SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

A tudatos szülők óvodája a XXI. században

Családinet [cikkei] - 2009-08-11
Rendszeretet, családcentrikus élet, jobb teljesítmény, kiegyensúlyozott gyermek- és felnőttkor. Ezt kínálja egy Magyarországon eddig nem hasznosított pedagógiai szemlélettel rendelkező új alapítványi óvoda Budapesten.

Világszerte sikeresek azok az óvodák, amelyek az általánosnál sokkal intenzívebben vonják be a szülőket a gyermeknevelésbe. A több évtizedes tapasztalat mutatja, hogy az ilyen nevelési intézményekből kikerülő gyermekek felnőttként jobban értékelik a családot, embertársaikat és az átlagosnál jóval ritkábban válnak el.

„A nevelés a szülő feladata, míg az oktatás az iskolában zajlik” - a hagyományos nevelési-oktatási rendszerben feltétlenül igaz ez az állítás. Ugyanakkor a gyermekeknek komoly problémát jelenthet, ha az óvodában-iskolában és a családhoz hazatérve egészen más értékek, erkölcsiség mentén kell eligazodniuk. A kiegyensúlyozott életvitel elsajátításának alapfeltétele, hogy hiteles, erkölcsileg egyértelmű impulzusok érjék a fiatalokat. Ellenkező esetben szorongásos tünetek, lelki problémák léphetnek fel, s komoly zavarokat okozva akár egész életre meggátolhatják a gyermekek egészséges szellemi fejlődését, közösségi beilleszkedését.

A Sas-hegy lábánál idén induló új óvoda erre a jelenségre kínál megoldást: az intézményben a szülő és a nevelő közötti kapcsolattartás jóval intenzívebb a tutor-rendszernek köszönhetően. A tutor a gyermek személyiségbeli és képességbeli neveléséért egyaránt elkötelezett és felelős személy, aki a szülőpárral rendszeresen konzultál, segít, tanácsot ad, javasol, biztat, megerősít. A tutor egyben rendszeresen egyeztet a gyermek pedagógusaival is. Az óvoda nemcsak a gyermek nevelésére koncentrál, hanem arra is, hogy a szülők és a nevelők által közvetített értékek egymást erősítsék. Ennek érdekében a szülők az óvoda által szervezett speciális, gyermekneveléssel, házastársi kapcsolattal foglalkozó tréningeken vehetnek részt, amelyeknek lényege és küldetése a szülő-gyermek, illetve a házastársi kapcsolat erősítése.


A hagyományosnál jóval célirányosabb és szervezettebb visszacsatolás lehetővé teszi, hogy a szülő hitelesebben, tudatosabban formálja és tökéletesítse saját szerepét gyermeke és a család életében, s ezáltal kiegyensúlyozott és harmonikus mintát mutasson gyermekének. Az értékalapú nevelés lényege, hogy ezek az értékek a szülők és nevelők által hitelesen képviselt értékek legyenek. A hitelesség fontos jellemzője, hogy összhang van a hirdetett és a saját életvitelben alkalmazott elvek között. Az értékalapú nevelés módszere a példamutatás, valamint a folyamatos kapcsolat a szülő és az intézmény között a nevelés összehangolása érdekében.

A gyermek óvodáskorától kezdve idejének jelentős részét szüleitől távol tölti, éppen ezért ebben a korban kell egyre tudatosabban odafigyelni a szülők szerepére gyermekük életében. A tutor-rendszer maximálisan illeszkedik az érvényben lévő oktatási, nevelési előírásokhoz, a gyermek tehát nem „mást” kap, hanem többet és hitelesebbet, mint egy hagyományos nevelési intézményben. A tutor-rendszerrel működő intézmények az intézmény akadémiai szintjét tekintve több országban a legrangosabb intézmények közé tartoznak. Ennek titka az egyes gyermekre jutó oly mértékű figyelem, törődés, amely az átlagos képességű gyermekeket is nagyon jó eredmény elérésére ösztönzi, mind a tanulás, mind pedig a jellemformálás terén.

Európa több országában – Anglia, Spanyolország, Csehország, Lengyelország - már több éve, évtizede működnek hasonló, szülői kezdeményezésen alapuló intézmények. A tapasztalatok egyértelműen pozitívak - az ilyen szellemiségű intézményekben nevelkedett gyermekek jóval rendszeretőbb, családcentrikusabb, szakmájukban sikeres, boldog, kiegyensúlyozott emberekké válnak a hagyományos képzésben részt vevő társaikhoz képest. A spanyolországi  adatok magukért beszélnek: míg az ország válási statisztikái világviszonylatban szinte a legmagasabb értéket mutatják, addig az értékalapú nevelésben részesültek esetében ez a mérték 5% alatti. Nem véletlen, hogy ezekbe a szülők által alapított oktatási intézményekbe jellemzően nagy a túljelentkezés. A kiválasztás kritériuma, hogy a szülők egyetértenek-e az iskola értékrendjével és vállalják-e azt, hogy a nevelés az intézmény és a család közös, összehangolt feladata.

A magyarországi alapítók olyan szülők, akik Londonban, Madridban, Varsóban és Prágában találkoztak az ilyen típusú nevelési intézményekkel, majd itthon más, hasonlóan motivált családokkal, szülőkkel összefogva létrehoztak egy tutor-rendszerrel működő alapítványi óvodát Budapesten. Az alapítók tervei szerint gyermekeik pár év múlva már tanulmányaikat is hasonló elvek mentén működő iskolában végezhetik.

http://www.sashegyovoda.hu

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

"Ez egy csoda, hogy ő itt van" - Gryllus Dorka nem számított rá és észre sem vette, hogy 47 évesen újra babát vár

Gryllus Dorka, a népszerű színésznő őszintén mesélt családi életéről és váratlan terhességéről Kadarkai Endre "Nőszintén" című műsorában. A most 52 éves színésznő elárulta, hogy 47 évesen, amikor már lemondott a gyermekvállalás lehetőségéről, hatalmas meglepetésként érte, hogy ismét babát vár.

Tragédia Győr mellett: Gyógyíthatatlan beteg volt a gyermek, akivel az anyja a vonat elé lépett

Győr közelében, Ménfőcsanak mellett egy 41 éves nő végzetes döntést hozott: péntek este karjában hároméves kisfiával egy száguldó vonat elé lépett. A környékbelieket sokkolta az eset, amelyet egyesek szerint az anya kétségbeesése váltott ki, mivel gyermeke gyógyíthatatlan betegséggel küzdött. Az asszony vélhetően tudatosan választotta ki a helyszínt, ahol a vonatok nagy sebességgel haladnak, és ahol nem maradt esély a túlélésre.

Tragédia Tatabányán: öngyilkos lett egy általános iskolás diák

A rendőrség közigazgatási eljárás keretében nyomozást indított az ügy kivizsgálása érdekében.

Mi történik? Több mint 120 iskolában van bombariadó az országban

Csütörtök reggel bombariadókat jelentettek több budapesti és később vidéki iskolából is, miután fenyegető e-maileket kaptak az intézmények. Az érintett iskolák között vannak csepeli, óbudai és újpesti intézmények, valamint a XVII. kerületi Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és Gimnázium, illetve a Zrínyi Miklós Általános Iskola is.

Családi tragédia Győr közelében: karján a kisgyermekével lépett a vonat elé egy édesanya

Tragédia történt péntek este Győr-Ménfőcsanak közelében: egy édesanya, karján a gyermekével a vonat elé lépett. Az édesanya azonnal meghalt, a gyermek életéért a gyorsan kiérkező mentők küzdöttek, de nem tudták megmenteni – írja a MÁV-csoport Facebook-oldala.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja