SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Mit tehetünk, ha a kamasz jegyei hirtelen leromlanak?

Mezei Csongor Andrea [cikkei] - 2022-04-20
Az osztályzatok számok formájában fejezik ki gyermekünk értékelését, teljesítményét. Ez a szűkített, rövid kód, a számsor nem tudja teljes gazdagságában visszaadni egy kamasz gyerek világhoz való viszonyulását, terveit, motivációját, vágyait, esetleges elakadását. Ezért e tantárgyi jegyek csak finom mutatók, melyek a kamasz gyerek életének egyetlen szeletéről adnak információt, nem alkalmasak arra, hogy ezek alapján ítéljük meg gyermekünk értékeit.

Viszont az osztályzatok jelzések is. A hirtelen leromlott jegyek arra utalnak, hogy a serdülő fiatal életében valamilyen markáns változás történt, felborult az egyensúly, a rendszer működése megbillent. Mivel a gyermekünkkel való kapcsolatunkat hosszú távra tervezzük, ebben az esetben az egész rendszer működését kell végiggondolnunk, és - ha már számokról van szó – hozzáadni vagy elvonni valamit az egyenletből ahhoz, hogy újra egyensúlyba jöjjön.


Miért romlanak le a kamasz osztályzatai?

Fontos tisztában lenni azzal, és hitelesen képviselni is, hogy a problémánk közös. Egyrészt nem gondolhatjuk azt, hogy ez a hanyatlás teljes egészében a gyermek hibája, aki egyszer csak egyik napról a másikra hanyaggá és lustává vált, de nem jó irány az sem, hogy megdöbbenünk rajta, vagy úgy érezzük, hogy megbuktunk, mint szülők, és magunkat hibáztatjuk.

A fagyos légkör, a szeretetmegvonás és a büntetések sem a változás szolgálatában állnak, inkább a bűntudat és szégyen keltői, amik még soha senkinek nem segítettek a kiteljesedésben.

Kamasz gyerek nevelésekor mindig az az elsődleges szempont, hogy a szeretet ne szenvedjen csorbát, még akkor sem, ha a gyerek ezt sokszor és sokféleképpen próbára teszi.

Maradjon meg az a kapcsolat, csatorna a gyerek és szülő között, melyen keresztül hatni tudunk rá, és a harag vagy az elégedetlenség ne tömítse el a járatot, hiszen akkor elzárjuk a segítség és a megbeszélés lehetőségét is.

Ha a gyerek jegyei hirtelen leromlanak, érzékelnünk kell ezt a változást. A rendszer nem egyik napról a másikra omlik össze, és ha gyorsan szembesülünk a problémával, jobb esélyünk van kezelni azt. A szülő feladata ebben a helyzetben az, hogy a gyerekkel közösen, őt bevonva a beszélgetésbe vagy a beszélgetésekbe keressék meg az okokat, a tanulási deficit hátterében álló valódi problémát. Együttműködést és segítőkészséget kell mutatnunk megbeszéléskor, mindezzel azt képviselve, hogy a gyermek problémája közös szomorúságunk, és nem a lázadásának a jele, amivel a gyerek szántszándékkal kínozni akar minket.


A következő okok állhatnak a háttérben

A rossz jegyek beáramlása rendszerproblémát jelez.
 

  • Alszik-e a gyerek eleget?
  • Milyen az alvás minősége?
  • Mit csinál akkor, mikor a szülő már ágyba bújt?
  • Mennyit használja a számítógépet?
  • Mit eszik és mennyit?
  • Sportol-e, jár-e a szabad levegőre, vannak-e barátai?
  • Van-e kialakított rendszer az életében?

A teljes kép kialakításához érdemes beszélni a tanárral is, és együttműködni az iskolával.  A tanárnak is biztosan van elképzelése arról, hogy mi történhetett az eddig jól tanuló gyerekkel, információt adhat az osztályközösségről, barátságokról, iskolai bántalmazásról, vagy az iskolai kudarcok mibenlétéről, típusáról. Nem biztos, hogy a tanári pikkelésről szóló történetek igazak, lássunk tisztán…

A gyermekkel való beszélgetés hangneme lehetőség szerint legyen nyugodt, csak a szülő(k) és a gyerek között folyjon, a téma más szereplő részvételét nem kívánja. Beszéljünk a jövőképéről, terveiről, mi szeretne lenni, és hogyan látja az odavezető utat? Próbáljunk praktikus összefüggést láttatni a tanulás és a vágyott jövője között. Lehetséges, hogy most fogunk azzal szembesülni, hogy nem akar orvos vagy ügyvéd lenni, és ezzel nekünk lesz a legnehezebb szembenézni. Talán hosszú lesz az út az elfogadásig, és erre most kell rálépnünk. Legyünk nyíltak és rugalmasak, hogy az oldott légkör lehetővé tegye a gyermek számára a megosztást.
 

  • Sok tanulási deficit hátterében valójában tanulási zavar áll, ami csak felsőben vagy középiskolában nyilvánul meg, akár a gyereket is meglepve.
  • Lehet diszlexia, diszgráfia, figyelemzavar, vagy az olvasottak értelmezésének zavara,
  • a memória egyedi tárolási módja (hallási alapú, képi vagy érintési információ alapú) is állhat a probléma hátterében.
  • Elakadhat a kamaszunk abban, hogy hogyan osztja be az idejét, milyen módszerrel memorizál, milyen módon adja vissza az anyagot, írásban vagy szóban teljesít-e jobban, vagy hogyan hat rá a vizsgahelyzet?

Ha sikerül meghatározni a nehézség mibenlétét, könnyebb megoldást találni rá. Ha technikai probléma van a tanulásban, legjobb, ha szakember segítségét kérjük, fejlesztő pedagógusét, vagy ha ennél egyszerűbb a probléma, külső segítséget a leckeíráshoz. Ez azért fontos, mert szétválasztja a szülő-gyermek szeretetteli családi kapcsolatát a számonkérő tanárétól. A szülő szerepe a gyermekkel való beszélgetés, az örülés egymásnak, az együttlét, nem jó ezt felcserélni a leckefelmondással, állandó stresszeléssel.

Jobb egy egyetemista szolgálatait megfizetni, hogy tanuljon a gyerekkel, mint a szülői szerepünket kockáztatni, és hazaérkezés után rögtön bíróságot játszani.

Ha a megbeszélésből az derül ki, hogy a kamasz gyerekünk rossz befolyás alá került, olyan baráti kört épített ki, melyben a tanulás nem számít értéknek, szakember segítségét kérhetjük, akár családterápiát is kezdhetünk, és beiktathatunk az útvonaltervünkbe egy „újratervezést”.


Amikor a romló átlag valójában segélykiáltás

A rossz jegyek jelezhetik azt is, hogy a gyermek az osztályközösségen belül nem találja a helyét, egyre inkább elszigetelődik társai között, és az osztályzatok leromlása valójában segélykiáltás, amit meg kell hallanunk. A kirekesztés, a bullying nagyon komoly sérülést okoz egy kamasz lelkén, és jellemző, hogy a stresszes élethelyzetben elveszíti motiváltságát a tanulás és a jegyek iránt. Halljuk meg a kérést!

A tanulmányi eredmények romlása mögött állhat családi konfliktus, veszteség is, melyre a gyermek érzékenyen reagál.

A kamaszkori élettani lustaság is állhat a háttérben, melynek kezelésében jó, ha felfegyverkezünk humorral is, és annak biztos tudatával, hogy gyermekünk a jól képviselt értékekhez vissza fog találni. Nem csak sikerekre, de időnként saját kudarcokra is szüksége van ahhoz, hogy tisztába jöjjön azzal, mi a fontos számára.

Ha jól állítottuk be a gyermekünk életének határvonalait, nincs értelme tiltásokkal és megvonásokkal büntetni őt. Se az internettől, se a barátoktól vagy sporttól való tiltás nem javít számottevően az iskolai eredményeken, viszont elmérgesíti a hangulatot.

A gyermeki félelem a szülői válaszreakcióktól szélsőséges elkerülő viselkedéshez vezethet – bizonyítványosztáskor a gyermekek számára létrehozott lelkisegély szolgálatok hívásszáma kiugróan magas.

A jegyek nem a gyereket osztályozzák, csak egy adott szakasz iskolai teljesítményét – az élet ennél szélesebb sávú, ne ebből ítéljük meg gyermekünket! Ha a kapcsolatot helyrehozzuk, a jegyek is javulni fognak.

Indexkép: Depositphotos.com

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Három gyerek tűnt el Szigetszentmiklósról

A szigetszentmiklósi rendőrök a lakosság segítségét kérik három gyermek eltűnésének felkutatásában.

Epekövesek, figyelem! Íme a gasztroenterológus ünnepi tanácsai

Az ünnepi időszakban tömegesen jelentkeznek a sürgősségi ellátásban az epekólikás betegek. Dr. Pászthory Erzsébet, a Gasztroenterológiai Központ gasztroenterológus, belgyógyász szakorvosa szerint, ha valaki már átélt ilyen rohamot, az soha nem felejti el; megfelelő kezelés híján pedig bármikor újra jelentkezhetnek a tünetek, és akár súlyosabb szövődményeket is okozhatnak a kövek.

Óriási a korai felismerés jelentősége a nőgyógyászati daganatoknál is

A daganatos betegségek korai felismerése sok esetben élet-halál kérdése lehet, de legalábbis meghatározza a kezelés lehetőségeit. Így van ez a nőgyógyászati daganatok esetében is: minél korábban sikerül felismerni a betegséget, annál jobbak lehetnek a kilátások. Dr. Hernádi Balázs, a Nőgyógyászati Központ szülész-nőgyógyásza, a nőgyógyászati onkológia specialistája elmagyarázta, mikor, kinek és milyen vizsgálatok szükségesek az időben történő diagnosztizáláshoz.

Újévi fogadalom: 2025-ben ne hagyjuk ki a „nagyrutin” vizsgálatot!

Huszonegy éves kor fölött rizikófaktorok, tünetek hiányában legalább öt évente, krónikus betegség, idős életkor esetén évente javasolt a laborvizsgálat, amely fényt deríthet a tartós fáradékonyság, sápadtság, szem alatti sötét karikák, ingerlékenység, hajhullás, gyors hízás vagy fogyás, haspuffadás, bőrproblémák, véres vizelet vagy széklet hátterében húzódó problémákra is. Mindez azért fontos, mert az időben felfedezett betegségek, nagyobb hatékonysággal gyógyíthatók - mondja dr. Torzsa Péter, a Semmelweis Egyetem Családorvosi Tanszékének vezetője.

A herecsavarodás okai, tünetei és kezelése - az újszülöttek és a kamaszok nagyobb veszélyben vannak

A herecsavarodás (heretorzió vagy torsio testis) egy ritka, de súlyos állapot, amely leginkább újszülötteknél és a serdülés korai szakaszában járó fiúknál fordul elő, de bármely életkorban kialakulhat. A probléma a herekocsány megcsavarodásával jár, amely a herék vérellátását gátolja. Ez kezelés nélkül a here elhalásához is vezethet.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja