SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Kreativitás a játéktevékenységben

Szabó Endréné [cikkei] - 2016-11-20
A kisfiút, akiről ez a történet szól Matyinak hívták. Szeme és haja koromfekete, termete apró, mint a mesebeli Hüvelyk Matyié. Kíváncsisága csillapíthatatlan volt, kitartása irigylésre méltó.

„A játék a kisgyermekkor legfontosabb és legfejlesztőbb tevékenysége, s így az óvodai nevelés leghatékonyabb eszköze.” - idézet, Az Óvodai Nevelés Országos Alapprogramjából

A kisfiút, akiről ez a történet szól Matyinak hívták. Szeme és haja koromfekete, termete apró, mint a mesebeli Hüvelyk Matyié. Kíváncsisága csillapíthatatlan volt, kitartása irigylésre méltó. Kedvelt időtöltései közé tartozott a járműkészítés. A barkácssarokban összegyűjtött különféle anyagokból nagy igyekezettel rakta össze automobilját, aminek kereke parafa dugóból, váza fogkrémes dobozból, tengelye hurkapálcából készült. A polc körül kivehetőek voltak a kocsi összerakásával kapcsolatos zajok. Motoszkálás, majd kotorászás hallatszott. Válogatás közben zörögtek a kisebb-nagyobb dobozok a kosárban. Kés mélyedt a parafa dugóba. A hurkapálca nyikorogva talált magának utat. A különös hangok még erőteljesebbé váltak, amikor elkészült az autó. Fakockák koccantak és ütődtek egymáshoz, majd hangos berregés hallatszott. Megépült a szőnyegen az autópálya, a benzinkút és a felüljáró is. Matyi napokig önfeledten játszott. Annyira szerette dobozautóját, hogy még az ágyába is magával vitte. Aztán ha megfeledkezett róla, félálomban is kibújt érte a jó meleg takaró alól.

Milyen utat járt be a mi kis „Hüvelyk Matyink” a játékok birodalmában, amíg eljutott az alkotás öröméhez, az önálló eszközkészítéshez? Az óvodába lépést követően felfigyeltem játékára, mert gazdag élményanyaggal és megalapozott játszási szokásokkal érkezett a családból. Ezután három évig tudatosan figyelemmel kísértem Matyit. Az apukával történt beszélgetések során az is kiderült, hogy otthon szívesen fúr-farag, a garázsuk egy részéből kialakított műhelyben. Szerette a meséket, az abban előforduló fordulatok, szereplők és eszközök mind színesítették játékának tartalmát. Játszott királyosat, lovagosat, sárkányosat. Beleszületett egy családba, ahol számára a tradíciók az apát tekintik azonosulási mintának. Azoknak a mesehősöknek a „bőrébe bújt”, akik a férfias erőt testesítik meg. Később megmutatkozott a társakkal való együttjátszás igénye, amely elvezetett a szimbolikus és szerepjáték szintjére.

Az óvodás életkorra oly jellemző kíváncsiságra és aktivitásra alapozva szerveztem a további élményforrásokat. Először a csoportunkba járó gyerekek szüleinek és nagyszüleinek munkáját ismerte meg. Majd ahogyan múltak az évek, egyre messzebb merészkedtünk az óvoda épületétől. Ellátogattunk a kertész, a szakács, az asztalos, a fodrász, a tanítónő, a kutyakozmetikus, a lovas oktató „birodalmába”. Voltunk még a babagyárban, az állatkertben, a budapesti múzeumban, a repülőtéri és a szentendrei skanzenben, üvegházban. Utaztunk villamoson, autóbuszon, a gyermekvasúton, és vonattal a martonvásári óvodamúzeumba. Megfigyeltük a Dunán úszó hajókat és uszályokat.

Ahhoz, hogy újraélje élményeit, és lehetősége legyen az őt ért negatív élmények feldolgozására, nap, mint nap biztosítottam a nyugodt, szabad játék feltételeit. Ráadásul rendszeresen, rengeteg mindent gyűjtöttünk, azzal a céllal, hogy megvalósítsa lelke mélyén szunnyadó vágyait. Hozzátartozói is megtapasztalták, itt mindig készül valami érdekes, valami mesebeli dolog, ráadásul kicsi és nagy óvja, megbecsüli azt. Ez dominált a mintaadásban, és természetesen az is, hogy én magam is készítettem játékeszközöket. Például a „Utazás a Gyermekvasúton” elnevezésű társasjátékot.

Felnőtt segítséggel, majd később önállóan rajzolta, vágta, ragasztotta, hajtogatta azokat a kellékeket, kiegészítőket, eszközöket, amikre éppen szüksége volt. Gyakran elhangzottak ezek a kérdések: Miből lehet elkészíteni? Hogyan fogjunk hozzá? A lehetőségeknek gyakran csak a képzelet szabott határt. Fabrikált személyautót, versenyautót, meseautót és szánt a Mikulásnak, karámot a rénszarvasoknak. A lovagoknak sisakot, védőpajzsot, várkaput, a várárok fölé hidat, ágyukat és magyar zászlókat stb.

Én úgy tapasztaltam, ha a gyerekek maguk készíthetik természetes alapanyagú játékukat, jobban kötődnek hozzá, mint a készen vásárolt játékeszközökhöz. A játék, az őket körülvevő világból „táplálkozik” és azt tükrözi vissza.


A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.


 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Három gyerek tűnt el Szigetszentmiklósról

A szigetszentmiklósi rendőrök a lakosság segítségét kérik három gyermek eltűnésének felkutatásában.

Epekövesek, figyelem! Íme a gasztroenterológus ünnepi tanácsai

Az ünnepi időszakban tömegesen jelentkeznek a sürgősségi ellátásban az epekólikás betegek. Dr. Pászthory Erzsébet, a Gasztroenterológiai Központ gasztroenterológus, belgyógyász szakorvosa szerint, ha valaki már átélt ilyen rohamot, az soha nem felejti el; megfelelő kezelés híján pedig bármikor újra jelentkezhetnek a tünetek, és akár súlyosabb szövődményeket is okozhatnak a kövek.

Elmúlhat-e magától a pánikbetegség?

A pánikbetegséggel nehéz együtt élni, különösen, ha úgy érezzük, kicsúszik a kezeink közül a kontroll a rohamok kapcsán. Érdemes-e arra várni, hogy majd "magától" elmúlik a nehézség? Egyáltalán léteznek-e olyan eszközök, amelyekkel elősegíthetjük a javulást? Mikor és miért érdemes orvoshoz fordulni? Dr. Veres Andrea főorvos, a Pszichiátriai Központ pszichiátere adott választ a kérdésekre.

Óriási a korai felismerés jelentősége a nőgyógyászati daganatoknál is

A daganatos betegségek korai felismerése sok esetben élet-halál kérdése lehet, de legalábbis meghatározza a kezelés lehetőségeit. Így van ez a nőgyógyászati daganatok esetében is: minél korábban sikerül felismerni a betegséget, annál jobbak lehetnek a kilátások. Dr. Hernádi Balázs, a Nőgyógyászati Központ szülész-nőgyógyásza, a nőgyógyászati onkológia specialistája elmagyarázta, mikor, kinek és milyen vizsgálatok szükségesek az időben történő diagnosztizáláshoz.

Mit tehetünk, ha folyamatosan romlik a gyermekünk szeme?

A gyermekek látása világszerte egyre rosszabb, és ennek egyik egyértelmű oka a képernyő előtt töltött idő növekedése. Egy globális tanulmány szerint az utóbbi években egyre több gyermeknél jelentkezik miópia, más néven rövidlátás.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja