SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Így szerettesd meg a könyveket a gyermekeddel!

Martincsevicsné Jenei Gizella [cikkei] - 2020-12-27
Könyvet adni és kapni karácsonyra nagyszerű dolog. A könyvek érdekesek, értékesek, szépek és hasznosak. De mit csinálj, ha a gyermeked nem igazán rajong értük. Hát szerettesd meg vele az olvasást!
Így szerettesd meg a könyveket a gyermekeddel!

A legjobb, ha már egészen pici baba korától kezdve minden nap olvasol neki. Vannak puha, lapozható, vízálló kis könyvek, amiket már kicsi korban is a gyermek kezébe adhatsz, az sem baj, ha megrágja. Lehetnek rajta állatok, amiknek a hangját utánozva felkeltheted az érdeklődését. A babák nagyon szokták szeretni ezt a játékot, örömmel hallgatják anyukájuk hangját.

Ha már nagyobb a gyermeked, akkor sincs veszve semmi. Az idő kerekét nem tudod visszaforgatni, úgyhogy ezen ne bánkódj. Jobb később, mint soha!
 

Első lépés: ismerkedés a képekkel, illusztrációkkal, szavakkal

3 éves kortól már célzottan is megismertetheted a gyermekeddel a könyveket. Válasszatok egy könyvet, vedd az öledbe, de mielőtt kinyitnátok, nézzétek meg a borítót. Bár elsőre nem érti majd, de mondd el neki, hogy melyik a könyv címe és miért az a kép van a borítón. Mutasd meg neki, hogy mennyivel nagyobb betűvel van írva a cím, beszélj neki arról, hogy ez miért fontos. Azt is megmutathatod neki, hogy hol van feltüntetve az író neve. Meglátod, hogy néhány alkalom után már ő maga fogja így megvizsgálni az egyes könyvek borítóját.  

Ha érdeklődő a gyermek, akkor mutasd meg neki, hogy a könyv valójában szavakból és képekből áll. Meséld el neki, hogy a szavak írják le, hogy mi történik a szereplőkkel, te mindig azt olvasod el neki. Ha vannak a mondatokban kiemelt szavak, akkor térjetek ki rá, hogy miért lehetnek azok mások. Lehet, hogy az olyan, mintha kiabálnának? Lehet, hogy az nagyon fontos a szereplők részéről? Sok mindenről beszélhettek már akkor is, mielőtt a történetbe belefogtok.

Vizsgáljátok meg jobban a könyvnek a hátulját is. Miért van minden könyvben tartalomjegyzék? Miért vannak számok az oldalakon? Mit írnak le a könyv hátuljára? Vannak a könyvben szövegbuborékok? Mi a céljuk? Ezekről egy 5 éves gyermekkel már nyugodtan elbeszélgethetsz.
 

Második lépés: ismeretterjesztő könyvek

5-6 éves korban a gyermekek kíváncsisága már hatalmas. Egyre nyitottabbak a körülöttük lévő világra, szeretnének többet tudni az állatokról, a növényekről vagy akár az autókról, gépekről. Ha rendszeresen olvastok esti mesét, akkor az maradjon mindig valamilyen hagyományos történet, de napközben nyugodtan vegyetek a kezetekbe ismeretterjesztő könyveket. Így bővül a gyermek szókincse és te is jobban megismerheted, hogy milyen témák iránt érdeklődik leginkább.

Nagyon jó módszer, ha feljegyzed azokat a kérdéseket vagy témaköröket, amiket a gyermek sokszor érint. Ha nincs otthon ilyen jellegű könyvetek, akkor menjetek el együtt a könyvtárba és keressétek meg a választ a kérdéseire. A mostani járványhelyzetben számos olyan könyvtár működik, ahol előzetes egyeztetés alapján lehet könyvet kérni, amit a bejáratnál átadnak. Így nem kell lemondani az új ismeretekről.

A különböző hétköznapi eseményekhez kapcsolódóan is találhattok könyveket. Korábban Bartos Erika: Anna, Peti és Gergő sorozata volt nagyon népszerű a kicsik körében, mert annyira kedves és egyszerű volt a nyelvezete, hogy a gyermekek könnyedén beleképzelhették magukat az egyes helyzetekbe. Látták, hogy másnál is előfordulnak bizonyos szituációk és megtapasztalhatták, hogy más gyerekek hogyan reagálnak rá. Volt olyan történet, amely a testvér érkezésével foglalkozott, és volt olyan, ami a nagyszülőkkel kapcsolatosan mesélt el dolgokat. Ezen felül számos óvodai élethelyzetet is feldolgozott.

Nálunk nagy kedvenc volt Annáék története után a Titoktündérek világa, melyet Beck Andrea írt. Ebben az óvodás kortól kezdődően voltak élethelyzetek, melyekkel a gyerekek találkozhattak. A kedves történeteken keresztül fejlődhet a gyermek pozitív gondolkodása és az önbizalma. Mivel szorosan kapcsolódik az ő kis életükben előforduló eseményekhez, ezért jobban felkelti a figyelmüket és biztosan kérni fognak még újabb és újabb történeteket. Így pedig a könyvekhez való kapcsolatuk is erősödik majd.
 

Harmadik lépcső: olvasás és gondolkodás

7-10 éves korban már érdemes visszacsatolni az olvasottakra. Ha hangosan olvastok el egy-egy történetet, akkor mindig kérdezz vissza, hogy tudd, megértette-e a gyermek a hallottakat. Sokkal hatékonyabb, ha hangosan ki is mondjátok a gondolataitokat, mert így jobban elmélyülnek a dolgok.

Nyugtasd meg, hogy nem baj, ha elsőre nem ért meg egy-egy nehezebb szöveget. Ne szégyellje újra elolvasni, hogy megértse. Mondd el neki, hogy ez a felnőttek világában is gyakran előfordul, nem kell megijedni tőle.  

Segíts neki abban, hogyan gondolkodjon el a hallottakon. Mutasd meg neki, hogy milyen érdekes dolog, ha továbbviszi a könyvben leírt gondolatokat. De ne várd, hogy önmagától tudja, hogy ezt hogy kell. Tegyél fel egyszerű kérdéseket azzal kapcsolatban, hogy vajon mire gondolhatott az író, milyen gondolatok, érzelmek játszódhattak le a főszereplőben és mit lehetett volna másképp csinálni az egyes szituációkban. Sok-sok irányba el tudod vinni a beszélgetést, így bővítheted gyermeked ismereteit, és ösztönözheted arra, hogy nézzen utána bővebben, keressen a témához kapcsolódó könyveket. 

Kép forrása: olia danilevich fotója a Pexels oldaláról

Hasonló cikkünk a témában:

Így nevelj olvasó gyermeket!

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

A hatóságok teljes hírzárlatot rendeltek el az esettel kapcsolatban.
Szamárköhögésem velőt rázó története

Szamárköhögésem velőt rázó története

Légútjaimat általában békés hámszövet fedi, aminek a felszínén levő kis csillók segítenek kisöprögetni onnan a kórokozókat. Akkoriban éppen egy közönséges megfázással küzdöttem, orrfolyással, enyhe köhögéssel, amivel úgy véltem, a munkám megszakítása nélkül megbirkózom. Azonban a kór alattomos módon dolgozva elkezdett toxinokat gyártani, melyek észrevétlenül megtapadtak a csillós szöveten, méreganyagokat bocsájtottak ki rá, míg egy sűrű, ragadós váladék képződött és a légútjaim beszűkültek. Mindebből annyit érzékeltem, hogy nem kapok levegőt.
Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Inzulinos cukorbetegként rendre magas vércukorszintet mérsz reggelente, és nem érted, miért? Elképzelhető, hogy az éjszakai vércukorcsökkenés kiváltotta Somogyi-hatás áll a háttérben. Hogy milyen okok idézik elő ezt az állapotot, és mi a teendő vele, arról Prof. Dr. Somogyi Anikót, a Cukorbetegközpont diabetológus, endokrinológus, lipidológus szakorvosát kérdeztük.
Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

A téli időszakban még azok is szednek vitaminokat és nyomelemeket, akik az év többi részében nem. Annak érdekében, hogy ezek a készítmények valóban ki tudják fejteni jótékony hatásukat, érdemes tudni, hogy milyen napszakban és mivel érdemes - esetleg mivel nem ajánlott - bevenni, illetve hogy milyen állapotok esetén vagy milyen gyógyszerekkel együtt fontos a körültekintés az alkalmazásuk során. Ezekben a kérdésekben a Semmelweis Egyetem Egyetemi Gyógyszertár Gyógyszerügyi Szervezési Intézet szakgyógyszerészei, dr. Horváth István László és dr. Vajda Péter segítik az eligazodást.
Mikor és miért érdemes vizeletvizsgálatot végeztetni?

Mikor és miért érdemes vizeletvizsgálatot végeztetni?

A vizelet a vese működésének eredménye, azaz segítségével számos belgyógyászati problémára derülhet fény. Dr. Rákász István az Urológiai Központ urológusa szerint vizelési panaszok, illetve urológiai jellegű tünetek esetén elengedhetetlen a vizeletvizsgálat, de az évenkénti kivizsgálás részeként is fontos megcsináltatni.

A szerkesztő ajánlja