Témaheteink, amikkel nem "kukoricáztunk"
Pődörné Hajdu Ibolya óvodapedagógus – tagóvoda vezető vagyok, a Zalaegerszegi Belvárosi II. számú Óvoda Kosztolányi téri Tagóvodájában „űzöm” szeretett hivatásomat immáron 34 esztendeje.
Csoportom vegyes összetételű, csupa motivált, érdeklődő lurkóval, akik éhesek minden új, kreatív tevékenységre. Folyamatosan próbára tesznek, és kihívások elé állítanak bennünket kolléganőmmel egyetemben a minél változatosabb megoldásokra, fogásokra ösztönözve ez által.
A tematikus hetek témáit, tartalmát, tevékenységeit természetesen mi is az évszakok, a természet, a jeles napok, hagyományok köré fűzzük fel és bontjuk le heti, napi, ill. képességfejlesztés szintjére.
Szerencsések vagyunk, hisz az általunk kigondolt ötletek megvalósulásához a gyerekeken kívül a szülők támogatását is élvezzük.
A témahetekhez szükséges alapanyagok, eszközök beszerzésében mindig számíthatunk rájuk, így ők is részesei sikereinknek.
Nem volt ez másképp a „kukoricás” és a „tökös” hetünk alkalmával sem.
Nem egy esetben a Nagyszülők telkéről, kertjéből beszerzett terményekkel dolgozhattunk, alkothattunk és hoztuk létre a „terepasztalt” és a töklámpásokat.
2016.10.17-21. 7. hét
Téma: „Kukorica, kukorica, pattogatott kukorica…”
Takarmány begyűjtése és az állatokról való gondoskodás, emberi tevékenységek az állatokkal kapcsolatosan.
A külső világ tevékeny megismerése:
Tevékenység, téma:
- Betakarítás, termények, gabona félék – kukorica begyűjtésének módja.
- Takarmány fogalma, mire való, haszna, hasznosításának változatai.
- Az ember és az állatok kapcsolata, gondoskodás fontossága.
- Kukorica – növény – gabona – felépítése, részei.
Matematikai tartalmú tapasztalatok:
Tevékenység, téma:
- Kukorica matematikája.
- Hosszú – rövid, hosszabb – rövidebb – u.a. hosszú megtapasztaltatása.
- Összehasonlítással, becsléssel, összeméréssel (szár, buroklevél, kukoricacső, torzsa segítségével) hosszúság megállapítása.
- Sorba rendezés hosszúság alapján (növekvő – csökkenő).
Verselés, mesélés:
Tevékenység, téma:
- Fésüs É.: Őszi dúdoló (ism. vers)
- Ica-rica, kukorica… (új mondóka)
- Mese: Bálint Á.: Mese a kukoricát morzsoló anyókáról
Az irodalmi művek által teremtett hangulat érzékeltetése, közös meselánc alkotásra ösztönzés.
Ének, zene, énekes játék, tánc:
Tevékenység, téma:
- Mondóka: Ica-rica (új mondóka)
- Dalosjáték: Kukorica, kukorica… (új dal)
Kiszáradt a diófa… (ismétlő) - Zenehallgatás:Vivaldi:
Évszakok - Ősz (Cd hallgatása)
Egyenletességre alapozott tánclépések létrehozása, elsajátítása utánzással.
Gyors-lassú tempó váltakozása a dalok éneklésekor. Tiszta éneklésre törekvés.
Rajzolás, festés, mintázás, kézi munka:
Tevékenység, téma:
- „Terepasztal” kukoricából.
- A kukorica növény mindenegyes részének felhasználásával terepasztal készítése.
- Egyéni, mikro csoportos tevékenykedtetés, munkavégzés.
- A gyerekek együttműködési képességének fejlesztése a közös alkotás sikerének érdekében.
Mozgás:
Tevékenység, téma:
- Egyensúlyozó járás talajon, padon, biztonságérzet erősítése, technika tökéletesítése, javítása.
- Érintő járás elsajátítása talajon, helyes testtartás hangsúlyozásával.
- Játékos gimnasztikai gyakorlatok a kukoricatorzsa, kukoricaszemek segítségével.
Cél, - feladatrendszer:
A közös gyűjtőmunka eredményeként szemléltethető növénnyel kapcsolatosan szerezzenek új ismereteket, rögzüljenek az ismereteik. Használjanak minél több rokon értelmű szavakat, kifejezéseket. Legyenek udvariasak, türelmesek egymás iránt, tudjanak várni, ha szükséges.
Kiemelt fejlesztési terület:
Megfigyelőképesség, figyelem-memóriafejlesztés, beszédkészség-szókincsfejlesztés, számosság, halmazok létrehozása, összehasonlítás, számkör bővítés, tiszta éneklés fejlesztése, egyenletesség – ritmusfejlesztés, finommotorika, szem-kéz koordináció fejlesztése, kreativitás megerősítése, állóképesség, egyensúlyérzék fejlesztése.
Módszerek, eszközök:
- megfigyelés, cselekvés, bemutatás, érdeklődés felkeltése, beszélgetés, ellenőrzés, értékelés, dicséret,
- termények, kukoricanövény minden egyes része, gyurma, színes karton, játék állatfigurák, kosarak, tálak, tálcák.
Dajka néni bevonása az előkészületekbe és a tevékenységekbe egyaránt – eszközök előkészítése, tevőleges segítségnyújtás a tevékenységek közben, ill. teremrendezés alkalmával.
2016.10.24-28. 8. hét
Téma: Tök – töklámpás
Rövidebb nappalok - a fény és az árnyék
A külső világ tevékeny megismerése:
Tevékenység, téma:
- Az otthonról hozott tökök feldolgozása, részeinek haszna, tökfajták megismerése, sütőtök sütése, kóstolása.
- Tulajdonságok tevékenykedés közben való felfedezése.
Matematikai tartalmú tapasztalatok:
Tevékenység, téma:
Halmazképzés nagyság szerint (kisebb-nagyobb, ugyanakkora).
A tökök nagyságának, súlyának színének megállapításával, sorba rendezés méret alapján.
Tökmagokból halmazok létrehozása fajtájuk szerint, bontás részhalmazokra.
Verselés, mesélés:
Tevékenység, téma:
- Mese: M.Zs.: Iciri-piciri… (bábjátékkal)
- Vers: Csiteri - csiteri csütörtök… (népk.)
- Mondóka: Kukorica kása…. (új)
Jön a Gyuri bátyám… (ism.)
Ének, zene, énekes játék, tánc:
Tevékenység, téma:
- Kukorica, kukorica… dal (ism.)
- Ég a gyertya… (ism.)
- Mondóka: Hej, Gyula, Gyula… (új)
Ritmusérzék: saját készítésű – gyerek munka - ritmushangszerrel az egyenletes lüktetés érzékeltetése, gyakorlása.
Hallásfejlesztés: dallambújtatás, tiszta éneklésre törekvés.
Rajzolás, festés, mintázás, kézi munka:
Tevékenység, téma:
- Tökfaragás mikro csoportos szervezésben, magok előkészítése szárításra.
- Töklámpás készítése festéssel, ragasztással. Felületfestés technikájának gyakorlása.
- Tök barkácsolása papírcsíkokból vágással, ragasztással.
Mozgás
Tevékenység, téma:
- Játékos gimnasztikai gyakorlatok tökaratást utánozva.
- Csúszás, mászás, kúszás labdatovábbítással.
- Labda gyakorlatok különböző kiinduló helyzetben, gurítás, dobás talajon kétkezes alsó, egykezes alsó dobás technikájával.
- Lábtorna kukoricatorzsa segítségével.
Cél, - feladatrendszer:
- Gyűjtő munka, kutatás élményének felismertetése, elmélyítése. A hozott anyagok, termények átváltozásának megélése.
- Örömmel vegyék és hallgassák a meséket, alakuljon ki annak kultúrája.
- Minél több ötlet, elképzelés szerint valósítsák meg alkotásaikat. Kérjenek bátran segítséget az eszközök megválasztásában, ha szükséges.
Kiemelt fejlesztési terület:
- Figyelem, emlékezet, verbális képességek fejlesztése, mennyiség-számfogalom elmélyítése, relációs szókincs – gondolkodás fejlesztése, halmazok bontása.
- Tiszta éneklésre törekvés, dallambújtatás gyakorlása.
- Kreativitás – alkotókedv fenntartása, fejlesztése.
- Testséma, helyes irányok kialakítása, mozgásigény kielégítése.
Módszerek, eszközök:
- érdeklődés felkeltése, megfigyelés, magyarázat, bemutatás, beszélgetés, cselekvés, ellenőrzés, értékelés, dicséret,
- tálak, vágódeszka, ár, kanál, tányérok, mérleg, mécsesek, termények, papírtányér, színes karton, festék, ecset, lyukasztó, olló, ragasztó, rafia.
Megjegyzés, egyéb tevékenységek:
Játékbővítés: Vásárlós játék, sütőtök sütése – kóstolása - fogyasztása, fodrászos játék
Anyanyelvi játékok: Nyelvtörő játék, titkos beszéd, találós kérdések, szólások, közmondások az évszakkal és a jeles napokkal kapcsolatosan.
Fejlesztőjáték: Memória játék saját óvodai jelek felhasználásával, termések-termények segítségével alakzatok létrehozása.
Kirándulás, séta: Kirándulás a közeli Parkerdőben, gyakori séta az óvoda közvetlen környezetében, séta-vásárlással a közeli zöldségesnél.
Tematikus terv készítéséhez felhasznált forrásanyagok:
- Helyi Pedagógiai Programunk/ „Varázslat négy szigete” címmel
- Éves tematikusterv
- Zsámboki Károlyné - Eperjesy Barnáné: Az óvodai élet építőkockái
- Forrai Katalin: Ének az óvodában
- Törzsök Béla: Zenehallgatás az óvodában
- Lukács Józsefné – Ferenczi Éva: Kerek egy esztendő c. könyvsorozat
- Fésűs Éva: Az ezüst hegedű c. mesekönyve
- Kovács Mária: Szeret engem a világ c. verses könyv
- T. Aszódi Éva: Cini-cini muzsika c. verses könyv
- T. Aszódi Éva: Kisgyermekek nagy mesekönyve.
A két héten átívelő, és szorosan egymáshoz kapcsolódó témák nagyon sok örömteli pillanatokat nyújtottak a csoportunk számára. Mindenegyes tevékenység, a létrehozott játékok, eszközök újra játszásra, alkotni vágyásra inspirálták a gyerekeket és természetesen minket felnőtteket is.
Az a lehetőség, hogy a szülők és a családok bevonódtak az előkészületekbe a gyerekek motiváltságára nagyon jó hatással volt. Szívesen és boldogan morzsolták a kukoricát, élvezettel vájták ki a tök belsejét és válogatták a magokat, amelyek alkotó elemei voltak az alkotások létrehozásának.
Spontán mondókázást, dalolgatást – dudorászást hallva, miközben épp a terepasztal, vagy a töklámpás készült, bizony a munkánk sikerességét, eredményességét bizonyította.
Büszkén tettük közzé a „munkás” pillanatokat és az alkotásokat megörökítő fotókat a már működő „zárt csoportban” a szülők megelégedésére.
A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.
Közösségi hozzászólások: