Kiöljük a gyerekből a kreativitást?
Singola Edit [cikkei] - 2008-09-11
Sokszor mondjuk, hogy jó lenne a gyerek szobájába a falra valami mintát festeni, vagy valami egyedi képet kirakni, függönyt varrn... de nem vagyok elég kreatív. Pedig gyermekkorunkban mindannyian kreatívak vagyunk, a legelemibb módon fejezzük ki önmagunkat: festünk, rajzolunk, alkotunk. Hova lesz a kreativitás?
Talán a gyermekkorral tovaszáll az alkotóképességünk is? Vagy csak a nevelés és a társadalom folytja belénk a tehetséget? Esetleg félünk saját magunktól, hogy a kreativitás során olyan dolgok jönnek a felszínre, amelyektől mások leszünk? És épp ez a jó értelmű másság lenne a lényeg, ez adja meg minden embernek az egyediségét, az egyszeriségét. A kreativitás által kiélhetjük mindazt, ami csak bennünk rejtezik, senki másban, mert mindenki más, mindenki csak egy életet él, és azt mindenki másképp, mások az élettapasztalataink, az örömeink, a bánataink. Az életélményeinket pedig ki kellene adni magunkból.
De mi is az a kreativitás?
A pszichológia és a pedagógia tudománya már régóta próbálja konkretizálni a kreativitás fogalmát, de szavakkal nehezen írható körül. Vizsgálták a kreativitást az eredmény, a folyamat, a személyiség oldaláról, ezekből arra a következtetésre juthatunk, hogy a kreativitás egy igazán összetett dolog. Fontos momentuma, hogy valamiféle probléma megoldási kísérlet, egyfajta érzékenység a problémára és az arra való megoldásra, oly módon, hogy általa egy produktum keletkezik. A gyerekek ösztönösen használják ezt a fajta problémamegoldást, például játékaik során végigmennek az őket foglalkozató gondokon, és a játék során választ kapnak kérdéseikre, kvázi megoldást nyernek.
A kreativitást nagy mértékben befolyásolja lelki felépítettség. Sok „rosszarcú” emberben óriási kreativitás rejtőzik, csak épp a külsejükkel vagy attitűdjeikkel leplezik azt.
A felnőttek pillanatok alatt képesek kiölni a gyerekből a kreativitás kifejezését, ha nem figyelnek saját viselkedésükre. A gyerekek kreativitásának leggyakoribb módja a rajzolás. A szülők egy idő után megunják a szanaszét heverő, mindent beborító (falat, szekrényt) firkákat, ezért leállítják a gyereket. Ha jobban szemügyre vesszük, akkor rájövünk, hogy a gyerek rajzában szinte benne van minden, ami a kreativitást jellemzi: könnyedség, rugalmasság, eredetiség, újrafogalmazás, problémaérzékenység, kidolgozottság. Azzal, hogy a gyerek létrehoz valamit, egyszerre figyel fel valamilyen problémára, igyekszik azt megoldani, szellemi tevékenységgel minél gyorsabban és egyszerűbben törekszik a megoldásra, ezáltal lemérhető rugalmassága, az igényekhez való alkalmazkodása, szellemessége, a dolgok átértelmezése, átalakítása, a probléma megértése, saját képességeinek kihasználása, a részletek kidolgozottságával pedig a komplexitásra való törekvése. Tehát a kreativitás mérhető is.
Kreativitás és a mindennapok
Kreativitásra igenis szükség van a mindennapok során, nem csak egy művészi alkotás létrehozásához kell kreativitás. „Az alkotás nemcsak ott van jelen, ahol az ember nagy történelmi jelentőségű műveket teremt, hanem mindenütt, ahol az ember elképzel, kombinál, változtat, valami újat teremt, bármilyen szegényesnek tűnjék is a zsenik alkotásához képest.”
Gyerekeink nem élhetnek kreativitás nélkül, ne nyomjuk el az alkotási vágyukat, inkább segítsük kiteljesedni azokat. Nem kell erőltetni egyetlen gyereket sem, hogy rajzoljon, novellát, verset írjon, mindössze a kíváncsiságát, fogékonyságát, széles körű érdeklődését, aktivitását, probléma érzékét, fantáziáját, nyitottságát kell ösztönözni. Egy pici lökés elég ahhoz, hogy ne haljon ki belőle a kreativitás. Maslow szerint a kreativitás legfőbb indítéka az önmegvalósításra való késztetés. Végül is minden gyerek és fiatal egyet akar: megvalósítani önmagát.
De mi is az a kreativitás?
A pszichológia és a pedagógia tudománya már régóta próbálja konkretizálni a kreativitás fogalmát, de szavakkal nehezen írható körül. Vizsgálták a kreativitást az eredmény, a folyamat, a személyiség oldaláról, ezekből arra a következtetésre juthatunk, hogy a kreativitás egy igazán összetett dolog. Fontos momentuma, hogy valamiféle probléma megoldási kísérlet, egyfajta érzékenység a problémára és az arra való megoldásra, oly módon, hogy általa egy produktum keletkezik. A gyerekek ösztönösen használják ezt a fajta problémamegoldást, például játékaik során végigmennek az őket foglalkozató gondokon, és a játék során választ kapnak kérdéseikre, kvázi megoldást nyernek.
A kreativitást nagy mértékben befolyásolja lelki felépítettség. Sok „rosszarcú” emberben óriási kreativitás rejtőzik, csak épp a külsejükkel vagy attitűdjeikkel leplezik azt.
A felnőttek pillanatok alatt képesek kiölni a gyerekből a kreativitás kifejezését, ha nem figyelnek saját viselkedésükre. A gyerekek kreativitásának leggyakoribb módja a rajzolás. A szülők egy idő után megunják a szanaszét heverő, mindent beborító (falat, szekrényt) firkákat, ezért leállítják a gyereket. Ha jobban szemügyre vesszük, akkor rájövünk, hogy a gyerek rajzában szinte benne van minden, ami a kreativitást jellemzi: könnyedség, rugalmasság, eredetiség, újrafogalmazás, problémaérzékenység, kidolgozottság. Azzal, hogy a gyerek létrehoz valamit, egyszerre figyel fel valamilyen problémára, igyekszik azt megoldani, szellemi tevékenységgel minél gyorsabban és egyszerűbben törekszik a megoldásra, ezáltal lemérhető rugalmassága, az igényekhez való alkalmazkodása, szellemessége, a dolgok átértelmezése, átalakítása, a probléma megértése, saját képességeinek kihasználása, a részletek kidolgozottságával pedig a komplexitásra való törekvése. Tehát a kreativitás mérhető is.
Kreativitás és a mindennapok
Kreativitásra igenis szükség van a mindennapok során, nem csak egy művészi alkotás létrehozásához kell kreativitás. „Az alkotás nemcsak ott van jelen, ahol az ember nagy történelmi jelentőségű műveket teremt, hanem mindenütt, ahol az ember elképzel, kombinál, változtat, valami újat teremt, bármilyen szegényesnek tűnjék is a zsenik alkotásához képest.”
Gyerekeink nem élhetnek kreativitás nélkül, ne nyomjuk el az alkotási vágyukat, inkább segítsük kiteljesedni azokat. Nem kell erőltetni egyetlen gyereket sem, hogy rajzoljon, novellát, verset írjon, mindössze a kíváncsiságát, fogékonyságát, széles körű érdeklődését, aktivitását, probléma érzékét, fantáziáját, nyitottságát kell ösztönözni. Egy pici lökés elég ahhoz, hogy ne haljon ki belőle a kreativitás. Maslow szerint a kreativitás legfőbb indítéka az önmegvalósításra való késztetés. Végül is minden gyerek és fiatal egyet akar: megvalósítani önmagát.
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
Családinet hozzászólások:
LEGOLVASOTTABB
Életét vesztette Sallai Nóra ötéves kisfia az autóbaleset következtében
Szeptember 27-én történt a súlyos karambol, melyben Sallai Nóra színésznő és kisfia életveszélyes sérüléseket szenvedett - azóta kórházban ápolták őket. A szörnyű baleset mára azonban felfoghatatlan tragédiává változott.
Október 2024-ben is a látás hónapja
A látás hónapját minden évben megrendezik világszerte, így Magyarországon is. A látás hónapjának kezdetben elsősorban az optikai látásjavítás (szemüveg- és kontaktlencse-viselés) volt a fő témája. Az évek során azonban a látás, elsősorban a látásélesség megőrzésének és javításának figyelemfelhívó hónapja lett. Professzor Dr. Holló Gáborral, a Szemészeti Központ vezetőjével, glaukóma specialistájával a mai alkalommal a 2024. évben is aktuális látásmegőrzéséről és az éleslátást leginkább veszélyeztető betegségekről, valamint ezek korai felismeréséről beszélgettünk.
"A halloween a sátánisták ünnepe!" - egy szigetszentmiklósi óvoda hosszan írt arról, miért nem szabad részt venni benne
"Hallooween nagyon veszélyes mindenkire nézve. Nem kell átvegyünk semmilyen idegen néptől pogány ünnepeket, szokásokat! Ennek a megemlékezése az méltó a keresztyén emberekhez" - írták egy hosszú posztjuk végén.
Minden ultrafeldolgozott élelmiszer káros? A dietetikus válaszol
Egyre többet hallani az ultrafeldolgozott élelmiszerek veszélyeiről, a tájékozottabbak egyenesen a szív-érrendszer legnagyobb ellenségeinek tekintik azokat. Ugyanakkor érdemes tudni, hogy ezek az élelmiszerek nem mind ugyanolyan feldolgozással készülnek, és bizonyos típusaik akár még csökkenthetik is a kardiológiai kockázatokat. Czakó Bettina, a Kardioközpont dietetikusa, okleveles táplálkozástudományi szakember MSc egy új elemzés kapcsán beszélt a témáról.
Csúnyán köhög a gyermek: mi a teendő?
"Csúnyán köhög" - panaszolják aggódva a szülők, amikor náthás és napok óta köhögő gyermekeikkel felkeresik az orvost. Dr. Mezei Györgyi, a Tüdőközpont gyermektüdőgyógyász, allergológus és klinikai immunológus szakorvosa arra hívja fel a figyelmet, hogy a vírusfertőzésekkel együtt járó köhögés 3-4 hétig is fennállhat.
Közösségi hozzászólások: