő őszintén mesélt családi életéről és váratlan terhességéről Kadarkai Endre "Nőszintén" című műsorában. A most 52 éves színésznő elárulta, hogy 47 évesen, amikor már lemondott a gyermekvállalás lehetőségéről, hatalmas meglepetésként érte, hogy ismét babát vár.

Tragédia Győr mellett: Gyógyíthatatlan beteg volt a gyermek, akivel az anyja a vonat elé lépett

Győr közelében, Ménfőcsanak mellett egy 41 éves nő végzetes döntést hozott: péntek este karjában hároméves kisfiával egy száguldó vonat elé lépett. A környékbelieket sokkolta az eset, amelyet egyesek szerint az anya kétségbeesése váltott ki, mivel gyermeke gyógyíthatatlan betegséggel küzdött. Az asszony vélhetően tudatosan választotta ki a helyszínt, ahol a vonatok nagy sebességgel haladnak, és ahol nem maradt esély a túlélésre.

Tragédia Tatabányán: öngyilkos lett egy általános iskolás diák

A rendőrség közigazgatási eljárás keretében nyomozást indított az ügy kivizsgálása érdekében.

Mi történik? Több mint 120 iskolában van bombariadó az országban

Csütörtök reggel bombariadókat jelentettek több budapesti és később vidéki iskolából is, miután fenyegető e-maileket kaptak az intézmények. Az érintett iskolák között vannak csepeli, óbudai és újpesti intézmények, valamint a XVII. kerületi Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és Gimnázium, illetve a Zrínyi Miklós Általános Iskola is.

Családi tragédia Győr közelében: karján a kisgyermekével lépett a vonat elé egy édesanya

Tragédia történt péntek este Győr-Ménfőcsanak közelében: egy édesanya, karján a gyermekével a vonat elé lépett. Az édesanya azonnal meghalt, a gyermek életéért a gyorsan kiérkező mentők küzdöttek, de nem tudták megmenteni – írja a MÁV-csoport Facebook-oldala.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja