A mi első társasjátékunk
Igazán nagyon sok jó társasjátékot lehet kapni (és persze kevésbé jókat is), ami mégis elgondolkodásra késztetett az az, hogy az „első találkozás” – meghatározó lévén - vegye figyelembe a gyerekeink életkori sajátosságait, fejlettségi szintjüket, érzelmi, akarati jellemzőit.
Így született meg a csoportunkban egy olyan játék, amely megfelelően rugalmasan képes követni és alakítani a gyerekek értelmi, érzelmi, akarati fejlődését.
A játékot én készítettem számukra, egyelőre segíteni nem tudtak még benne, de érdeklődve figyelték, mi is készül itt, hogyan fogunk játszani vele. Mire készen lett, már jól motiváltak voltak a kipróbálásra.
Az első játékot úgy terveztem, hogy öt-hat perc alatt lejátszható legyen, s abban a számkörben mozogjon, amiben biztos a számfogalmuk.
Fontos volt, hogy bárki bekapcsolódhasson menet közben és nyugodtan el is hagyhassa a játékot, s ez ne jelentsen bonyodalmat a tovább játszó gyermekek számára a folytatást illetően.
Igyekeztem kiküszöbölni a nyertes – vesztes problémát, a kudarcélményt. A játék során nem szükséges azonosulni egyetlen szereplővel sem. Ugyanakkor megtapasztalhatják, hogy vannak elsők és később beérkezők, ám ez mindig változik, s előbb-utóbb mindenki célba ér. Nem tragédia „vesztesnek”, később beérkezőnek lenni.
A Pillangós játéknak 5 szereplője van, a tábla is 5 mezőt tartalmaz, az ötös számkör tanulása során alkalmaztuk. Röviden lejátszható.
A dobókockán a szereplők színei szerepelnek. Megtapasztaltuk/megtanultuk:
- hogyan következünk egymás után
- azonosítottuk a színeket
- gyakoroltuk a sorszámneveket, megfigyeltük a síkbeli elhelyezkedéseket
A következő társas játékunk már több mezős és szereplős, alkalmazkodtunk az aktuális évszakhoz is. Itt a hóembereknek kell eljutniuk a fenyvesekhez.
A kezdő társasjátékokat, ha már jól tudnak alkalmazkodni gyermekeink a játszási módhoz és a szabályokhoz, sokféle módon tudjuk variálni.
Bővíthető a tábla, irányban és cellaszámban is. Beiktathatunk fokozatosan olyan cellákat, amelyeken a továbblépést akadályozó, vagy segítő jelzések vannak.
A szín dobókocka mellé szám dobókockát is alkalmazhatunk. (Egyszerre dobással eldönthető, melyik színű bábu hányat lépjen.)
Az a tapasztalatom, hogy ha ezekkel a játékokkal kezdünk, sokkal könnyebb és vonzóbb a gyerekek számára a bonyolultabb táblajátékok játszása. Amikor pedig a saját bábuval történő játszás is elkövetkezik, a kudarcélmény – sikerélmény feldolgozása is egyszerűbbé válik.
Közösségi hozzászólások: