SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Mit (nem) fog megoldani, ha korlátozzák a gyerekek mobilhasználatát az iskolában?

Berényi Konrád [cikkei] - 2024-08-21
Egy ideje gondolkodom már azon, hogy írni kellene a mobilok iskolai használatának a szigorítása kapcsán. Forrnak az indulatok pro és kontra, és miközben ismét van egy téma, amiben tök jól szembe lehet állítani csoportokat, valahogy elvész a lényeg. A lényeg pedig az oktatási rendszerünk, az oktatási módszertanunk elavultsága, az oktatók felkészültsége és motiváltsága, és a valós problémákra adott álválaszok tömege.
Mit (nem) fog megoldani, ha korlátozzák a gyerekek mobilhasználatát az iskolában?

Idén tavasszal a kisebbik lányom is érettségizett, sikeresen. Szeptembertől ő is egyetemista, így elmondhatom, van tapasztalatom két gyerekkel is az általános és a középiskola túlélésében. Szülőként viszonylag korlátozott lehetőségünk van beleszólni abba, mit tanítanak nekik és milyen módszerekkel, és jobbára csak a szerencsén múlik, hogy mennyire bigott vagy haladó, megértő vagy épp szociopata tanárok tanítják őket. Mi annyiban szerencsések voltunk, hogy csak kevés olyan tanárral találkoztak, akiket "túl kellett élni", és voltak olyan tanárok, akik inspirálták őket.

Összességében pozitívan jöttek ki az egészből, és úgy érzem, ez részben annak is az eredménye, hogy mi is igyekeztünk segíteni nekik. Volt közben ugye egy Covid időszak is - erről is illene végre mélybemenően beszélgetni -, és az elmúlt másfél évtized egy eddig nem tapasztalt technológiai ugrást is hozott. Óvodások, kisiskolások voltak, amikor megjelentek az első (még jobbára teszt) tabletek, és az okostelefonok is csak kevesek kiváltsága volt. Mára pedig csak annak nincs okostelefonja, aki nem akar.

Nagyon sokat tudnék írni, miket tapasztaltunk. Milyen volt az, amikor meg kellett tanulnia a lányomnak az összes afrikai ország fővárosának a nevét (ismered pl. Ouagadougou-t?), vagy amikor a másik lányomnak matekot kellett tanítani, mert az aktuális tanára erre alkalmatlan volt a középiskolában. De ahogy írtam, túléltük, és nem rokkant bele senki.

De néhány dolgot látok, és ezek mind rányomják a bélyegüket az oktatásra.

Elavultság. Minden elavult. A tanítási módszertan, az osztálytermek, a használt eszközök, a tanárok tudása, az elvárások.

Függés. A gyerek függ a tanártól, a tanár az igazgatótól, az igazgató az aktuális fölöttesétől, és így tovább. Ha a rendszerbe bekerül valami hülyeség, az végig fog menni...

Fegyelem és annak hiánya. Miközben az elvárt fegyelem katonás, a valóság az, hogy a tanárok jelentős része képtelen olyan fegyelmet tartani, ami az oktatáshoz kellene. Ez főleg általános iskola felsőben jött elő, emiatt volt egy hosszas beszélgetésem is az egyik osztályfőnökkel.

Tananyag. A politikailag befolyásolt faszságok szerencsére olyanok, amiket nem kellett komolyan venni, de ettől függetlenül a tananyag iszonyúan sok és felesleges. Nem kell ennyi, mert semmi értelme, cserébe frusztrál mindenkit, aki ebben érintett.

Módszertan. Tanárfüggő. Sajnos vagy sem, de ahogy anyukám mondta (aki egész életében tanár volt): amikor az ajtót becsukja, az történik, amit ő akar, abba nem szólhat bele senki. És ez igaz, csak ugye kérdés, mennyire igényli ezt az adott tanár. Aki igen, az felhasznál mindent, amit lehet és érdemes, aki nem, hát az követi a XIX. századi normákat...

A bizonytalanság. Akár év közben is cserélődő tanárok, változó elvárások, változó minden. Nincs meg az a fajta fészek, nincs meg az a fajta műhely, ami hatékony lenne és biztonságot adna. Se a gyereknek, se a tanárnak.

Ki kell mondjam: a hazai közoktatás rossz. Nem kell ezt szépíteni, meg nem kell ezt relativizálni. Egy rosszul működő, rossz célokat megvalósító rossz rendszer.

És akkor mit tud csinálni az az állam, amelyiknek feladata ezt működtetni? Vagy komolyan veszi, és szakmai és tudományos alapon megjavítja, bevonva megfelelő módon az összes érintetett, vagy megpróbálja konzerválni, hiszen jól van ez így, eddig is működött...

Ugye tudjuk, nálunk mi történik. Nem az első lehetőség. És akkor ehhez jött a már említett technikai fejlődés, amely felrúgta a status quo-t. Kiderült, mi történik a becsukott ajtó mögött. Az unatkozó gyerekek már nem krétadobálással és köpőcsövezéssel meg esetleg olvasgatással ütik el az időt, miközben a tanár unalmasan molyol valamit, hanem a telefonjukkal. És ezzel együtt kaptak egy olyan plusz kommunikációs csatornát, ami miatt a közösségek is átalakultak, és az összefogás is mást jelenhet.

Mivel a cél a régi dolgok konzerválása, így teljesen érthető, hogy megpróbálnak kidobálni mindent a rendszerből, ami korábban nem volt. Ilyen a modern oktatási módszertanok és ilyen az okostelefon is. És persze mint mindent, ezt is lehet indokolni. És persze mint mindent, ezt is sokan támogatják.

Támogatják a frusztrált tanárok, a még frusztráltabb szülők, akiknek kín ez az új technológia (ha egyáltalán tudják használni). Támogatják azok, akik  számára a gyermeknevelés a gyermek fegyelemre, szófogadásra való idomítását jelenti. Támogatják azok, akiknek a fegyelmezés eszköze a kütyük elzárása, szabályozása.

Teljesen érthető az ő támogatásuk, csak ez nem visz sehova. Lehet ideig-óráig azt tenni, mintha nem történt volna hatalmas változás, mintha még mindig 1985-öt írnánk, de a valóság bekopog. Mindig.

Oké, tiltsátok a telefonokat, szedjétek össze, korlátozzátok a használatát! És akkor ettől jobb lesz a módszertan? Jobbak lesznek a tanárok? Modernebb lesz az oktatás?

Lófaszt. Nem fog semmi változni. Majd kialakul egy álszent gyakorlat,  tanárok majd egy újabb dologban néznek félre, majd lesznek a régi, majdnem kidobott leadós telefonok az igazi mellett.

A kormány megnyugszik, megtették, amit megtehettek. A szülők megnyugodnak, megvédte őket a kormány (haha). A tanár megnyugszik, ezen is túl vagyunk, végre békén van hagyva.

És nem fog semmi változni, de legalább sikerült megint jól szembeállítani embereket. Jobb lesz ettől? Egy kicsit sem. Mire tanít ez? Na, pont arra.

Nem tudok pozitív befejezést írni. Ez a probléma nemcsak nálunk jelentkezik, más országokban is meg kell küzdeni a teljesen megváltozó társadalommal. Az oktatás ráadásul lassan mozdítható, nehézkes rendszer, így mindenhol küzdés van. Nem tudom, mi lesz a jó megoldás, de egyben biztos vagyok: a tiltások soha, sehol nem vezettek valós, hosszú távú eredményre. Most sem fognak.

Indexkép: Depositphotos.com

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Megváltozik a hiányzások igazolásának rendszere szeptember 1-től, megszűnik a papír alapú orvosi igazolás

Megváltozik a hiányzások igazolásának rendszere szeptember 1-től, megszűnik a papír alapú orvosi igazolás

"Nincs többé trükközés" - írja a Medicalonline.
Vízbe esett egy 5 éves, úszni nem tudó kisfiú egy zalai fürdőben - mire kimentették, már nem lélegzett

Vízbe esett egy 5 éves, úszni nem tudó kisfiú egy zalai fürdőben - mire kimentették, már nem lélegzett

Egy Zala vármegyei fürdőben történt meg minden szülő rémálma.
Mintegy negyed évszázad elteltével mérték fel ismét a hazai lakosság egészséggel összefüggő életminőségét

Mintegy negyed évszázad elteltével mérték fel ismét a hazai lakosság egészséggel összefüggő életminőségét

A képzettebbek, a gazdaságilag aktívak, illetve az egy háztartásban többen együtt élők jobb egészséggel összefüggő életminőségre számíthatnak, mint az alacsonyabb iskolai végzettségűek, vagy az egyedül élők. Többek között ez derült ki abból a kutatásból, amelyet a Semmelweis Egyetem Egészségügyi Technológiaértékelő és Elemzési Központja készített csaknem 12 ezer résztvevő kérdőíves felmérésével. Hazánkban hasonló kutatás utoljára 2000-ben mérte fel a lakosság egészséggel összefüggő életminőségét, így a vizsgálat abból a szempontból is egyedülálló, hogy az eredmények két évtized távlatából összevethetők, elsősorban a középkorúaknál jelentős javulást mutatva. Eredményeiket a neves Quality of Life Research című lapban publikálták az egyetem kutatói.
Akadozó és véres vizelet a hólyagrák tünete lehet

Akadozó és véres vizelet a hólyagrák tünete lehet

A gyakori vizelési inger, az akadozó vizelet meglehetősen sokakat érintő tünet, a véres vizelet azonban olyasmi, ami jóval ijesztőbbnek tűnik és hamarabb orvoshoz fordul miatta a beteg. Nagyon fontos felhívni a figyelmet arra, hogy urológus szakorvoshoz kell fordulni még a kevésbé fenyegető tünetekkel is, mivel a hólyagrák tüneteként megjelenő vérvizelés sokszor csak a laborelemzés során mutatható ki. Dr. Med. Habil. Buzogány István PhD, az Urológiai Központ urológusa a daganatos betegség további lehetséges tüneteire, valamint a kivizsgálás jelentőségére hívta fel a figyelmet.
Félelem, ami életet követelt: nem merte magának beadni az injekciót, meghalt a családapa

Félelem, ami életet követelt: nem merte magának beadni az injekciót, meghalt a családapa

Egy 37 éves családapa, aki tudta, hogy allergiás a darázscsípésre, életét vesztette, miután nem merte beadni magának az életmentő adrenalininjekciót. Két gyermeke maradt félárván.
A szerkesztő ajánlja